Pagina 1 van 2

Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 13:55
door Henkjan
asterduc schreef: ma 02 okt 2006, 10:05
Voor de ernstige DHZ is een CNC frees eigenlijk een must-have.
Als Ed advies geeft, dan is het verstandig te luisteren.
HJO CNC .jpeg
Het is een CNC 6040Z-S65J-V2 die een forumlid 'over' had

voordat er gefreesd kan worden, is er nog wel wat meer nodig:
  • ik zal flink wat gaan leren over CNC frezen, gelukkig ben ik niet de eerste met zo'n ding. idem 3D tekenen. wel is het een flinke leercurve, ik begin immers bij 0 *blondevragenwaarschuwing*
  • computer installeren (met parallel poort), ik heb nog een oude XP laptop met docking station dat het wel zal doen
  • stofafzuiging zit er nog niet op, dat is wel een must, 1e idee is een stofhoes ("dust shoe") rondom de motor/frees, een (nog te kopen) cycloon voor de voorscheiding, en dan m'n Festool stofzuiger
  • waterkoeling zal een upgrade moeten krijgen als ik wat zwaarder werk ga doen, dus voorlopig prima zoals t is
  • een plek voor het ding. het is een vrij compacte, dus dat zou zelfs in mijn schuurtje moeten passen. ik heb 2 opties: of 'm gebruiken zoals op de foto, en dan de rest van de tijd ergens anders in opslag, of een nieuwe plek maken, danwel door het rek dat ik heb te stabiliseren, danwel door een nieuwe tafel neer te zetten
  • kruisje slaan en kaarsje branden dat deze VFD niet ook m'n aardlek er uit laat knallen
  • .............

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 15:22
door douwebakker
Mooi ding Henkjan, nu eerst maar even oefenen.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 15:50
door Marp
Hier komt het er nooit van, maar al vanaf de dag dat Kees zo'n machine liet zien, begint het te kriebelen als er weer een voorbij komt. Gaaf!

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 16:11
door asterduc
What took you so long?

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 16:23
door OWC
Succes met babysitten Henkjan :lol:

Trouwens een parallelpoort naar USB adapter zal toch wel werken?

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 16:57
door Pjotr
Leuk ding HJ. Zie er erg capabel uit. Dat wordt weer een nieuwe hobby op zich... :sure:

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:03
door Henkjan
OWC schreef: ma 18 mar 2024, 16:23
Trouwens een parallelpoort naar USB adapter zal toch wel werken?
naar verluid niet

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:11
door Pjotr
Klopt. Dat spul is meestal geprogrammeerd "op het staal" en vereist dan een native parallel poort.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:14
door OWC
Okay, apart.

Er zijn tegenwoordig nog zat moderne moederborden met parallelle poorten trouwens

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:20
door Marp
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:25
door douwebakker
Henkjan, ik heb nog wel een oude HPlaptop voor je. Er zit een RS232 poort op. Kun je daar wat mee?

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:32
door Pjotr
Marp schreef: ma 18 mar 2024, 17:20
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
Mits die een full fledged parallel poort heeft! Dat is ook niet altijd het geval.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:34
door Marp
Dat is waar.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:49
door Henkjan
douwebakker schreef: ma 18 mar 2024, 17:25
Henkjan, ik heb nog wel een oude HPlaptop voor je. Er zit een RS232 poort op. Kun je daar wat mee?
bedankt, maar zo een heb ik zelf ook nog wel, m'n back-up meetlaptop (en voor de Audi diagnose software, ivm de RS323 poort, die kabel doet t niet met een USB-serieel converter). als OS heb ik XP-Lite er op. de laptop zelf heeft geen LPT zag ik net, maar het bijbehorende docking station wel iirc.
Pjotr schreef: ma 18 mar 2024, 17:32
Marp schreef: ma 18 mar 2024, 17:20
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
Mits die een full fledged parallel poort heeft! Dat is ook niet altijd het geval.
daar wordt ook in de handleiding van de CNC voor gewaarschuwd, dat een laptop t niet altijd goed doet

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:51
door Pjotr
Zal eens kijken. Staat op zolder ook nog een HP-Compac minitower Met een AMD Athlon64 er in en een Quadro video kaartje. Moet ruim voldoende zijn voor zoiets.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 17:54
door 90000006
Prachtig apparaat!

Gewoon proberen met die laptop. De oudere HP's over een docking station hebben vaak wel een fatsoenlijk geïmplementeerde lpt poort is mijn ervaring. Wil het niet gelijk kijk dan of je de poort nog in een andere mode kan zetten in de bios. Of inderdaad een oude desktop.

Ik zou wel een los toetsenbord en muis eraan hangen. Die zijn wat degelijker dan het laptop spul en deze onderdelen hebben het zwaar in zo'n omgeving :lol:

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 19:11
door OWC
Eventueel, de worst-kaas methode;
https://tweakers.net/moederborden/verge ... ezirZO79Bw

Deze hebben allemaal parallele poor onboard, vaak enkel als pinnen op mobo zelf, dus daar moet dan nog even een break-out connectortje bij.
Ook vast wel iets 2e hands te vinden voor een betere prijs, maar om gewoon even een idee te geven voor inspiratie. :)

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 20:30
door FR_Aad
Cool!!! :rock:

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: wo 20 mar 2024, 14:18
door HoMeR
Wat een grap!

Niet alleen Henkjan maar ook Henk aan de CNC.....
mini-cnc
mini-cnc
Maar dan wel de kleine versie. Werkoppervlak = 300 x 180 x 45 mm.
Het is zo'n chinees 3018 cnc-tje.......voor de test en speel.
:wink:


:shock: steile leercurve !!

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 9:34
door ray5150
Ik zou toch iets meer vertrouwen hebben in dit soort klemmen om het werkstuk vast te zetten.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... -opspanset

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 9:47
door Pjotr
Niet leverbaar...... Tja. Heb ik toch meer vertrouwen in deze sjop: https://www.wabeco-remscheid.de/step-cl ... -nuts.html Ik heb zelf zo'n set, evengoed Chinees maar het is echt ideaal.

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 14:15
door Henkjan
Pjotr schreef: vr 22 mar 2024, 9:47
404 - Seite nicht gefunden

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 14:42
door Pjotr
Merkwaardig. Als ik op mijn link klik doet ie het gewoon en gaat ie naar: {https://www.wabeco-remscheid.de/step-cl ... -nuts.html}. Klk ikl op de link on jouw quote dan gaat het mis: {https://www.wabeco-remscheid.de/step-cl}

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 14:50
door Henkjan
Capture.JPG

Re: Henkjan aan de CNC

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 14:51
door Henkjan
taal overschakelen op engels, dan gat t wel goed