Alweer een platenspeler voorversterker
Geplaatst: zo 02 jun 2024, 14:50
Weer een RIAA platenspeler voorversterker zullen sommigen denken. Maar ik wil deze graag met jullie delen. Zeker 5 a 6 jaar is deze hybride een vast deel van mijn installatie samen met de Phono Dude. Ik gebruik twee platen spelers met ieder hun eigen voorversterker.
Waarom deze hybride RIAA voorversterker?
Ooit vol goede moed een Project Tube Box SE gekocht. Maar deze viel tegen wat betreft mijn verwachting als ergens buizen opzitten. Het geluid was clean en iedere vorm van verkleuring ontbrak. Ook het wisselen van verschillende buizen bracht geen verandering. De kast maar eens open gemaakt en zag dat als eerste trap een opamp werd gebruikt waarna de tweede trap een buis was in kathode volger topologie. Deze topologie laat het minste horen van de buiseigenschappen en was ook de verklaring dat buizen wisselen zo weinig verschil maakte.
Het idee kwam om zelf een hybride RIAA voorversterker te bouwen.
Wat moest er allemaal op/in?
- Ingang impedantie selectie.
- Geschikt voor MC en MM cartridges
- Verwisselbaar opamp.
- Verwisselbare buizen.
- Voeding zonder (dure, speciale) trafo.
- Voeding en versterker gescheiden.
- Courante onderdelen.
- Instelbare LED buis verlichting.
- Lage ruis en vervorming.
- RIAA curve binnen +/- 0,5db.
- 3D geprinte behuizingen.
- Betaalbaar(+/- 100 euro).
Het ontwerp
Ik had in het verleden al eens een single opamp RIAA versterker gebouwd met het correctie netwerk in de feedback en deze was ruisarm en klonk goed. Maar deze had geen uitgangsbuffer en was daardoor afhankelijk van de impedantie van de opvolgende (voor)versterker trap. Dus hier een buizen uitgangsbuffer a la Phono Dude(MU-volger, 30 x gain) toegevoegd. De versterking van de opamp trap respectievelijk verlaagd.
De voeding heb ik gemaakt van 2 Hi-Link 12V SMPSen en een converter 12V naar 235V.
Printontwerp
Omdat de voeding en de voorversterker beide een eigen behuizing krijgen dus ook twee printen ontworpen(Designspark). Afmetingen zijn 100mm x 100mm, deze zijn goedkoop te bestellen met de gerber files bij JLCPCB. De voorversterker print wordt aan twee zijden gebruikt. Op de achterzijde bevinden zich de buisvoeten, dip schakelaars, opamp voet zodat deze later vanuit buiten de behuizing toegankelijk zijn. Versterking(MC/MM) is ook selecteerbaar via dipschakelaar evenals kleur LED verlichting. Voor de RIAA filtercondensatoren is rekening gehouden voor mogelijk verschil in bouwvorm.
Behuizing
De behuizingen getekend met Fusion360 Personal. Geprint met PLA. Even kijken hoe stabiel het blijft rond de warme buisvoeten. Anders moet ik nog een hogere temperatuur bestendig materiaal zoals PET gebruiken. T.b.v. montage printen de behuizing van M3 inserts voorzien. En op de bovenkant een afneembaar deksel voor toegang tot dip schakelaar en opamp voet.
Tot slot
Hieronder voor download de gerberfiles voor de printen en de STL files voor de behuizing. Als buistype kun je 6N3P, 2C51, 5670, WE396A gebruiken. Voor de opamp zijn er ook veel mogelijk heden zoals 5532, LM4562, LM49720, TL072 en vele andere dubbele opamp’s. Voor het aangezicht kun je kiezen voor geen, rode, blauwe of paarse LED buisbodem verlichting.
Waarom deze hybride RIAA voorversterker?
Ooit vol goede moed een Project Tube Box SE gekocht. Maar deze viel tegen wat betreft mijn verwachting als ergens buizen opzitten. Het geluid was clean en iedere vorm van verkleuring ontbrak. Ook het wisselen van verschillende buizen bracht geen verandering. De kast maar eens open gemaakt en zag dat als eerste trap een opamp werd gebruikt waarna de tweede trap een buis was in kathode volger topologie. Deze topologie laat het minste horen van de buiseigenschappen en was ook de verklaring dat buizen wisselen zo weinig verschil maakte.
Het idee kwam om zelf een hybride RIAA voorversterker te bouwen.
Wat moest er allemaal op/in?
- Ingang impedantie selectie.
- Geschikt voor MC en MM cartridges
- Verwisselbaar opamp.
- Verwisselbare buizen.
- Voeding zonder (dure, speciale) trafo.
- Voeding en versterker gescheiden.
- Courante onderdelen.
- Instelbare LED buis verlichting.
- Lage ruis en vervorming.
- RIAA curve binnen +/- 0,5db.
- 3D geprinte behuizingen.
- Betaalbaar(+/- 100 euro).
Het ontwerp
Ik had in het verleden al eens een single opamp RIAA versterker gebouwd met het correctie netwerk in de feedback en deze was ruisarm en klonk goed. Maar deze had geen uitgangsbuffer en was daardoor afhankelijk van de impedantie van de opvolgende (voor)versterker trap. Dus hier een buizen uitgangsbuffer a la Phono Dude(MU-volger, 30 x gain) toegevoegd. De versterking van de opamp trap respectievelijk verlaagd.
De voeding heb ik gemaakt van 2 Hi-Link 12V SMPSen en een converter 12V naar 235V.
Printontwerp
Omdat de voeding en de voorversterker beide een eigen behuizing krijgen dus ook twee printen ontworpen(Designspark). Afmetingen zijn 100mm x 100mm, deze zijn goedkoop te bestellen met de gerber files bij JLCPCB. De voorversterker print wordt aan twee zijden gebruikt. Op de achterzijde bevinden zich de buisvoeten, dip schakelaars, opamp voet zodat deze later vanuit buiten de behuizing toegankelijk zijn. Versterking(MC/MM) is ook selecteerbaar via dipschakelaar evenals kleur LED verlichting. Voor de RIAA filtercondensatoren is rekening gehouden voor mogelijk verschil in bouwvorm.
Behuizing
De behuizingen getekend met Fusion360 Personal. Geprint met PLA. Even kijken hoe stabiel het blijft rond de warme buisvoeten. Anders moet ik nog een hogere temperatuur bestendig materiaal zoals PET gebruiken. T.b.v. montage printen de behuizing van M3 inserts voorzien. En op de bovenkant een afneembaar deksel voor toegang tot dip schakelaar en opamp voet.
Tot slot
Hieronder voor download de gerberfiles voor de printen en de STL files voor de behuizing. Als buistype kun je 6N3P, 2C51, 5670, WE396A gebruiken. Voor de opamp zijn er ook veel mogelijk heden zoals 5532, LM4562, LM49720, TL072 en vele andere dubbele opamp’s. Voor het aangezicht kun je kiezen voor geen, rode, blauwe of paarse LED buisbodem verlichting.