origineel schema crossover B&W 640-i speakers.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

audiofreak
Contacteer:

origineel schema crossover B&W 640-i speakers.

Bericht door audiofreak »

Ik ben op zoek naar een origineel crossoverschema van een B&W 640-i speaker.
Enige jaren geleden heb ik bij deze speaker de originele onderdelen voor betere,zoals een bassspoel voor een E130 Trafokernspoel. Nu was laatst hier iemand en na mijn speakers gehoord te hebben stelde hij voor om bij de bass-sectie op het crossover de draden van de bass-sectie om te draaien. Ik doel dan op de draden NA de bass-sectie en die dus vanaf het crossover naar de bassunits gaan. Ik heb nu een veel beter geluid gekregen en vind het ook beduidend mooier. MAAR snappen doe ik het niet. Die andere persoon vertelde dat het te maken had met Rdc (inwendige weerstand),vanwege dat ik een trafokernspoel nu heb is de inwendige weerstand lager geworden en is er nu een soort van opslingering (Qtc of Qtm) ontstaan in het werkgebied en een verhoging van de overnamefreqentie tussen woofer en midrange. Deze uitleg heb ik niet van mezelf ,maar van degene die hier laatst was en met het voorstel tot ompoolen van de bassdraden kwam. Midrange en bass overlappen nu elkaar teveel of meer dan B&W orgineel heeft bedoeld cq bedacht. Verder zou het ook kunnen zijn dat ik een fout heb gemaakt bij het herlezen van de originele crossover en dat er ook een fout zit in de polariteit ( + en - ) tussen de units.
Vandaar mijn vraag naar een origineel crossoverschema van de B&W 640-i speaker.
Alvast dank
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”