Pagina 1 van 1
Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 16:25
door DimiA
Aangezien mijn receiver in een andere ruimte staat en geen arc heeft moet ik deze uitschakelen in de andere ruimte.
Nu wil ik deze met een hue switch koppelen en zo uitschakelen in plaats van op de uitknop te drukken.
Nu vertelde een vriend mij dat de aan/uit knop op de receiver niet een directe aan uit knop is, en het niet wenselijk is om deze via een schakelaar apart aan uit te schakelen.
Lijkt mij onzin, maar misschien dat er hier meer kennis is.
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 16:29
door Barry2001
Je vriend zou gelijk kunnen hebben, hangt er vanaf if de schakelaar op je versterker een directe of een indirecte aan uit schakelaar heeft. Welk merk type versterker is het?
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 17:48
door DimiA
Oud beestje, pioneer vsx-d511
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 18:10
door Henkjan
de schakelaar op de voorkant staat "standby" bij, die zet 'm dus niet helemaal uit. de vraag is natuurlijk of die gewoon aan gaat als je 'm via de 230V aanschakelt, en niet in standby blijft staan (is bij sommige van mijn apparaten wel zo). lijkt me snel genoeg te testen toch? stekker er uit, ff wachten, stekker er weer in
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 19:27
door richard
In de jaren '80 hadden we een Pioneer stereotoren die je met de bijpassende timer aan en uit kon laten zetten. Zou deze wellicht zijn instellingen kunnen verliezen als hij helemaal stroomloos komt?
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 20:07
door Pjotr
Henkjan schreef: ↑ma 05 feb 2024, 18:10
de schakelaar op de voorkant staat "standby" bij, die zet 'm dus niet helemaal uit. de vraag is natuurlijk of die gewoon aan gaat als je 'm via de 230V aanschakelt, en niet in standby blijft staan (is bij sommige van mijn apparaten wel zo). lijkt me snel genoeg te testen toch? stekker er uit, ff wachten, stekker er weer in
Klopt. Heb even de service manual opgezocht. De aan/uit schakelaar is er eentje van de vele frontschakelaars die in de schakelaar matrix van de controller zit. Is dus software gestuurd. Wat er gebeurt als je het net aan en uit schakelt is dus een kwestie van proberen. Meestal gaat zo'n apparaat niet vanzelf aan als je er netspanning op zet. Is een veiligheid dingetje. Alternatief kan zijn om hem aan/uit te zetten middels de remote maar dan met een IR remote extender. B.v.
https://www.allekabels.nl/draadloos/infrarood.html Maar er zijn er veel meer te Googelen.
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 20:12
door DimiA
@Henkjan: hij schakelt gewoon weer in, zonder in standbye te gaan. Ik vraag me vooral af of dit geen ongewenste belastingen veroorzaakt of is de aan uit knop in de receiver ook gewoon een conventionele schakelaar?
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: wo 07 feb 2024, 11:08
door DimiA
@pjotr. Op de receiver zelf zit geen IR extender aansluiting. Vanaf de tv naar de receiver loopt wel een IR zodat ik gewoon de tv afstandsbediening kan gebruiken
Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen
Geplaatst: wo 07 feb 2024, 11:26
door Pjotr
Dat hoeft ook niet. Die extenders werken met een apart IR zendertje wat het AB signaal weer uitzend op een ander plaats dan de ontvangertjes er van. Er zijn verschillende soorten van.