Welk nieuw project?
Moderator: Beheerdersteam
Welk nieuw project?
Mijn door Willy ontwikkelde EL84PP begint op wat kleine puntjes na op zijn eind te komen.
Nu ben ik wel een beetje besmet met het virus denk ik. Ik wil dus iets nieuws gaan bouwen.
Ik heb een Elekit TU8200 met KT88 er in. Dit is SE, dat wil ik voor de volgende toch ook het liefste weer.
SE klinkt net wat schoner zoals Douwe dat mooi verwoordde.
Ik vind zelf een 300B buis wel mooi.
Een 6C33 buis is ook een optie.
Ik ben nog een noob wat betreft de buizen techniek, schema's maken of verzinnen wordt hem nog niet echt. Maar wat niet is kan nog komen.
Zijn er voor die 2 buizen simpele en goed werkende schema's? Geen moeilijke fratsen en in maar recht toe recht aan.
Groet,
Govert
Nu ben ik wel een beetje besmet met het virus denk ik. Ik wil dus iets nieuws gaan bouwen.
Ik heb een Elekit TU8200 met KT88 er in. Dit is SE, dat wil ik voor de volgende toch ook het liefste weer.
SE klinkt net wat schoner zoals Douwe dat mooi verwoordde.
Ik vind zelf een 300B buis wel mooi.
Een 6C33 buis is ook een optie.
Ik ben nog een noob wat betreft de buizen techniek, schema's maken of verzinnen wordt hem nog niet echt. Maar wat niet is kan nog komen.
Zijn er voor die 2 buizen simpele en goed werkende schema's? Geen moeilijke fratsen en in maar recht toe recht aan.
Groet,
Govert
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welk nieuw project?
je kan eens in het topic van Vinculum en mijzelf kijken, dat begint met de zelfde vraag:
viewtopic.php?t=11804
(en nee, de onderdelen zijn niet te koop, ik wil t ding echt zelf af gaan maken, ergens voordat de provincie overstroomt)
viewtopic.php?t=11804
(en nee, de onderdelen zijn niet te koop, ik wil t ding echt zelf af gaan maken, ergens voordat de provincie overstroomt)
Re: Welk nieuw project?
Blader hier maar eens door....
https://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe.htm
https://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe.htm
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Welk nieuw project?
Ik heb gebouwd met de halve 6c33c ofwel de 6C41C, in verhouding een goedkope triode voor Se die ongeveer 7W levert.
Staat hier wel op het forum. Ik heb ook de 300B gebouwd maar qua kosten wel 2x zo duur.
Staat hier wel op het forum. Ik heb ook de 300B gebouwd maar qua kosten wel 2x zo duur.
Re: Welk nieuw project?
@peterl:
De 6c41c ziet er uit als een leuk buisje. Ik zal eens zoeken op het forum.
300B vind ik een hele mooie buis, de kosten interesseren me eigenlijk niet zo veel.
Ik ben een bang omdat het een direct verhitte buis is. Je leest van alles over brom problemen.
Wat klinkt beter?
De 6c41c ziet er uit als een leuk buisje. Ik zal eens zoeken op het forum.
300B vind ik een hele mooie buis, de kosten interesseren me eigenlijk niet zo veel.
Ik ben een bang omdat het een direct verhitte buis is. Je leest van alles over brom problemen.
Wat klinkt beter?
Re: Welk nieuw project?
ik heb bij de 300B een gelijkgerichte gloei gebruikt, en die was daarna doodstil. heb daar nog wel een print voor.
Ik weet niet wat je met de kosten maken me niet uit bedoelt maar de 300B loopt snel naar de 1200 euro en de 6C41C goed de helft.
Ik weet niet wat je met de kosten maken me niet uit bedoelt maar de 300B loopt snel naar de 1200 euro en de 6C41C goed de helft.
Re: Welk nieuw project?
Met de kosten bedoel ik dat als hij 1000 euro kost is het goed, als het 2000 euro is maakt het ook niet uit.
Re: Welk nieuw project?
Ik gaf het maar aan want veel mensen onderschatten de kosten als je netjes en met kwaliteits onderdelen wil bouwen.
Een 2A3 (40W JJ buis) is ook een optie, ik vind die frisser klinken met een mooier middengebied dan de 300B, die heb ik trouwens wel ongelijkgericht op de gloei aangesloten, wel een bijna minimaal brommetje als je met je oor voor de speaker gaat als het geluid uit is. beide schema's zijn hier op het forum te vinden.
Een 2A3 (40W JJ buis) is ook een optie, ik vind die frisser klinken met een mooier middengebied dan de 300B, die heb ik trouwens wel ongelijkgericht op de gloei aangesloten, wel een bijna minimaal brommetje als je met je oor voor de speaker gaat als het geluid uit is. beide schema's zijn hier op het forum te vinden.
Re: Welk nieuw project?
Eens naar de ontwerpen van Triodedick kijken ?
https://audio-creative.nl/tag/triode-dick/
https://audio-creative.nl/tag/triode-dick/
Re: Welk nieuw project?
Mooie buis op het eerste gezicht. Lijkt op een 300B visueel.peterl schreef: ↑di 11 jun 2024, 7:51Ik gaf het maar aan want veel mensen onderschatten de kosten als je netjes en met kwaliteits onderdelen wil bouwen.
Een 2A3 (40W JJ buis) is ook een optie, ik vind die frisser klinken met een mooier middengebied dan de 300B, die heb ik trouwens wel ongelijkgericht op de gloei aangesloten, wel een bijna minimaal brommetje als je met je oor voor de speaker gaat als het geluid uit is. beide schema's zijn hier op het forum te vinden.
Re: Welk nieuw project?
Kwam deze week dit nog tegen op Facebook.
Iemand deze al eerder gezien?
Wat zijn de voors en tegens om A2 te draaien?
Iemand deze al eerder gezien?
Wat zijn de voors en tegens om A2 te draaien?
Re: Welk nieuw project?
De EL34 in triode kan in normale gevallen veel minder ver uitgestuurd worden. Omdat bij een ver uitgestuurde buis zowel de anode als de schermroosterspanning laag worden. Door dan het stuurrooster positief te sturen, kan de buis toch verder uitgestuurd worden. Omdat de EL34 hiervoor niet ontworpen is, zou je hiermee wel het stuurrooster kunnen overbelasten.Wat zijn de voors en tegens om A2 te draaien?
Bijvoorbeeld de 807 kan wel in de roosterstroom gestuurd worden. Maar daarbij zijn ook in de datasheet specificaties voor opgenomen. Als de buis het toestaat, kan daardoor de buis in de juiste A2 schakeling (of AB2) meer vermogen leveren. Het nadeel is, dat de stuurtrap ook stroom moet kunnen leveren. En dat alleen als de roosterspanning positief is. Dus maar over een deel van de periode. En dat kan al snel meer vervorming geven. Hier is dat opgelost, door het stuurrooster op een vaste spanning te zetten. En de buis in de kathode met een fet te sturen. Het voordeel daarvan: het is weer eens wat anders....
Piet
