MPX Signaal - grotere afstanden
Moderator: Beheerdersteam
MPX Signaal - grotere afstanden
Ben op zoek naar wat advies bij een uitdaging. De use-case is een MPX (composite) gebalanceerd signaal over grotere afstanden (40-80m).
Korte introductie wat een MPX signaal is, een signaal 0-60Khz (0-15khz = L+R, 19Khz pilot tone, 23-53khz L-R, 57Khz RDS). Zie ook bijlage
Het is een gecombineerd signaal dat een FM zender in gaat.
Het is van belang dat dit signaal qua level en fase integer blijft over afstand.
De 19Khz en de RDS 56khz staan b.v. in fase (0 graden), een serieuze fase draaiing zal de 19Khz toon en de RDS uit fase zetten waardoor diverse radio's moeite hebben om de RDS te decoderen. Daarnaast zal de stereo audio degraderen omdat de audio fase op de kop gaat.
Tot voor enkele jaren geleden werd een zender voornamelijk aangestuurd door broadcastprocessoren (b.v. Orban of Omnia).
De afgelopen jaren heeft software matige processing echter een enorme vlucht gekregen (b.v. stereotool of Breakaway).
Middels software matige processing is een 192khz geluidskaart een must die tot 60khz een schoon signaal kan maken.
Het liefst ook DC gekoppeld zodat de output geen enkele overshoots meer kent.
Een gemiddelde zender heeft 10k Ohm input impedantie (of schakelbaar naar 600 ohm).
Een gebalanceerde geluidskaart heeft vaak een vrij hoge uitgangsimpedantie van een paar honderd tot wel 2k ohm.
Dit geeft over grotere afstanden uitdagingen, doordat er fase verloop is en zelfs de freq response degradeerd (natuurlijke lowpass).
Ik ben op zoek naar een goede oplossing, voor grotere afstanden. Ik zat zelf te denken richting een losse buffer/driver, b.v. een DRV134.
In hoeverre is dan de 600Ohm optie een goede oplossing? Ik lees dat juist dat vroeger vanuit de telefonie ontwikkeld is om over grotere afstanden het signaal integer te houden. Hoor graag wat jullie suggesties zijn.
Korte introductie wat een MPX signaal is, een signaal 0-60Khz (0-15khz = L+R, 19Khz pilot tone, 23-53khz L-R, 57Khz RDS). Zie ook bijlage
Het is een gecombineerd signaal dat een FM zender in gaat.
Het is van belang dat dit signaal qua level en fase integer blijft over afstand.
De 19Khz en de RDS 56khz staan b.v. in fase (0 graden), een serieuze fase draaiing zal de 19Khz toon en de RDS uit fase zetten waardoor diverse radio's moeite hebben om de RDS te decoderen. Daarnaast zal de stereo audio degraderen omdat de audio fase op de kop gaat.
Tot voor enkele jaren geleden werd een zender voornamelijk aangestuurd door broadcastprocessoren (b.v. Orban of Omnia).
De afgelopen jaren heeft software matige processing echter een enorme vlucht gekregen (b.v. stereotool of Breakaway).
Middels software matige processing is een 192khz geluidskaart een must die tot 60khz een schoon signaal kan maken.
Het liefst ook DC gekoppeld zodat de output geen enkele overshoots meer kent.
Een gemiddelde zender heeft 10k Ohm input impedantie (of schakelbaar naar 600 ohm).
Een gebalanceerde geluidskaart heeft vaak een vrij hoge uitgangsimpedantie van een paar honderd tot wel 2k ohm.
Dit geeft over grotere afstanden uitdagingen, doordat er fase verloop is en zelfs de freq response degradeerd (natuurlijke lowpass).
Ik ben op zoek naar een goede oplossing, voor grotere afstanden. Ik zat zelf te denken richting een losse buffer/driver, b.v. een DRV134.
In hoeverre is dan de 600Ohm optie een goede oplossing? Ik lees dat juist dat vroeger vanuit de telefonie ontwikkeld is om over grotere afstanden het signaal integer te houden. Hoor graag wat jullie suggesties zijn.
- Bijlagen
-
- MPX.png (8.19 KiB) 772 keer bekeken
Re: MPX Signaal - grotere afstanden
Gewoon 75 ohm coax gebruiken zoals voor video met 75 ohm drivers.
En je afvragen waar die brom toch vandaan komt. Je ontkomt niet aan symmetrische overdracht om aardlussen te voorkomen. Met gewoon microfoonkabel kom je een heel end. 100 m zonder al te bizarre fasefouten moet geen enkel probleem zijn. Gewoon de boel laagohmig aansturen en met 600R afsluiten. Heb je dan teveel fasefouten (blokgolf!) uitgangsimpendantie opkrikken naar tweemaal 300R (samen 600R). Je kan zelfs opteren voor CAT6 netwerkkabel omdat die is afgeschermd. De impendantie is dan wel lager en je driver moet dat aankunnen. Ik weet niet (meer) hoe dat moet maar Koekel is je vriendje.
Je kan zellufs nog met 75R coax aan de gang als je een ground loop killer gebruikt. Dit is een soort verschilversterker die de brom op de mantel wegmoffelt. Gaat prima met video en ongetwijfeld ook met MPX mits niet te hard uitgestuurd. 100% stil wordt het alleen niet.
Tjerk
Mwah, dat is speculeren. Toch wel de nodige ervaring met zulke lengtes plain video hoor. Brom?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Of gewoon je MPX encoder bij de zender zetten en dan de data via een netwerkverbinding doorpoepen:
https://www.thimeo.com/micrompx/
https://www.thimeo.com/micrompx/
micrompx is ook zeker nog een oplossing. Maar vergt extra licentie en hardware.
Wil het eerst even "analoog" zien op te lossen.
DRV134 is dus niet zo'n goed idee?
Wil het eerst even "analoog" zien op te lossen.
DRV134 is dus niet zo'n goed idee?
Nee, niks speculeren. Dikke balken in het beeld die de clamping niet wegkreeg. Moest uiteindelijk een speciale "Video Entbrummverstärker" aan te pas komen om het schoon te poetsen. Geef toe, dat was een extreme situatie maar in mijn eigen huis had ik er ook last van (kabel-TV aansluiting).
Tjerk
Het stereo MPX signaal is niet meer dan een 60 kHz. Dat moet een DRV134/135 makkelijk kunnen. En heb je aan een 192kHz kaart ook wel genoeg denk ik. Wellicht dat je nog wat kabelcompensatie nodig hebt als je teveel afval op 50 kHz hebt maar dat is een simpel RC filtertje voor de DRV. Gewoon proberen met een rol microfoonkabel. Voor die 80m heb je dan wel kabel nodig met een lage kabelcapaciteit. Anders red je het niet.
Gerhard, waarschijnlijk komt het MPX signaal direct uit zijn DAW of een VST plug-in. Heb je geen extra toeters en bellen nodig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 jun 2024, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Die plug ins zijn ook niet gratis. Wat ik zo even snel zag in de datasheet van de DRV dat bij langere kabellengtes de vervorming boven de 20 kHz behoorlijk stijgt. Dat komt uiteindelijk weer in je gedecodeerde signaal terecht.
Ja, dat klopt, dat is het gevolg van stijgende kabelcapaciteit waar ie stroom voor moet leveren. Daarom moet je er ook niet teveel spanning uit willen halen. Denk dat een 2V_rms wel de max is met low capacitance kabel van 40 a 80 m.
Dank voor de suggesties!
Kom ook nog een andere oplossing tegen.
De headphone output is weliswaar ongebalanceerd maar heeft wel een lage impedantie (47 ohm).
Ik ga hier ook nog even mee testen.
Kom ook nog een andere oplossing tegen.
De headphone output is weliswaar ongebalanceerd maar heeft wel een lage impedantie (47 ohm).
Ik ga hier ook nog even mee testen.