ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Wowly »

Ik weet niet of dit in het juiste subforum zit, maar ik heb enkele jaren 4 grote led tl-achtige lampen in mijn hobbyhokje. Sinds een jaar is er 1 ledbuis aan het knipperen. Halfd jaar later de 2 en sinds kort de 3e.

Heb een capacitor parallel gezet maar mag niets baten. Zijn dit gewoon slechte ledbuizen? Let wel, ze hebben het enkele jaren goed gedaan...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

Dat is dan best wel langer dan een ouderwets gloeipitje. Ja, je gelooft het niet maar leds slijten ook. Gewoon vervangen die dingen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door ds23man »

Vraag me wel af wat qua carbon fooprint beter is: een ouderwetse TL buis die zo 20 jaar meegaat of een led uitvoering.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

Mits op een deugdelijk HF VSA zekers dat een ouderwetse TL wint. En al helemaal in een spiegel armatuur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door ray5150 »

Mja, zelfs als je zou willen zijn veel modellen TL buizen simpelweg niet meer te krijgen.
Zo had ik onder de keukenkastjes een klein TL balkje, iets van 30 cm lang, en 20 mm dik ongeveer.
Deze ging afgelopen voorjaar kapot. na een eeuwigheid, zeker 10 jaar inderdaad.
Niet meer te krijgen, paar groothandels hier in de stad langsgeweest, men vertelde mij dat ze nog maar 1/3e van het aantal types buizen hebben van wat ze in het verleden hadden. dus maar een klein LED balkje erin geschroefd, benieuwd hoe lang die het uithoud.

Wat de lichtbakken van Jan betreft, in iedere led lichtbalk zit een SMPS / schakelende voeding.
(een LED werkt namelijk op gelijkspanning van een paar Volt. in zo'n balk zitten er een heuleboel in serie op een print, en dan weer een aantal printen parallel geschakeld, het geheel draaide op zo'n 80 Volt DC )
Die bij mij nam vorig jaar met een knal afscheid van het aardse bestaan. voeding overleden. de LED's werkten wel nog gewoon.

Wat is eigenlijk het idee achter een condensator parallel zetten ? toch wel een gepakt die geschikt is voor netspanning (X2) hoop ik ?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Wowly »

Jup. ik geloof 280V. Dit zou minimale storingen verhelpen/voorkomen. Lijkt mij dat die gewoon in de voeding van een ledlamp horen te zitten, maar misschien waren deze bij mijn "hoftronic" ledlampen afwezig....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Shadow »

Ik heb in de garage de Philips 'WT120C G2 LED40S/840 PSU ELB3 L1200' ophangen; ja ze zijn duur maar ze houden het lang vol en geven een fijn licht;

https://www.lighting.philips.nl/prof/ar ... EU/product
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

Kzou gewoon nieuwe lampjes kopen Jan i.p.v. condensatoren... :roll: Het is vaak het VSA wat de geest geeft en niet de leds zelf. In veel gevallen is dat VSA ook niet meer dan een condensator en een weerstandje in serie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door ds23man »

Shadow schreef: di 16 jul 2024, 6:42
Ik heb in de garage de Philips 'WT120C G2 LED40S/840 PSU ELB3 L1200' ophangen; ja ze zijn duur maar ze houden het lang vol en geven een fijn licht;

https://www.lighting.philips.nl/prof/ar ... EU/product
Daar zit zelfs noodverlichting in.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Shadow »

in die van mij niet iig, maar ze zijn er wel mee ja...
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door molekuul »

Heb je er dan spanning op staan? Of flikkeren ze terwijl ze “uit” staan?

Ik heb zo plezier van mijn led verlichting buiten, die lampen knipperen als ze uit staan, gratis licht!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Wowly »

Nee, als ze uit staan staan ze helemaal uit. Er is wel een aanwezigheidssensor aan gekoppeld, maar als ik deze weg haal dan knipperen ze nog steeds. Die condensatoren zijn er ook vooral voor situaties zoals die van Molekuul, dan is er een reststroompje aanwezig, soms alleen al van een inductie van langs gelegen draden.

Die van mij (hoftronic) waren destijds goedkoop. Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop.....
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren?

Bericht door Regenpak »

Wowly schreef: ma 15 jul 2024, 20:43
Sinds een jaar is er 1 ledbuis aan het knipperen. Halfd jaar later de 2 en sinds kort de 3e.
Ik heb hetzelfde met die peertjes. Die gaan flikkeren en dan gaan ze uit. Altijd is één van de LED SMD's doorgefikt met een zwart brandgat erin. Ik weet niet of die buizen ook zoiets hebben maar de LEDs van de peertjes krijgen veel stroom voor hun kiezen waardoor ze erg heet worden, iets rond de 100°C. Dat verkort de levensduur enorm. Ik heb recentelijk gereclameerd bij mijn leverancier (buiten garantie) en die heeft me toen met korting vervangende peertjes geleverd. Die werden minder heet. Of ze ook langer meegaan moet nog blijken.

Nu is er weer een spotje aan het kraken. Die zal er binnenkort ook wel mee uitscheiden. Weer meer Elektroschrott...

Tjerk
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren?

Bericht door Regenpak »

ray5150 schreef: ma 15 jul 2024, 23:13
Die bij mij nam vorig jaar met een knal afscheid van het aardse bestaan. voeding overleden. de LED's werkten wel nog gewoon.
Huh. Heb ik ook gehad met een LED paneel (60x30 cm). Die draait nu op een lineaire voeding met een kleine serieweerstand (5R6/5 W meen ik) en dat gaat eigenlijk best goed. Die weerstand verstookt een paar Watt waardoor het rendement wat lager ligt maar nog altijd iets van 80%. Overigens wordt dat paneel lang zo heet niet als een peertje.

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

Heeft jouw paneeltje geluk! Normaliter verdwijnt het dan in de Kliko. Zit toch nog niet zo best met die carbon footprint lijkt het. De 2x 36W TL bakken met Philips HF VSA hangen hier nu bijna 30 jaar. Wat mij eigenlijk ook wel verbaast want die elektronische VSA's worden best wel warm, een graad of 50 aan de buitenkant van de behuizing.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Leeuwarden »

Als bij ons thuis de lampen beginnen te flikkeren moeten we meestal een priester er even bij halen voor een sessie…
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren?

Bericht door Chocomel »

Regenpak schreef: wo 17 jul 2024, 14:48
Ik weet niet of die buizen ook zoiets hebben maar de LEDs van de peertjes krijgen veel stroom voor hun kiezen waardoor ze erg heet worden, iets rond de 100°C. Dat verkort de levensduur enorm.
Helaas, zo zijn ze goedkoper om te maken. Als je led-lampen wilt die lang meegaan, zoek dan op lampjes met energielabel C of beter. Om het hoge rendement te halen, werken de leds daarin op een lagere temperatuur.

Een indicatie van de levensduur kan je ook vinden in de specificaties. 15.000 u is normaal, maar er zijn ook lampen waarvoor 25.000 of zelfs 50.000 u wordt opgeven.

Mocht je het leuk vinden, in dit filmpje wordt een voorbeeld van zo'n lamp besproken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

Déjà vu: viewtopic.php?p=2083906#p2083906

B.t.w. de lampjes in de afzuigkap doen het nu nog steeds :yeah:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren?

Bericht door ray5150 »

Regenpak schreef: wo 17 jul 2024, 14:52
ray5150 schreef: ma 15 jul 2024, 23:13
Die bij mij nam vorig jaar met een knal afscheid van het aardse bestaan. voeding overleden. de LED's werkten wel nog gewoon.
Huh. Heb ik ook gehad met een LED paneel (60x30 cm). Die draait nu op een lineaire voeding met een kleine serieweerstand (5R6/5 W meen ik) en dat gaat eigenlijk best goed. Die weerstand verstookt een paar Watt waardoor het rendement wat lager ligt maar nog altijd iets van 80%. Overigens wordt dat paneel lang zo heet niet als een peertje.

Netjes opgelost zo. ik heb in mijn geval de LED strips gerycycled om de miniatuur TL buisjes te vervangen in 2 stuks Samson PowerBrite's. :D
viewtopic.php?t=31574
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Ivo »

Ik ben gebouwbeheerder van een studentenflat, meer sociaal beheer en organisatie dan technisch beheer, maar lampjes vervangen hoort wel bij mijn taken. Het gebouw is 8 jaar geleden ingericht als studentenflat en toen zijn er van die systeemplafondplaatformaat TL-bakken geplaatst als algemene verlichting in een kamer. Heel ongezellig. Ik kwam na vier jaar en elke week is er wel een stuk. Altijd aan de voeding en economisch niet verantwoord om te laten repareren. En van de stapel van 50 reserve TL-bakken bleken er 35 ook al overleden. Ik ben overgestapt op LED, daar nog geen een van uitgevallen. Maar elders in het gebouw (40-45 jaar oud) zijn nog technische ruimtes in oorspronkelijke staat en daar hangen de bekende lange TL-bakken met hele oude lampen. Lekker voort te kachelen.

Ik heb altijd zoiets dat techniek moet rijpen. Die oude tl buizen zijn uitgerijpt en *dus* betrouwbaar, zo bezien is het ook niet onredelijk te verwachten dat er led armaturen komen die ook 40 jaar door kachelen. En dat kleine tl buisjes met kleine voedinkjes weggeselecteerd zijn, en dat dit ook gebeurt met led lampjes die hun warmte niet kwijt raken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Wowly »

Ik heb nieuwe gekocht: nul flikkeren meer......
Heb Hoftronic zelf gemaild, maar de lampjes waren natuurlijk nét uit de garantie periode.Verder hebben ze schijt aan hun claims van 15 jaar en duizenden branduren.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door ray5150 »

Ik heb net eens even gekeken naar dat Hoftronic.
Ze noemen zichzelf "verlichtings fabrikant".
Maar als je via Google Maps naar hun locatie in Weert kijkt, zie je alleen maar een groot magazijn met wat kantoorruimte.
Conclusie is vooralsnog dat het gewoon een handelshuis is dat al zijn spullen uit China haalt.
Hoeft vooralsnog niks mis mee te zijn, er komen ook best goede spullen uit China.
Maar als je er op je homepage kijkt schermen ze ermee dat ze tot 60 % goedkoper zijn dan hun concurrentie.
Wat dan weer te denken geeft dat ze gewoon zo goedkoop als mogelijk inkopen.
En dat heeft natuurlijk weer gevolgen voor de kwaliteit van het geleverde.

https://www.hoftronic.com/nl/

https://www.google.com/maps/place/HC+Gr ... &entry=ttu
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

Mwah Philips ledjes komen ook niet meer uit Eindhoven hoor. En qua efficiency zit er ook best wel verschil in. Maar voor een huishoudartikel wat slijt, tja dan is na ruim 5 jaar vervangen niet zo heel slecht. Je kunt die standaard 120cm LED buizen voor een paar euro kopen en voor een tiental euries...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door ds23man »

Ik heb hier in de schuur een lichtstraat van 40 meter op 8 meter hoogte hangen. Als ik die ooit eens vervang zal dat met dure Philips Master ledbuizen gebeuren omdat ik een rolsteiger moet inhuren. Dus in dit geval geen goedkope meuk. Voor als nog werkt het allemaal nog op 1 buis na vanwege een gebroken buisvoet ( veroudering). Een jaar of 15 geleden heb ik alle buizen en starters nog vernieuwd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ledlampen gaan soms spontaan flikkeren ?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: ma 15 jul 2024, 21:34
Vraag me wel af wat qua carbon fooprint beter is: een ouderwetse TL buis die zo 20 jaar meegaat of een led uitvoering.....
'Tis gewoon een rekensommetje. Van de week de TL buizen in het atelier vervangen voor LED. Die TL hingen er al 18 jaar en ik wilde toch al langer naar een betere CRI van >90

Oude situatie:
8x 120mm TL-D 840 Philips Master met hotstart HF VSA: Verlichtingsterkte op de werktafel 610 - 650 lux, verbruik 268 watt. Opgegeven levensduur 20.000 uur.

Nieuwe situatie:
8x 120mm Osram LED T8 SubstiTUBE PRO Ultra Output 940 Koel Wit: Verlichtingssterkte op de werktafel: 730 - 800 lux, verbruik 108 watt. Opgegeven levensduur 75.000 uur.

Dat scheelt niet een slok op een borrel maar een hele fles op een borrel! 15% meer licht tegen 2,5x zo lage stroomkosten. Nu zijn dit wel profi high output buizen van €18/stuk met een extra hoge CRI waarde. De oude 840 TL waren 1,95/stuk. Maar het loont wel. Ook de lichtkleur van deze LED buizen is veel aangenamer dan de oude 840 TL.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”