Pagina 1 van 3

BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 9:40
door piet1955
Sinds zondag dus in het bezit van een setje BNS Nobissen.
Het topmodel van BNS in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Ooit gehoord op een beurs in Veldhoven, de VAD, en nooit meer uit de herinnering gegaan.
Toen aardig duur voor een BNS, nu na ~30 jaar aangename prijzen.
Dus toen er een setje voorbij kwam.........
PXL_setje.jpg
Na een poets beurt, kwam van een rokerende gebruiker, staan ze nu een beetje los te spelen.
Een van komende dagen eens lekker aan gaan meten en dan de beslissing nemen, upgraden of niet?

Beginnen met dichtbij metingen, 1-2cm van iedere unit daarna op ~ 1meter.
Als de curves er niet goed uitzien, is de reden om iets aan ze te doen zeker aanwezig.
Hoe goed zijn ze nog na ~30 jaar..........mijn gemodificeerde FB825 met Audax HM170Z0 en Fountek Neo X3 moeten in sommige dingen nu al hun meerdere erkennen in de Nobis.
Waar ik de FB825 aardig moet temmen met de MiniDSP HD in zijn staande golven, heb ik nu het idee dat er geen zijn........
2 20cm woofers spreken de kamer aardig anders aan dan de baspoort van de Nobis, zo lijkt het.
Mijn vrouw noemt de bassen droger en dat klopt zeer aardig.
Strak en droog zijn ook mijn waarnemingen van de bas.
Gisteren de test CD "Sound Check" van Alan Parsons op ze los gelaten en geen rare dingen gehoord.
Het geclaimde freq. bereik van 35 -21000Hz + of - 3dB zou zomaar gehaald kunnen worden.
Mijn gehoor stop wel bij ~10000Hz....

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 12:19
door satefan
Leuk! Ben erg benieuwd naar de metingen. Hier jaren met de BNS Soundcolumns gedraaid. Als jonge jongen naar staan luisteren en toen ik een meevallertje had heb ik ze nieuw gekocht. Jaren met plezier naar geluisterd.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 13:15
door piet1955
Vanmorgen even wat metingen gedaan in de kamer met alle speakers in de box actief.

De woofers links is links en rechts is de rechtse box in mijn kamer:
Links + rechts baspoort.jpg
De mids, de onderste:
Mid laag links + rechts.jpg
De mids, de bovenste:
Mid hoog links + rechts.jpg
De tweeters:
Tweeter links en rechts.jpg
Alles gemeten op 1 vinger breedte van de roostertjes van de speakers en de baspoorten.
Er lijkt mij op het eerste gezicht nog niks mis met de filtering of de speakers.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 13:29
door piet1955
ook nog eentje op 1 meter in de huiskamer met de boxen op hun standplaats.
~60cm van de achterwand en ~1 meter van de zijwand.
op 1 meter..jpg

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 13:50
door Walt
Ziet er keurig uit allemaal ja.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 13:52
door ds23man
Zonder db schaal valt er niet veel over te vertellen....

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 14:55
door piet1955
Standaard Arta bij FR1 10dB per horizontale lijn.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 15:35
door satefan
Dit lijkt op een full-range meting zonder dat een window/gate is toegepast (afgaande op de lagere frequenties in de meting). Dan neem je automatisch ruimtereflecties mee.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 15:58
door ds23man
piet1955 schreef: wo 24 jul 2024, 14:55
Standaard Arta bij FR1 10dB per horizontale lijn.
Dan hebben de tweeters waarschijnlijk last van ingedroogd ferro fluid.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 16:30
door piet1955
Baseer je dat op de afval in het hoog? De afval in het hoog zijn mijn geluidskaart en de microfoon. Die afval heb ik altijd.

Ik meet idd zonder gate, Wil graag weten wat ze aanspreken aan resonantie in de kamer. De Nobis dus minder dan mijn huidige gemodificeerde FB825's.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 16:42
door ds23man
Mede ook vanwege het stoepje vanaf 5k

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 19:01
door richard
piet1955 schreef: wo 24 jul 2024, 9:40
"Sound Check" van Alan Parsons
Toch een groot liefhebber van AP met of zonder zijn project, maar deze ken ik nog niet.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 19:12
door satefan
Over AP gesproken...deze kwam ik ooit tegen op YT. Ik vind t geniaal.


Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 19:14
door Leeuwarden
Je zet hem ook niet op om even lekker bij weg te dromen..
https://www.discogs.com/release/3082207 ... ound-Check

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 19:31
door piet1955
Yep die is het.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 20:19
door Barry2001
Ik zou de speakers in elk geval wat vrijer opstellen, ik weet niet hoeveel ruimte je rechts en links nog hebt in de kamer?

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 10:46
door piet1955
Niet zo veel ruimte meer, moet er nog langs kunnen om de rol gordijnen te kunnen bedienen.
Ze kunnen nog wel wat naar voren, dat gaan we zeker doen.

Nu ook de frontjes kunnen verwijderen, zaten met magneetjes op hun plek. Dienen meteen wat als hoorntjes en difusers.
Je hoort het meteen als ze er voor weg zijn.
PXL_20240724_174559408-topaz-sharpen.jpg
De gebruikte midden toners zijn de Vifa C13 WH09-08 en die kunnen wel eens wat last van indrogen en verharden hebben.
Dus ze dik in de OKwax gezet. Morgen wat er teveel op zit, na het intrekken, er voorzichtig weer afpoetsen.
Kunnen ze er weer jaartje of 4-5 tegen is de ervaring.
PXL_20240724_173440603.MP-topaz-sharpen.jpg

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 11:04
door Walt
Dat dik inwaxen heb ik niet eerder gezien, kun je daar wat meer over uitleggen?

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 11:57
door piet1955
De weekmakers verdwijnen na vele jaren uit de plastic/rubber en de boel wordt hard. OKEwax heeft spul in zich wat dat weer een beetje aanvuld.
Het voed de rubber/plastic.
Gaat er weer als nieuw uitzien en is voor een beperkte tijd weer soepel zo als het was. Je moet het wel iedere 4-5 jaar herhalen.
B.v. de mistige verharde Polydomes van mijn Kappa 8.2i's zagen er na een paar daagjes in de wax weer als nieuw uit en waren ook weer soepel.
Lampenolie schijnt het ook te doen, maar of dat veilig is voor alle rubber? OKwax is veilig voor alle rubber/plastic soorten.
Met lampen olie heb je wel eens dat de rubber zwart afgeeft dan is het niet OK. Met de OKEwax nog nooit meegemaakt.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 12:10
door piet1955
ds23man schreef: wo 24 jul 2024, 15:58
piet1955 schreef: wo 24 jul 2024, 14:55
Standaard Arta bij FR1 10dB per horizontale lijn.
Dan hebben de tweeters waarschijnlijk last van ingedroogd ferro fluid.
Mocht dat idd het geval zijn, ik mis geen hoog nu voor mijn gevoel, dan zou dit wel een leuke vervanger kunnen zijn.
Waarschijnlijk hoeft het filter niet eens aangepast te worden.
https://seas.no/index.php?option=com_co ... Itemid=239

Jammer dat je nergens meer frequentie curves van de Nobis kunt vinden.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 12:19
door ds23man
Je kan FF gewoon vervangen, zijn ze weer als nieuw. Welke tweeter zit er nu in?

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 13:17
door piet1955
De Vifa D27TG45-06 zit er nu in.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 13:46
door ds23man
Ik zou eerst inderdaad de FF eens gaan vervangen, heb de indruk dat ze wat te zacht meedoen in je totale FR respons.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 16:06
door John P
Er was deze week een leuke video over FF vervangen.

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Geplaatst: do 25 jul 2024, 16:46
door piet1955
Er is al een flesje onderweg. We zullen zien of dat een beter frequentie bereik voor de tweeters geeft.