positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Kan iemand me vertellen wat er gebeurt als je voor de positieve ader van een luidsprekerkabel een andere dikte en/of materiaal gebruikt als voor de negatieve ader?
Ik vraag dit omdat ik van iemand een stuk litz wire heb gekregen wat erg geschikt heet te zijn voor luidsprekerkabel. Het is echter een vrij kort stukje, niet voldoende voor 2 volledige luidsprekerkabels. Het is wel voldoende indien ik voor de negatieve ader een ander stuk snoer neem. Ben even benieuwd of dit kwaad kan.
Dank!
Ik vraag dit omdat ik van iemand een stuk litz wire heb gekregen wat erg geschikt heet te zijn voor luidsprekerkabel. Het is echter een vrij kort stukje, niet voldoende voor 2 volledige luidsprekerkabels. Het is wel voldoende indien ik voor de negatieve ader een ander stuk snoer neem. Ben even benieuwd of dit kwaad kan.
Dank!
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Nee hoor, kan geen kwaad, gewoon uitproberen !
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Dank voor je reactie Motoindo! Ik heb inmiddels aangesloten. Versterker wordt niet opgeblazen
.
Aanvullende vraag: bepaalt de positieve ader "hoe het klinkt" en is de negatieve ader hierin niet belangrijk omdat deze alleen dient om het signaal (na afname energie door de speakers) weer terug te voeren naar de versterker? Zoals uit mijn vraagstelling blijkt heb ik er technisch geen verstand van. Ik denk eigenlijk dat mijn voorstelling van zaken niet klopt, maar ben benieuwd naar hoe het natuurkundig zit. Ik vermoed dat het uiteindelijk toch wel van belang is dat beide aders (positief en negatief) identiek zijn i.v.m. weerstandsverschillen etc. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Aanvullende vraag: bepaalt de positieve ader "hoe het klinkt" en is de negatieve ader hierin niet belangrijk omdat deze alleen dient om het signaal (na afname energie door de speakers) weer terug te voeren naar de versterker? Zoals uit mijn vraagstelling blijkt heb ik er technisch geen verstand van. Ik denk eigenlijk dat mijn voorstelling van zaken niet klopt, maar ben benieuwd naar hoe het natuurkundig zit. Ik vermoed dat het uiteindelijk toch wel van belang is dat beide aders (positief en negatief) identiek zijn i.v.m. weerstandsverschillen etc. Iemand die hier iets over kan zeggen?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
@Buisbuzz, je maakt het jezelf wel lastig. Het is zo simpel.
De impedantie van de beide aders plus de impedantie van de luidspreker zelf bepalen samen met de bron de stroom die door luidspreker loopt.
De impedantie van de beide aders plus de impedantie van de luidspreker zelf bepalen samen met de bron de stroom die door luidspreker loopt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
douwebakker schreef: ↑wo 14 feb 2024, 15:30@Buisbuzz, je maakt het jezelf wel lastig. Het is zo simpel.
De impedantie van de beide aders plus de impedantie van de luidspreker zelf bepalen samen met de bron de stroom die door luidspreker loopt.
bij in serie (achter elkaar) geplaatste weerstanden maakt de volgorde niet uit A-B-C geeft het zelfde als C-A-B etc
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Er loopt wel wisselstroom, maar de energie loopt wel maar 1 kant op.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
leg eens uit Walt? de energie gaat toch met de stroom?
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Ook met wisselstroom toch? Anders zou je elektrische radiatorkachel ook niet warm worden. En daarbij maakt het ook niet uit of je de bruine draad en de blauwe draad in het snoer verwisseld voor de stroom.
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Ik had er eerder een filmpje over gepost, maar kan de link niet meer vinden. Stroom blijkt stuk ingewikkelder dan de meeste denken.
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Klopt, de groengele draad beslist niet verwisselen met de blauwe of bruine draad! W.d.b. kan het met grasmaaier snoer eigenlijk niet fout gaan 
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Zie je nou wel dat het helemaal niet zo ingewikkeld is als jij denkt Walt?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Heb je er de vinger op kunnen leggen of je voorstelling van zaken juist was, of kreeg je wat teveel zand in de ogen?Buisbuzz schreef: ↑wo 14 feb 2024, 13:14Aanvullende vraag: bepaalt de positieve ader "hoe het klinkt" en is de negatieve ader hierin niet belangrijk omdat deze alleen dient om het signaal (na afname energie door de speakers) weer terug te voeren naar de versterker? Zoals uit mijn vraagstelling blijkt heb ik er technisch geen verstand van. Ik denk eigenlijk dat mijn voorstelling van zaken niet klopt, maar ben benieuwd naar hoe het natuurkundig zit. Ik vermoed dat het uiteindelijk toch wel van belang is dat beide aders (positief en negatief) identiek zijn i.v.m. weerstandsverschillen etc. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Idealiter levert de versterker alleen maar energie en ontvangt de luidspreker alleen maar energie.
Dat resulteert in een hoop bewegingsenergie en een beetje geluidsenergie (bij 90dB/W/m ongeveer 0,6% van wat er aan elektrisch vermogen wordt ingestopt).
En:
- Stroom loopt van + naar - (en we doen net alsof dat door positieve ladingen gebeurt)
- elektronen lopen van - naar + (en die vormen de "echte" elektrische verplaatsing).
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Daar is allemaal nog steeds niet de vraag mee beantwoord: "bepaalt de positieve ader "hoe het klinkt" en is de negatieve ader hierin niet belangrijk omdat deze alleen dient om het signaal (na afname energie door de speakers) weer terug te voeren naar de versterker? "
Met positieve ader neem ik aan de rode speaker aansluiting waar doorgaans "+" bijstaat en de zwarte aansluiting waar "-" bij staat. Het antwoord is simpelweg: Nee! Die zijn verwisselbaar zonder hoorbaar verschil. Iets wat je natuurlijk ook vrij gemakkelijk zelf uit kunt proberen. Er is wel een voorwaarde: Dat je de + van de versterker verbindt met de + van de speaker en de - van de versterker met de - van de speaker. En je dat bij alle speakers doet. Hoewel we op luisterdagen hebben meegemaakt dat de demonstrateur dat niet zo consequent had gedaan en dat eigenlijk ook niet eens hoorde
Met positieve ader neem ik aan de rode speaker aansluiting waar doorgaans "+" bijstaat en de zwarte aansluiting waar "-" bij staat. Het antwoord is simpelweg: Nee! Die zijn verwisselbaar zonder hoorbaar verschil. Iets wat je natuurlijk ook vrij gemakkelijk zelf uit kunt proberen. Er is wel een voorwaarde: Dat je de + van de versterker verbindt met de + van de speaker en de - van de versterker met de - van de speaker. En je dat bij alle speakers doet. Hoewel we op luisterdagen hebben meegemaakt dat de demonstrateur dat niet zo consequent had gedaan en dat eigenlijk ook niet eens hoorde
Re: positieve en negatieve ader luidsprekerkabel
Sorry voor de late reactie, ik voelde me de afgelopen dagen niet zo goed, griepje.
Dank voor al jullie reacties. Interessant filmpje!
Is mijn vraag nu beantwoord? Ik weet het eigenlijk niet. Eigenlijk komt het vooral neer op het volgende:
ik dacht slim te zijn door slechts één dure draad per speaker te gebruiken (litz wire is aan de prijzige kant) in de veronderstelling dat alleen de plus bepaalt "hoe het klinkt". Als ik zo alle reacties overzie is dit een verkeerde veronderstelling. En zal ik (er van uitgaande dat litz inderdaad beter klinkt dan ander koperdraad - die discussie wil ik hier verder niet starten) ook voor de min kant litz draad moeten gebruiken.
Nogmaals dank!
Buisbuzz
Dank voor al jullie reacties. Interessant filmpje!
Is mijn vraag nu beantwoord? Ik weet het eigenlijk niet. Eigenlijk komt het vooral neer op het volgende:
ik dacht slim te zijn door slechts één dure draad per speaker te gebruiken (litz wire is aan de prijzige kant) in de veronderstelling dat alleen de plus bepaalt "hoe het klinkt". Als ik zo alle reacties overzie is dit een verkeerde veronderstelling. En zal ik (er van uitgaande dat litz inderdaad beter klinkt dan ander koperdraad - die discussie wil ik hier verder niet starten) ook voor de min kant litz draad moeten gebruiken.
Nogmaals dank!
Buisbuzz
