Buizen advies nodig

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Walt

Buizen advies nodig

Bericht door Walt »

Een topic van mij in het versterker deel van het forum? Het moet niet gekker worden… Dat is omdat ik specifiek buizen advies zoek. In mijn Chaos buizenversterker zitten 4 types buizen. Ik wil proberen op termijn reserve buizen in huis te halen hiervoor.

- GZ37 gelijkrichter 1x
- 6V6GT/G eindbuizen 4x
- 7N7 fasedraaier 2x
- 6SN7 stuurbuis 1x

Beginnen met het goede nieuws, voor de gelijkrichter heb ik een nieuwe Philips CV 378 gevonden, dat is een direct equivalent voor GZ37.

Ik heb een aantal vragen:

- qua slijtage, hoe lang gaan de bovengenoemde buizen ongeveer mee, slijten fasedraaiers bijv. even snel als eindbuizen?

- wat zijn goede vervangers (merk;type) voor de genoemde buizen, ik wil best wat investeren, maar niet te gek maken.

- je komt allerlei achtervoegsels tegen achter 6V6, in hoeverre is dit uitwisselbaar, moet ik perse GT/G hebben of mag dit afwijken?

- de eindbuizen, ik neem aan dat ik een matched quad hiervoor moet aanschaffen?

Groetjes Walter
Bijlagen
CF8CDB95-3334-4F2F-8279-9CCA657FCE26.jpeg
A42BF2BB-B8CE-44ED-9D42-B3BA291F7B26.jpeg
Walt

Re: Buizen advies nodig

Bericht door Walt »

Ik heb de eindbuizen denk ik gevonden bij een betrouwbaar Nederlands adres, is dit een beetje een normale prijs voor dit soort buizen?

https://www.jukebox-revival.eu/nl/produ ... ia-18044-p
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik zou vooral ook even kijken bij Tonefactory.
6SN7 zijn ook prima op Ebay te koop.
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Walter,
Zou nog wel even verder kijken dan die Sylvania. Toffe buis maar echt aan de prijs.
Kijk eens op eBay.de wat 6V6's doen en da's echt wat minder.
Heb je zelf een buizentester: dan heb je het helemaal makkelijk: koop je groter in en matched zelf.

Signaalbuisjes (stuurhuis, fasedraaier, etc) gaan gewoonlijk langer mee dan eindbuizen. 1000n uren !
Eindbuizen (van 300b tot 6v6 etc etc) staan meestal op een hoger voltage & amperage....daar slijt het van.
Maar een buis slijt nog veel harder bij foute instelling (bv te stevig ingestelde gloeidraad of te hoog voltage op de anode)
Mijn setje 35TG eindbuizen (5v/4a gloei ; 800+ v op de anode) draaien al decennia !!!

Achtervoegsel bij buizen geven meestal een versie aan. Bij de 6sn7 heb je a en b varianten die een indicatie zijn van max wattage en/of opwarmtijd.
"GT" of G" betekent "glass (tube)".
"M" betekent "metal". Kijk maar eens bij de 6N7 in gt of m variant.
"Y" is meestal een zwaarder uitgevoerde militaire variant die een hoger vermogen aankan en/of steviger is uitgevoerd.
Zo lang de basisnummering maar klopt (6sn7 in jouw geval) boeien de achtervoegsels niet met de werking. Wel met de prijs want je hebt merken cq types die gezocht worden en dat kan raar gaan.

Blijf bij bekende buizenmerken als sylvania, westinghouse, Philips, rca, General Electric, mullard, etc en je kan niet fout gaan. Wederom: kan wel raar in de papieren gaan lopen.
Direct als je naar wat exotischer merken als Visseaux, Marconi, Fivre, western electric , etc gaat moet je echt heel specifiek die buis kennen. Er worden ook echt buizen nagemaakt of overgestempeld. Dan zit er meestal inferieure chinese of Russische ellende onder.

Ik blijf weg bij nieuwe boetiek-buizen. Doe maar goede "oude" buizen. Is nog echt verkrijgbaar en zeker de types die jij gebruikt. Gewoon slim om je eigen voorraadje aan te leggen.

Matchen van buizen is nuttig. Niet alleen van de eindbuizen (die werken veelal in pushpull en bij onbalans.....heb je onbalans) maar ook bij signaalbuisjes. Jouw 6Sn7 is een dubbeltriode waarvan iedere triode door 1 kanaal worden gebruikt als eerste trap. (Kanalen 1 en 2: links en rechts). Tikje onhandig als die verschillende triodes een echt afwijkende versterkingsfactor hebben want dat moet je weer corrigeren met een balansregelaar.
Vandaar dat een buizentester zelf gewoon handig is.

Als je die niet hebt:kom maar een keer langs en we trekken al je buizen over een buizentester en daarmee heb je een aardige indicatie. Ik gebruik een TV7D/U . Lekker ouderwets WOII spul; hoogtijdagen van de buizentijd.
Woon nabij Arnhem.

Met muzikale groet, Reinout
Walt

Bericht door Walt »

Wow, bedankt voor deze schat aan informatie!
Plaats reactie