Hallo, ik heb 4 mono eindversterkers van Nelson Pass.
Nu zou ik graag hier twee mono blockjes van maken in bridged mode...maar kan dat?
Wat ik bij commerciele versterkers zie is dat je in bridged mode de speaker op de twee positieve polen van de twee aparte monotrapjes moet aansluiten.
1 daarvan versterkt dus ' negatief' zodat in theorie de doorgevoerde spanning dubbel zo hoog wordt, maar, hoe bereik je dat qua aansluiting?
Ik heb geen concrete schematische aansluiting ergens kunnen vinden.
Zou het gewoon een kwestie zijn van bij de 1-ne monoblock het ' hot signaal' input op de 'ground' aan te sluiten? Dus hier de polariteit omdraaien?
Of misschien het 'hot signaal' van de ground aftappen van de min bij het andere monoblockje?
Ben benieuwd!
Alvast bedankt.
Bij twee mono eindversterkers een bridge aansluiting maken, kan f=dat?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bij twee mono eindversterkers een bridge aansluiting maken, kan f=dat?
Je moet de "negatieve" versterker voorzien van geïnverteerd signaal. Dat kan als dat monoblok zelf ook inverteert. Dan kan je de output van de "positieve" versterker via een verzwakker naar de input van de "negatieve" voeren. Als-ie dat niet doet kan je met een opamp het ingangssignaal van de "positieve" inverteren en aan de "negatieve" toevoeren. En dan je speaker op de beide "hete" polen aansluiten (en de massa dus niet).
Tjerk
Re: Bij twee mono eindversterkers een bridge aansluiting maken, kan f=dat?
Dank je.
Nog een vraag; een DAC met een balanced output zou dan ook kunnen werken>
De twee signaaldragers beiden op een apart monoblockje aansluiten en de ground op beiden?
De speaker aansluiten op de beide positieve outputs waarvan de - v/d speaker op het negatief versterkte signaal (?)
Nog een vraag; een DAC met een balanced output zou dan ook kunnen werken>
De twee signaaldragers beiden op een apart monoblockje aansluiten en de ground op beiden?
De speaker aansluiten op de beide positieve outputs waarvan de - v/d speaker op het negatief versterkte signaal (?)
Re: Bij twee mono eindversterkers een bridge aansluiting maken, kan f=dat?
De "koude" polen (massa) moeten ook stevig met elkaar verbonden worden....En dan je speaker op de beide "hete" polen aansluiten (en de massa dus niet).
Als de koude polen tenminste massa zijn. Als dit niet zo is, dan werkt het mogelijk helemaal niet.
Piet
