visaton DTW 86 titan ffl
Moderator: Beheerdersteam
visaton DTW 86 titan ffl
Hallo,
Ik heb in een ver verleden (35 jaar geleden of zo) de Elektuur triplet luidsprekers gebouwd, maar met visaton drivers, op aanraden van de lokale electronica zaak.
Door een manipulatie fout heb onlangs één van de tweeters daarvan kapot gemaakt.
Ik ben dus op zoek naar één, of als het moet 2 exemplaren, van de Visaton DTW 86 titan ffl tweeter.
Deze worden helaas niet meer gemaakt, ook is er geen opvolger met dezelfde afmetingen die eventueel in de behuizing zou passen.
Heeft, of weet, er iemand ergens nog één (dan zwart) of 2 (dan mag het ook zolver zijn) exemplaren liggen en die te koop zijn?
(op https://www.flewo24.de/ heb ik er één gevonden, maar die leveren blijkbaar alleen in Duitsland, ik ben zelf van België)
Alvast bedankt.
Ik heb in een ver verleden (35 jaar geleden of zo) de Elektuur triplet luidsprekers gebouwd, maar met visaton drivers, op aanraden van de lokale electronica zaak.
Door een manipulatie fout heb onlangs één van de tweeters daarvan kapot gemaakt.
Ik ben dus op zoek naar één, of als het moet 2 exemplaren, van de Visaton DTW 86 titan ffl tweeter.
Deze worden helaas niet meer gemaakt, ook is er geen opvolger met dezelfde afmetingen die eventueel in de behuizing zou passen.
Heeft, of weet, er iemand ergens nog één (dan zwart) of 2 (dan mag het ook zolver zijn) exemplaren liggen en die te koop zijn?
(op https://www.flewo24.de/ heb ik er één gevonden, maar die leveren blijkbaar alleen in Duitsland, ik ben zelf van België)
Alvast bedankt.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-dsm- ... 29436.html
Als deze fysiek past, kun je wellicht het filter wat aanpassen..
Als deze fysiek past, kun je wellicht het filter wat aanpassen..
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Bedankt voor de reactie.
Helaas past deze niet.
Binnen het Visaton gamma niks gevonden.
Helaas past deze niet.
Binnen het Visaton gamma niks gevonden.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Ik zou Visaton een mail sturen. Mijn ervaring is dat ze je graag helpen, als ze dat kunnen. Wie weet hebben ze een vervangingsdome liggen en zijn ze bereid deze in te bouwen?
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Maar even een opmerking ... de Triplet was ontworpen met Seas drivers, ik vind het een beetje vreemd dat de elektronicazaak jou Visaton drivers heeft verkocht. Hebben zij ook het filter aangepast voorde Visaton drivers en welke drivers zitten er nu allemaal in?
Als je daar wat meer informatie over kan geven dan kunnen we mogelijke alternatieven voor je zoeken.
ps.
Ze zijn ergens in 1990 gestopt met het produceren van de DTW 86 titan ffl dus de kans dat je nu nog een "betaalbare" dome kunt vinden lijkt mij erg klein. Er is ook bitter weinig informatie te vinden over deze unit maar het is volgens mij een 19mm dome zonder ophanging (dus geen rubber surround maar van die ribbels in het titanium).
Kun je de afmetingen van de frontplaat en de diameter van de magneet eens doorgeven?
ps. ps.
De DTW 86 is ook in het Visaton ontwerp Filou gebruikt:
https://forum.visaton.de/forum/archiv-b ... ilou-05-88
https://forum.visaton.de/forum/archiv-b ... ilou-07-91
ps. ps. ps.
Als je jouw woonplaats kunt noteren in je avatar dan kun je misschien ook wat hulp van een dorps- of stadsgenoot krijgen.
Als je daar wat meer informatie over kan geven dan kunnen we mogelijke alternatieven voor je zoeken.
ps.
Ze zijn ergens in 1990 gestopt met het produceren van de DTW 86 titan ffl dus de kans dat je nu nog een "betaalbare" dome kunt vinden lijkt mij erg klein. Er is ook bitter weinig informatie te vinden over deze unit maar het is volgens mij een 19mm dome zonder ophanging (dus geen rubber surround maar van die ribbels in het titanium).
Kun je de afmetingen van de frontplaat en de diameter van de magneet eens doorgeven?
ps. ps.
De DTW 86 is ook in het Visaton ontwerp Filou gebruikt:
https://forum.visaton.de/forum/archiv-b ... ilou-05-88
https://forum.visaton.de/forum/archiv-b ... ilou-07-91
ps. ps. ps.
Als je jouw woonplaats kunt noteren in je avatar dan kun je misschien ook wat hulp van een dorps- of stadsgenoot krijgen.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Terechte vragen, waarvan ik 35 jaar geleden niet wist dat ik ze moest stellen. Was en is nog steeds een gerenommeerde zaak (Vael electronics)
andere drivers zijn de WS 13 NG en WSP-21 S.
Frontplaat is zoals type nr zegt 86 mm. vierkant met afgeronde hoeken. de magneet is 56 mm diameter
Filou staat nu op de site van Visaton met een DT 94 tweeter en aangepast filter.
De triplets hebben me al die tijd goed gediend, misschien niet helemaal zoals het hoort, maar klonk wel goed. Goed genoeg voor op mijn werkkamer.
Ik heb ook op marktplaats een 4 weg set gezien met nog dtw 86 's. maar lijkt me een beetje gek om die te kopen alleen voor de tweeters.
Ik zou daarvan evt wel de dtw 86 zelf gebruiken en dan de 4 weg set met nieuwe tweeters verkopen, maar lijkt al veel moeite voor speakers die tenslotte al 35 jaar oud zijn.
Misschien moet ik wel stoppen met nostalgisch zijn
(ik ben stiekem eigenlijk al een beetje aan het uitkijken naar Kef R3 set)
andere drivers zijn de WS 13 NG en WSP-21 S.
Frontplaat is zoals type nr zegt 86 mm. vierkant met afgeronde hoeken. de magneet is 56 mm diameter
Filou staat nu op de site van Visaton met een DT 94 tweeter en aangepast filter.
De triplets hebben me al die tijd goed gediend, misschien niet helemaal zoals het hoort, maar klonk wel goed. Goed genoeg voor op mijn werkkamer.
Ik heb ook op marktplaats een 4 weg set gezien met nog dtw 86 's. maar lijkt me een beetje gek om die te kopen alleen voor de tweeters.
Ik zou daarvan evt wel de dtw 86 zelf gebruiken en dan de 4 weg set met nieuwe tweeters verkopen, maar lijkt al veel moeite voor speakers die tenslotte al 35 jaar oud zijn.
Misschien moet ik wel stoppen met nostalgisch zijn
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Wat ook kan is dat je de frontplaat behoudt en er een andere tweeter achter schroeft of lijmt. De kantelfrequentie van 3500 Hz is een eitje voor 0,8" en 1" dome tweeters. Het filter zal je moeten aanpassen, wat geen probleem hoeft te zijn met hulp van forumgenoten.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Ik dacht zelf ook eerst aan de DSM 25 FFL als "drop-in" replacement maar de frontplaten zijn wat groter zoals je zelf al hebt gezien.
Hou er rekening mee dat de oude tweeters (ook de oudere modellen van de DSM 25 FFL!) vaak verlijmd waren waardoor het vervangen van de domes niet eenvoudig is (vraag niet hoe ik dit weet
Weet jij welk filter is gebruikt in jouw kasten?
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Dat is het filter dat ik gebouwd heb ja. (ik heb een kopie uit elektuur van mei 1989, en heb de elektuur special audio elektronica & hifi luidsprekers ook nog liggen
En de tweeter ligt al uit elkaar ja. De domes had ik al ergens gezien op een of andere site, maar lijkt me idd onbegonnen werk om
1. de oude er proper uit krijgen,
2. de nieuwe er goed in te krijgen.
Ondertussen de eigenaar van de 4-weg set gemailed, maar hij is niet bereid de set op te splitsen.
Ligt ook niet in het vuur, als het op de een of de andere manier kan, zal ik er wel een vinden.
En de tweeter ligt al uit elkaar ja. De domes had ik al ergens gezien op een of andere site, maar lijkt me idd onbegonnen werk om
1. de oude er proper uit krijgen,
2. de nieuwe er goed in te krijgen.
Ondertussen de eigenaar van de 4-weg set gemailed, maar hij is niet bereid de set op te splitsen.
Ligt ook niet in het vuur, als het op de een of de andere manier kan, zal ik er wel een vinden.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Staan de drivers nog in boxsim? Dan is er makkelijker wat anders in te zetten.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
heb eens gekeken in beide versies die te downloaden zijn, maar helaas.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
viewtopic.php?p=1581423&hilit=triplet#p1581423
Ik heb destijds die sub gebouwd die bij de Triplet hoorde.
Was wel als een complete set wel eens even gehoord, lang geleden.
Ik heb destijds die sub gebouwd die bij de Triplet hoorde.
Was wel als een complete set wel eens even gehoord, lang geleden.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Als ik geen tweeter meer vind zal de sub inderdaad nog wel even overleven ja.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Ik zou het toch jammer vinden dat u uw zelfgebouwde Elektuur Triplet luidsprekers niet meer kan gebruiken in uw werkkamer omdat één tweeter defect is. Tenandere, ik vraag me af hoe goed de werkende tweeter nog presteert na 35 jaar. Hoogstwaarschijnlijk zal het ferrofluid reeds verhard zijn, zodat de weergave daar ook zal onder lijden. Vandaar dat 2 nieuwe tweeters mogelijks een beter resultaat zal geven dan de (verouderde) DSM 86 ffl tweeters. Ik denk dat 2 recentere tweeters die erin passen gemakkelijk kunnen gevonden worden. De eventuele filteraanpassingen wil ik graag voor u doen. Het is best mogelijk dat ik hier zelfs nog een stel tweeters heb liggen die (mits een eventuele aanpassing) kunnen gebruikt worden. In dat geval kan je zonder onkosten terug genieten van uw luidsprekers. Breng ze gerust bij mij binnen, ik woon eveneens in België (Knokke-Heist). Een dagje aan zee is altijd leuk.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Fijn aanbod inderdaad, ik zoek eerst nog een tijdje verder.
Zo als ik al zei, de luidsprekers hebben al wat meegemaakt (een paar verhuizen met de nodige carroserie schade).
Als er zoveel moeite in gestoken wordt, moet ik maken dat het resultaat er optisch ook naar is, en daar heb ik nu even de tijd en goesting niet voor.
In ieder geval bedankt om mee te denken, te zoeken, en de voorstellen.
Als er hier schot in de zaak komt, laat ik het weten.
Zo als ik al zei, de luidsprekers hebben al wat meegemaakt (een paar verhuizen met de nodige carroserie schade).
Als er zoveel moeite in gestoken wordt, moet ik maken dat het resultaat er optisch ook naar is, en daar heb ik nu even de tijd en goesting niet voor.
In ieder geval bedankt om mee te denken, te zoeken, en de voorstellen.
Als er hier schot in de zaak komt, laat ik het weten.
-
Blondereus
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo 23 jun 2024, 14:53
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Als je nog op zoek bent naar 2 stuks DTW 86 titan ffl, ik heb ze nog ergens liggen.
Komen uit de Visaton filou.
Komen uit de Visaton filou.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Tip: check eerst even of de ferro fluid (ffl) in de loop der jaren niet is ingedikt. Uitgedroogde ferro fluid kan je hoge tonen kosten. Dus even een frequentiecurve va 500 Hz ingebouwd opmeten. Is die ingedikt, check forum voor tips hoe die te vervangen.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Ik heb een flauw idee wat je bedoelt, maar geen idee, laat staan het materiaal om dat te verifieren.
Waarschijnlijk kan het geen kwaad dit te vervangen, gezien deze tweeters al lang niet meer gemaakt worden, en deze dus wsl ook vrij oud zullen zijn.
Ik zoek even in het forum.
Waarschijnlijk kan het geen kwaad dit te vervangen, gezien deze tweeters al lang niet meer gemaakt worden, en deze dus wsl ook vrij oud zullen zijn.
Ik zoek even in het forum.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: visaton DTW 86 titan ffl
Ferrofluid zit in de magneetspleet van de tweeters en de mid-dome drivers, en dat is bij de oudere visaton drivers een probleem omdat deze in de loop der jaren uitdroogt en indikt.
Het verwijderen en vervangen er van kan een oplossing bieden.
Wel is het handig om voor die tijd de drivers even door te meten om te zien of ze elektrisch nog heel zijn.
Voorbeeld gevalletje van verdroogde ferrofluid in Visaton tweeters.:
viewtopic.php?p=2014273#p2014273
Hoe te vervangen:
https://speakerrepairshop.nl/nl/instruc ... angen/c-36
Het verwijderen en vervangen er van kan een oplossing bieden.
Wel is het handig om voor die tijd de drivers even door te meten om te zien of ze elektrisch nog heel zijn.
Voorbeeld gevalletje van verdroogde ferrofluid in Visaton tweeters.:
viewtopic.php?p=2014273#p2014273
Hoe te vervangen:
https://speakerrepairshop.nl/nl/instruc ... angen/c-36
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 24 jun 2024, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: visaton DTW 86 titan ffl
De tweeter wordt in beweging gebracht door wisselspanning, de muziek, op een spoel die in een magneetspleet zit. Om die spoel beter te koelen, hebben ze in die spleet olie vermengd met ijzerpoeder gestopt, die de warmte beter geleidt. Maar de olie kan uitdampen en dikker worden, waardoor de spoel minder vrij kan bewegen en de tweeter van klank veranderen.
