Versterker/receiver met on/off switch schakelen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DimiA
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 jan 2024, 12:35

Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door DimiA »

Aangezien mijn receiver in een andere ruimte staat en geen arc heeft moet ik deze uitschakelen in de andere ruimte.

Nu wil ik deze met een hue switch koppelen en zo uitschakelen in plaats van op de uitknop te drukken.

Nu vertelde een vriend mij dat de aan/uit knop op de receiver niet een directe aan uit knop is, en het niet wenselijk is om deze via een schakelaar apart aan uit te schakelen.

Lijkt mij onzin, maar misschien dat er hier meer kennis is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door Barry2001 »

Je vriend zou gelijk kunnen hebben, hangt er vanaf if de schakelaar op je versterker een directe of een indirecte aan uit schakelaar heeft. Welk merk type versterker is het?
DimiA
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 jan 2024, 12:35

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door DimiA »

Oud beestje, pioneer vsx-d511
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door Henkjan »

de schakelaar op de voorkant staat "standby" bij, die zet 'm dus niet helemaal uit. de vraag is natuurlijk of die gewoon aan gaat als je 'm via de 230V aanschakelt, en niet in standby blijft staan (is bij sommige van mijn apparaten wel zo). lijkt me snel genoeg te testen toch? stekker er uit, ff wachten, stekker er weer in
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door richard »

In de jaren '80 hadden we een Pioneer stereotoren die je met de bijpassende timer aan en uit kon laten zetten. Zou deze wellicht zijn instellingen kunnen verliezen als hij helemaal stroomloos komt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: ma 05 feb 2024, 18:10
de schakelaar op de voorkant staat "standby" bij, die zet 'm dus niet helemaal uit. de vraag is natuurlijk of die gewoon aan gaat als je 'm via de 230V aanschakelt, en niet in standby blijft staan (is bij sommige van mijn apparaten wel zo). lijkt me snel genoeg te testen toch? stekker er uit, ff wachten, stekker er weer in
Klopt. Heb even de service manual opgezocht. De aan/uit schakelaar is er eentje van de vele frontschakelaars die in de schakelaar matrix van de controller zit. Is dus software gestuurd. Wat er gebeurt als je het net aan en uit schakelt is dus een kwestie van proberen. Meestal gaat zo'n apparaat niet vanzelf aan als je er netspanning op zet. Is een veiligheid dingetje. Alternatief kan zijn om hem aan/uit te zetten middels de remote maar dan met een IR remote extender. B.v. https://www.allekabels.nl/draadloos/infrarood.html Maar er zijn er veel meer te Googelen.
DimiA
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 jan 2024, 12:35

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door DimiA »

@Henkjan: hij schakelt gewoon weer in, zonder in standbye te gaan. Ik vraag me vooral af of dit geen ongewenste belastingen veroorzaakt of is de aan uit knop in de receiver ook gewoon een conventionele schakelaar?
DimiA
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 jan 2024, 12:35

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door DimiA »

@pjotr. Op de receiver zelf zit geen IR extender aansluiting. Vanaf de tv naar de receiver loopt wel een IR zodat ik gewoon de tv afstandsbediening kan gebruiken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker/receiver met on/off switch schakelen

Bericht door Pjotr »

Dat hoeft ook niet. Die extenders werken met een apart IR zendertje wat het AB signaal weer uitzend op een ander plaats dan de ontvangertjes er van. Er zijn verschillende soorten van.
Plaats reactie