Welk nieuw project?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Welk nieuw project?

Bericht door Spartacus »

Mijn door Willy ontwikkelde EL84PP begint op wat kleine puntjes na op zijn eind te komen.

Nu ben ik wel een beetje besmet met het virus denk ik. Ik wil dus iets nieuws gaan bouwen.

Ik heb een Elekit TU8200 met KT88 er in. Dit is SE, dat wil ik voor de volgende toch ook het liefste weer.
SE klinkt net wat schoner zoals Douwe dat mooi verwoordde.

Ik vind zelf een 300B buis wel mooi.
Een 6C33 buis is ook een optie.

Ik ben nog een noob wat betreft de buizen techniek, schema's maken of verzinnen wordt hem nog niet echt. Maar wat niet is kan nog komen.

Zijn er voor die 2 buizen simpele en goed werkende schema's? Geen moeilijke fratsen en in maar recht toe recht aan.

Groet,

Govert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Henkjan »

je kan eens in het topic van Vinculum en mijzelf kijken, dat begint met de zelfde vraag:
viewtopic.php?t=11804
(en nee, de onderdelen zijn niet te koop, ik wil t ding echt zelf af gaan maken, ergens voordat de provincie overstroomt)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Welk nieuw project?

Bericht door democles »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef: zo 09 jun 2024, 22:07
(en nee, de onderdelen zijn niet te koop, ik wil t ding echt zelf af gaan maken, ergens voordat de provincie overstroomt)
We horen het wel morgen!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welk nieuw project?

Bericht door peterl »

Ik heb gebouwd met de halve 6c33c ofwel de 6C41C, in verhouding een goedkope triode voor Se die ongeveer 7W levert.
Staat hier wel op het forum. Ik heb ook de 300B gebouwd maar qua kosten wel 2x zo duur.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Spartacus »

@peterl:

De 6c41c ziet er uit als een leuk buisje. Ik zal eens zoeken op het forum.

300B vind ik een hele mooie buis, de kosten interesseren me eigenlijk niet zo veel.
Ik ben een bang omdat het een direct verhitte buis is. Je leest van alles over brom problemen.



Wat klinkt beter?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welk nieuw project?

Bericht door peterl »

ik heb bij de 300B een gelijkgerichte gloei gebruikt, en die was daarna doodstil. heb daar nog wel een print voor.
Ik weet niet wat je met de kosten maken me niet uit bedoelt maar de 300B loopt snel naar de 1200 euro en de 6C41C goed de helft.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Spartacus »

Met de kosten bedoel ik dat als hij 1000 euro kost is het goed, als het 2000 euro is maakt het ook niet uit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welk nieuw project?

Bericht door peterl »

Ik gaf het maar aan want veel mensen onderschatten de kosten als je netjes en met kwaliteits onderdelen wil bouwen.
Een 2A3 (40W JJ buis) is ook een optie, ik vind die frisser klinken met een mooier middengebied dan de 300B, die heb ik trouwens wel ongelijkgericht op de gloei aangesloten, wel een bijna minimaal brommetje als je met je oor voor de speaker gaat als het geluid uit is. beide schema's zijn hier op het forum te vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welk nieuw project?

Bericht door ray5150 »

Eens naar de ontwerpen van Triodedick kijken ?
https://audio-creative.nl/tag/triode-dick/
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Spartacus »

peterl schreef: di 11 jun 2024, 7:51
Ik gaf het maar aan want veel mensen onderschatten de kosten als je netjes en met kwaliteits onderdelen wil bouwen.
Een 2A3 (40W JJ buis) is ook een optie, ik vind die frisser klinken met een mooier middengebied dan de 300B, die heb ik trouwens wel ongelijkgericht op de gloei aangesloten, wel een bijna minimaal brommetje als je met je oor voor de speaker gaat als het geluid uit is. beide schema's zijn hier op het forum te vinden.
Mooie buis op het eerste gezicht. Lijkt op een 300B visueel.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Spartacus »

Kwam deze week dit nog tegen op Facebook.
Iemand deze al eerder gezien?
Wat zijn de voors en tegens om A2 te draaien?
Bijlagen
IMG_3823.jpeg
IMG_3822.jpeg
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Welk nieuw project?

Bericht door Piet1950 »

Wat zijn de voors en tegens om A2 te draaien?
De EL34 in triode kan in normale gevallen veel minder ver uitgestuurd worden. Omdat bij een ver uitgestuurde buis zowel de anode als de schermroosterspanning laag worden. Door dan het stuurrooster positief te sturen, kan de buis toch verder uitgestuurd worden. Omdat de EL34 hiervoor niet ontworpen is, zou je hiermee wel het stuurrooster kunnen overbelasten.
Bijvoorbeeld de 807 kan wel in de roosterstroom gestuurd worden. Maar daarbij zijn ook in de datasheet specificaties voor opgenomen. Als de buis het toestaat, kan daardoor de buis in de juiste A2 schakeling (of AB2) meer vermogen leveren. Het nadeel is, dat de stuurtrap ook stroom moet kunnen leveren. En dat alleen als de roosterspanning positief is. Dus maar over een deel van de periode. En dat kan al snel meer vervorming geven. Hier is dat opgelost, door het stuurrooster op een vaste spanning te zetten. En de buis in de kathode met een fet te sturen. Het voordeel daarvan: het is weer eens wat anders....

Piet
Plaats reactie