Smps400a400 vonkt
Moderator: Beheerdersteam
Smps400a400 vonkt
Twee van mijn 8 ucd modules deden het niet en ik hoorde een tik. Een 2e check leverde een aantal tikgeluiden op. Vandaag had ik tijd om de kast open te maken. Kort aangezet en dezelfde tikken en nu ook zichtbaar vonken bij een smps400a400. Op de foto’s kun je de plek zien waar het vonkte. De onderzijde van de voedingsprint oogt ongeschonden.
Ideeen wat er aan de hand is?
Ideeen wat er aan de hand is?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
Het lijkt er op dat het materiaal bedekt is met een vuile plaklaag. Misschien van nicotine of van een andere oorsprong. Doordat er stof en andere viezigheid op neergedaald is wordt er uiteindelijk een deels geleidende laag gevormd waardoor de kans op vonk overslag steeds groter wordt.
Ook elders in het toestel kan een vuile plaklaag voor problemen gaan zorgen.
Schoonmaken en doormeten zou hier op zijn plaats zijn.
Ook elders in het toestel kan een vuile plaklaag voor problemen gaan zorgen.
Schoonmaken en doormeten zou hier op zijn plaats zijn.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 30 jun 2024, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Smps400a400 vonkt
die vloeistof is denk ik orgineel, heb er zelf niet iets opgesmeerd
die gele vloeistof zit rond alle elco's op de print
de voeding is waarschijnlijk van 2013
het is een smps400 V9
die gele vloeistof zit rond alle elco's op de print
de voeding is waarschijnlijk van 2013
het is een smps400 V9
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
ik bedoel meer de vuile laag die op de print zit waar je ook een beetje hebt gekrast en verder overal op zit, bovenop de elco's en alles, ik bedoel dus niet de lijm die de fabrikant gebruikt om de elco's te borgen.
vies: schoon:
vies: schoon:
Re: Smps400a400 vonkt
die vette stoflaag heb ik ondertussen met isopropanol en kwastje verwijderd
adviseren jullie om de stroom er maar weer op te zetten en kijken of hij het weer doet zonder te vonken?
ik kan me zelf niet goed voorstellen dat het vonken daarvan komt
hij was wel wat vies geworden in 9 jaar tijd maar zoveel was het ook weer niet
adviseren jullie om de stroom er maar weer op te zetten en kijken of hij het weer doet zonder te vonken?
ik kan me zelf niet goed voorstellen dat het vonken daarvan komt
hij was wel wat vies geworden in 9 jaar tijd maar zoveel was het ook weer niet
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
Controleer ook even op brose soldeerverbindingen als je toch bezig bent.
Re: Smps400a400 vonkt
Die vloeistof is waarschijnlijk de inhoud van de elco die eruit gelopen is?
Re: Smps400a400 vonkt
de soldeerverbindingen op de onderzijde lijken oke
het bruine laagje is een beetje lijmachtig, iets elastisch
er was ook een dun zwart laagje, dat was droog en daaronder zit de nette print
het bruine laagje is een beetje lijmachtig, iets elastisch
er was ook een dun zwart laagje, dat was droog en daaronder zit de nette print
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
De zwarte prut rond de elco's is gewoon lijm welke de fabrikant gebruikt om de elco's te borgen.
Met de vieze plaklaag die ik bedoel dat is hetgeen wat overal anders op zit, als hij met zijn vingers over overheen zou vegen dan zou hij hele vieze vingers krijgen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
Dit is allemaal prima, dat is lijm.
Als de print verder weer helemaal schoon is dan zou je het kunnen gokken door er spanning op te zetten al heeft eerst doormeten de voorkeur.
Re: Smps400a400 vonkt
bedankt voor alle ideeen
als het bruine lijm is - en dat lijkt het ook
dan is het zwarte wel vreemd, dat zit ook bij 1 andere kleinere elco’s op de print
olaf kun je me vertellen over welke punten ik moet meten?
als het bruine lijm is - en dat lijkt het ook
dan is het zwarte wel vreemd, dat zit ook bij 1 andere kleinere elco’s op de print
olaf kun je me vertellen over welke punten ik moet meten?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
Met meten op deze dingen kan ik je verder niet helpen, ik ken deze modules verder niet en dan is er een schema nodig, maar er is vast iemand die er wel bekend mee is en je in wat tips gaat voorzien.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Smps400a400 vonkt
Deze voeding is nog gewoon te koop. Kans is groot dat ze je dan bij Hypex kunnen helpen…
Re: Smps400a400 vonkt
dan mail ik hypex wel even met de foto’s erbij en een omschrijving van wat er mis ging
Re: Smps400a400 vonkt
De kans is aanzienlijk dat reparatie duurder is dan nieuwe voedingen aanschaffen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Smps400a400 vonkt
Het is voor mij niet bewezen dat de modules stuk zijn.
Zo vaak als ik door de jaren heen in de werkplaats heb meegemaakt dat het reinigen van printplaten met een plaklaag er voor zorgde dat tv's die aanvankelijk in de beveiliging bleven hangen weer speelden, en met pc's heb ik het ook meerdere malen aan de hand gehad.
Het laatste geval kocht ik net iets meer dan een jaar geleden op Marktplaats, voor zes euro.
Ook zo'n lekker plakkerig ding waarvan de voeding in de beveiliging stond te tikken. Helemaal netjes gereinigd en de pc werkte weer keurig. Deze heb ik een jaar gebruikt en werkend verkocht omdat ik er geen doel meer voor had.
Mensen onderschatten echt wat een vieze plaklaag doet op een print. Zeker bij de hogere spanningen waar je dan inderdaad vonk overslag krijgt. Heel veel voorbeelden van aan de hand gehad in de tijd van de beeldbuis televisies.
Een droge stoflaag gaat wat langer goed, ook al gaat dat vaak ten koste van de koeling, maar zodra het zo'n plakkerige laag wordt dan kun je er op wachten dat het niet meer goed gaat.
Reinigen kost niets en is in ieder geval het proberen waard.
Zo vaak als ik door de jaren heen in de werkplaats heb meegemaakt dat het reinigen van printplaten met een plaklaag er voor zorgde dat tv's die aanvankelijk in de beveiliging bleven hangen weer speelden, en met pc's heb ik het ook meerdere malen aan de hand gehad.
Het laatste geval kocht ik net iets meer dan een jaar geleden op Marktplaats, voor zes euro.
Ook zo'n lekker plakkerig ding waarvan de voeding in de beveiliging stond te tikken. Helemaal netjes gereinigd en de pc werkte weer keurig. Deze heb ik een jaar gebruikt en werkend verkocht omdat ik er geen doel meer voor had.
Mensen onderschatten echt wat een vieze plaklaag doet op een print. Zeker bij de hogere spanningen waar je dan inderdaad vonk overslag krijgt. Heel veel voorbeelden van aan de hand gehad in de tijd van de beeldbuis televisies.
Een droge stoflaag gaat wat langer goed, ook al gaat dat vaak ten koste van de koeling, maar zodra het zo'n plakkerige laag wordt dan kun je er op wachten dat het niet meer goed gaat.
Reinigen kost niets en is in ieder geval het proberen waard.
Re: Smps400a400 vonkt
Ik zou hier wel zeer, zeer voorzichtig mee zijn.
Op een aanzienlijk gedeelte van zo'n SMPS staat in bedrijf een spanning die richting de 350 Volt gaat.
(gelijkgerichte netspanning)
Dat geeft een beste tik als je uitschiet met een meetpen of vinger.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Smps400a400 vonkt
Helemaal mee eens.Olaf Analogue schreef: ↑ma 01 jul 2024, 6:18Het is voor mij niet bewezen dat de modules stuk zijn.
Zo vaak als ik door de jaren heen in de werkplaats heb meegemaakt dat het reinigen van printplaten met een plaklaag er voor zorgde dat tv's die aanvankelijk in de beveiliging bleven hangen weer speelden, en met pc's heb ik het ook meerdere malen aan de hand gehad.
Het laatste geval kocht ik net iets meer dan een jaar geleden op Marktplaats, voor zes euro.
Ook zo'n lekker plakkerig ding waarvan de voeding in de beveiliging stond te tikken. Helemaal netjes gereinigd en de pc werkte weer keurig. Deze heb ik een jaar gebruikt en werkend verkocht omdat ik er geen doel meer voor had.
Mensen onderschatten echt wat een vieze plaklaag doet op een print. Zeker bij de hogere spanningen waar je dan inderdaad vonk overslag krijgt. Heel veel voorbeelden van aan de hand gehad in de tijd van de beeldbuis televisies.
Een droge stoflaag gaat wat langer goed, ook al gaat dat vaak ten koste van de koeling, maar zodra het zo'n plakkerige laag wordt dan kun je er op wachten dat het niet meer goed gaat.
Reinigen kost niets en is in ieder geval het proberen waard.
En ook de connectors controleren of ze goed contact maken.
In het verleden heb ik daar slechte ervaringen mee gehad bij Amerikaanse buizenversterkers.
Merk ben ik vergeten. Ze werden destijds door Penhold geleverd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Smps400a400 vonkt
Vuiligheid lijkt me sterk, het is het secundaire deel. Denk dat er een elco is overleden, zou niet de eerste keer zijn.
Re: Smps400a400 vonkt
Daar sluit ik me bij aan, de elco's op die positie zijn zwaar belast met rimpelstroom. De kans bestaat dat de voeding het gewoon weer doet als je ze vervangt. Gebruik dan wel goede low-impedance elco's en maak de print goed schoon nadat je de oude verwijderd hebt.
Re: Smps400a400 vonkt
Jammer genoeg is op de foto's niet te zien wat voor merk of serie elco's er zijn toegepast.
