2.1 -> semi-actief 2 ½ weg -> 3 weg
Geplaatst: zo 18 feb 2024, 15:37
Dit wordt een draad-in-delen, want ik was sneller met bouwen dan met schrijven….
Deel 1 wordt daarom een terugblik-verslag en vervolgens (tenminste dat is mijn bedoeling) komt er tzt een deel 2 dat ik waarschijnlijk in het najaar start.
Mijn oorspronkelijke opstelling: stereo full-range twee-weg kleine gesloten minimonotoren met hun ‘natuurlijke’ F-3 op plm 100Hz, op stands. Twee gesloten cornersubs op 1 (mono) Hypex Fusion 252. De subs worden behoorlijk succesvol gecorrigeerd voor een vlakkere bas-response op mijn luisterpositie (= bank tegen de achtermuur, niet optimaal maar dat gaat niet veranderen in mijn woonkamer). Wat ik poog te bereiken / waar ik mee ga experimenteren:
Ten eerste: kan het laag (en laag-midden) beter, met vier woofers (twee cornersubs, twee ‘baskasten’ onder de monitors ipv stands) terwijl ik het “2 ½” systeem houd? Daarbij missen mijn kleine full-range minimonitors wat ‘body’, door weinig bafflestep-compensatie & ik vermoed fase-problemen tussen cornerwoofers en monitors. Misschien verbetert dat ook.
Dat is project-deel 1.
Tweedens: hoe klinkt het als ik overga op een 3-weg, met hoog-midden passief gefilterd, en bas ge-DSPd? Kan ik dan kamerresonanties tot zo’n 300Hz compenseren, en toch een mooi systeem houden? Latency- & fase problemen liggen op de loer. Waarom ik dit (toch) wil proberen: als we onze wereld opdelen tussen fans van passief en DSPers
, dan zit ik daar tussenin; DSP helpt me om kamerresonanties te bestrijden, maar ik vind analoog in mid- en hoog nog steeds het mooiste klinken van wat ik tot nu toe gehoord heb. Zou een ‘hybride’ lukken?
Dit wordt deel 2.
Bijkomend voordeel als dit allemaal zou slagen: als mijn test van een semi-actief systeem met scheiding op laag-mid frequentie goed bevalt, dan kan ik tzt voor midden & hoog overgaan iets anders dan een mid-woofer & tweet: misschien een dome-mid & hoog, of, een Joppe-planar? Who knows.. dan valt er weer iets te bouwen
Dus: aan de slag: inkopen doen, en test-kasten bouwen.
Woofers had ik al, dus nog nodig: een tweede Hypex Fusion 252 voor deel 1, en een 300Hz passief hoogdoorlaat voor mijn monitortjes voor deel 2.
Inkopen en bouwen:
Ik had eerder twee Scan Speak 23Ws gekocht; hier is luidspreker-rendement geofferd voor andere kwaliteiten, en die dingen zijn juist geschikt voor kleine kastjes icm een hypex plate-amp. Ik heb gekozen voor twee 20 liter ‘bas-op-pootjes’ testkasten als vervanging van de monitor-stands, met breedte en diepte geminimaliseerd tov sat-diepte en woofer-grootte.
Qua kast wilde ik graag zien of dat ik goed gebruik kon maken van kwart-rond hoekafrondingen, en of dat een verkleinend visueel effect geeft (naast technische voordelen). Mijn locale Hubo heeft 22mm radius kwartrond, en mijn handmatig (verstekbakkie)-zaagwerk gaf -mijns inziens- een mooi resultaat. Dat afronden wordt een blijvertje, ook voor toekomstige bouwsels. Ik kocht een tweede Fusion252 bij Speakerland, en vroeg Alex & John of dat ze een passief hoog-doorlaat wilde verzorgen voor de monitoren. Na levering van de Hypex heb ik mn Hubo mooie mulitplex kastjes laten zagen voor uit-t zicht-plaatsing in mijn en-suite kast.
Speakerland / Alex & John hebben goed werk van gemaakt van het 300Hz hoogdoorlaat passieve ‘test’-filter, door het na berekening te meten op hun demo-minimonitoren (die hebben het zelfde woofer-filter als mijn ‘Be-‘ minimonitoren) in Speakerland’s dode kamer. Daaruit bleek hoe belangrijk Alex’ nadruk op rekenen en meten is: zoals hij al van te voren vermoedde, slingert het hoog-doorlaatfilter de weergave boven het filter-punt met meerdere dBs omhoog! ..Weer wat geleerd over hoe dat theorie en praktijk uiteen kunnen lopen… Nou komt die 300-600Hz verhoging meet-technisch goed uit; in het toekomstige deel 2 zal ik het filter inzetten. Verder heeft Gerhard me hier op het forum geholpen om die Hypex aan de praat te krijgen met laptop software-updates die voor de laatste generatie Hypex plate-amps essentieel zijn (..read the release-notes!).
Bouwresultaten: In mn volgende post bespreek ik de eerste ervaringen.
Deel 1 wordt daarom een terugblik-verslag en vervolgens (tenminste dat is mijn bedoeling) komt er tzt een deel 2 dat ik waarschijnlijk in het najaar start.
Mijn oorspronkelijke opstelling: stereo full-range twee-weg kleine gesloten minimonotoren met hun ‘natuurlijke’ F-3 op plm 100Hz, op stands. Twee gesloten cornersubs op 1 (mono) Hypex Fusion 252. De subs worden behoorlijk succesvol gecorrigeerd voor een vlakkere bas-response op mijn luisterpositie (= bank tegen de achtermuur, niet optimaal maar dat gaat niet veranderen in mijn woonkamer). Wat ik poog te bereiken / waar ik mee ga experimenteren:
Ten eerste: kan het laag (en laag-midden) beter, met vier woofers (twee cornersubs, twee ‘baskasten’ onder de monitors ipv stands) terwijl ik het “2 ½” systeem houd? Daarbij missen mijn kleine full-range minimonitors wat ‘body’, door weinig bafflestep-compensatie & ik vermoed fase-problemen tussen cornerwoofers en monitors. Misschien verbetert dat ook.
Dat is project-deel 1.
Tweedens: hoe klinkt het als ik overga op een 3-weg, met hoog-midden passief gefilterd, en bas ge-DSPd? Kan ik dan kamerresonanties tot zo’n 300Hz compenseren, en toch een mooi systeem houden? Latency- & fase problemen liggen op de loer. Waarom ik dit (toch) wil proberen: als we onze wereld opdelen tussen fans van passief en DSPers
Dit wordt deel 2.
Bijkomend voordeel als dit allemaal zou slagen: als mijn test van een semi-actief systeem met scheiding op laag-mid frequentie goed bevalt, dan kan ik tzt voor midden & hoog overgaan iets anders dan een mid-woofer & tweet: misschien een dome-mid & hoog, of, een Joppe-planar? Who knows.. dan valt er weer iets te bouwen
Woofers had ik al, dus nog nodig: een tweede Hypex Fusion 252 voor deel 1, en een 300Hz passief hoogdoorlaat voor mijn monitortjes voor deel 2.
Inkopen en bouwen:
Ik had eerder twee Scan Speak 23Ws gekocht; hier is luidspreker-rendement geofferd voor andere kwaliteiten, en die dingen zijn juist geschikt voor kleine kastjes icm een hypex plate-amp. Ik heb gekozen voor twee 20 liter ‘bas-op-pootjes’ testkasten als vervanging van de monitor-stands, met breedte en diepte geminimaliseerd tov sat-diepte en woofer-grootte.
Qua kast wilde ik graag zien of dat ik goed gebruik kon maken van kwart-rond hoekafrondingen, en of dat een verkleinend visueel effect geeft (naast technische voordelen). Mijn locale Hubo heeft 22mm radius kwartrond, en mijn handmatig (verstekbakkie)-zaagwerk gaf -mijns inziens- een mooi resultaat. Dat afronden wordt een blijvertje, ook voor toekomstige bouwsels. Ik kocht een tweede Fusion252 bij Speakerland, en vroeg Alex & John of dat ze een passief hoog-doorlaat wilde verzorgen voor de monitoren. Na levering van de Hypex heb ik mn Hubo mooie mulitplex kastjes laten zagen voor uit-t zicht-plaatsing in mijn en-suite kast.
Speakerland / Alex & John hebben goed werk van gemaakt van het 300Hz hoogdoorlaat passieve ‘test’-filter, door het na berekening te meten op hun demo-minimonitoren (die hebben het zelfde woofer-filter als mijn ‘Be-‘ minimonitoren) in Speakerland’s dode kamer. Daaruit bleek hoe belangrijk Alex’ nadruk op rekenen en meten is: zoals hij al van te voren vermoedde, slingert het hoog-doorlaatfilter de weergave boven het filter-punt met meerdere dBs omhoog! ..Weer wat geleerd over hoe dat theorie en praktijk uiteen kunnen lopen… Nou komt die 300-600Hz verhoging meet-technisch goed uit; in het toekomstige deel 2 zal ik het filter inzetten. Verder heeft Gerhard me hier op het forum geholpen om die Hypex aan de praat te krijgen met laptop software-updates die voor de laatste generatie Hypex plate-amps essentieel zijn (..read the release-notes!).
Bouwresultaten: In mn volgende post bespreek ik de eerste ervaringen.