Pagina 1 van 2
Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:09
door ray5150
Ik heb dus zo'n bouwstofzuiger in de schuur staan, een gebruikte Festo CTL Mini. (
viewtopic.php?p=1892191#p1892191 )
Doet het verder nog steeds goed, ondanks dat ie al op leeftijd is. fijn apparaat
Puntje is dat ik hem haast nergens op kan aansluiten.
Alleen op vlakschuurmachine, en dan moet ik het mondstuk van de slang afhalen, en met een tyrap vastzetten
Er begint hier steeds meer elektrisch gereedschap en machines te komen, en ieder apparaat heeft zijn eigen maat stofafzuig aansluiting...
Nu vraag ik mij af of er niet zoiets als een universele aansluit set is, met een aantal adapters in verschillende diameters.
Of word het toch weer hobbyen en moet ik met stukjes grijze PVC buis, en grijze tape aan de slag gaan ?
Hoe lossen jullie dat op ?
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:20
door pappaleo
Ik heb allemaal gereedschap met dezelfde maat stofafzuiging. Ik let er eigenlijk niet op bij aanschaf, maar het bleek achteraf allemaal gelijk.
Ik heb een bosch stofzuiger met een taps toelopend rubberen mondstuk dat precies in de gereedschapsaansluitingen past.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:28
door Henkjan
pappaleo schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:20
een taps toelopend rubberen mondstuk
zoiets lijkt me ook de oplossing.
ik had die ook wel eens op MP gezien, als optie bij stofcyclonen (ik ga wel ff zoeken of ik dat nog in mn bookmarks heb staan)
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:30
door Pjotr
Kan ook, mits je niet teveel verschillend spul hebt.
ray5150 schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:09
Nu vraag ik mij af of er niet zoiets als een universele aansluit set is, met een aantal adapters in verschillende diameters.
Of word het toch weer hobbyen en moet ik met stukjes grijze PVC buis, en grijze tape aan de slag gaan ?
Hoe lossen jullie dat op ?
Yep! Dat wordt zelf klussen met PVC buis en met krimpkous en smeltlijm kom je een heel eind! Slang koop je goedkoop het beste los per meter. Ik heb zelf het bajonet systeem van Starmix in gebruik. Daarvoor is van alles los te koop van adapters en fittingen, tot complete slangen en is ook nog een redelijk betaalbaar.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:42
door Thomox
Ray, dit soort hulpstukken zijn denk ik heel gemakkelijk te 3D printen. Kun je in fusion360 gemakkelijk tekenen, is freeware.

Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:51
door Pjotr
Vezelversterkt HPE? Anders ligt het zo weer aan barrels

Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 13:53
door Kappa7
Thomox schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:42
Ray, dit soort hulpstukken zijn denk ik heel gemakkelijk te 3D printen. Kun je in fusion360 gemakkelijk tekenen, is freeware.
Daar dacht ik eigenlijk ook gelijk aan.
of zelf wat verloopjes maken ik heb hier voor die reden nog wat oude stofzuiger slangen liggen die ik daar nog wel eens voor wil verbouwen.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 14:07
door Henkjan
Pjotr schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:30
bajonet systeem van Starmix
fijne tip!
https://www.starmix-shop.nl/reinigingsp ... ten/c12383
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 14:26
door Pjotr
Yep maar dat is niet de officiële Starmix shop. Als je wat rond Googelt kom je veel meer tegen. Het is een veel gebruikte machine en veel bouwsupplies hebben spul er van liggen voor soms scherpe prijzen. Overigens is het gewone buisysteem om de vloer te stofzuigen een rampen scenario bij Starmix: Blijft niet vast zitten. Het eerste de beste Lidl spul is beter

Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 20:17
door ray5150
Dank voor de vele reacties.
Zal even een paar beantwoorden.
pappaleo schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:20
Ik heb allemaal gereedschap met dezelfde maat stofafzuiging. Ik let er eigenlijk niet op bij aanschaf, maar het bleek achteraf allemaal gelijk.
Ik heb een bosch stofzuiger met een taps toelopend rubberen mondstuk dat precies in de gereedschapsaansluitingen past.
Mja, voor zover ik weet heb jij een vrij recente bovenfrees en afkortzaag, ook van Bosch.
Dan is het vrij logisch dat het op elkaar past.
Ik heb machines van 3 a 4 verschillende merken, waarvan de oudste 23 jaar is.
Thomox schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:42
Ray, dit soort hulpstukken zijn denk ik heel gemakkelijk te 3D printen. Kun je in fusion360 gemakkelijk tekenen, is freeware.
Zou kunnen, geen ervaring mee.
Ik heb ook niemand in mijn omgeving die zo'n ding een heeft en heb eerlijk gezegd weinig zin om mij in die software te gaan verdiepen.
Gaat veels te veel tijd in zitten die ik nuttiger kan besteden.
Pjotr schreef: ↑zo 04 feb 2024, 13:30
Kan ook, mits je niet teveel verschillend spul hebt.
Yep! Dat wordt zelf klussen met PVC buis en met krimpkous en smeltlijm kom je een heel eind! Slang koop je goedkoop het beste los per meter. Ik heb zelf het bajonet systeem van Starmix in gebruik. Daarvoor is van alles los te koop van adapters en fittingen, tot complete slangen en is ook nog een redelijk betaalbaar.
Dat zou interessant kunnen zijn. ik zal daar eens naar op gaan en kijken wat er leverbaar is.
Een bajonet systeem klinkt interessant.
Ik zal eerst eens gaan inventariseren welke diameters aansluitingen er aanwezig hier zijn, en een lijstje ervan maken en hier plaatsen.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 20:49
door Leeuwarden
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 20:58
door Pjotr
ray5150 schreef: ↑zo 04 feb 2024, 20:17
Een bajonet systeem klinkt interessant.
Dat is alleen om de diverse slangen aan te sluiten op de stofzuiger of een stofcycloon, niet op de diverse gereedschapsmachines. Die hebben allemaal hun eigen verschillende aansluiting.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 23:36
door ray5150
Oh, ik ging ervan in mijn naïviteit uit dat men verschillende diameters zou leveren die op de machines gekoppeld konden worden.
En dat je letterlijk met 1 handomdraai de slang aan verschillende machines zou kunnen koppelen.
Dat zou ideaal zijn in mijn situatie
Blijkbaar te makkelijk gedacht.
Interessant, Jan.
Kun je daar iets meer over vertellen, heb je dat met 1 of meerdere machines in gebruik ?
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 12:04
door Leeuwarden
Ik gebruik hem maar op een machine maar gezien de verschillende diameters kan je het ding ook op andere machines gebruiken uiteraard…
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 13:34
door Shadow
Ik heb alles hier vandaan:
https://cycloonfilters.nl/
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: ma 05 feb 2024, 14:47
door Pjotr
Ja is een leuke toko. Kun je er op wachten dan is AliExpress wel weer een stuk goedkoper.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 9:04
door ray5150
Leeuwarden schreef: ↑ma 05 feb 2024, 12:04
Ik gebruik hem maar op een machine maar gezien de verschillende diameters kan je het ding ook op andere machines gebruiken uiteraard…
Tot op zekere hoogte natuurlijk natuurlijk, want als het ding eenmaal is ingekort past ie niet meer op een kleinere aansluiting.
Shadow schreef: ↑ma 05 feb 2024, 13:34
Ziet er interessant uit.
Denk dat dit wel iets kan zijn voor mij :
https://cycloonfilters.nl/product/voord ... r-5-traps/
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 9:24
door Leeuwarden
Klopt Ray, maar voor dat geld krijg je er drie….
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 9:41
door Pjotr
Kijk ook eens even naar wat voor aansluiting er op je machines zit. Op schuurmachines en decoupeerzagen zit meestal een 28mm aansluiting, sommige handcirkelzagen ook. Daar past direct een 28mm slang op! Zo'n dunnere slag is ook prettiger werken dan een standaard 35mm of 40mm. Zeker bij een schuurmachine.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 9:50
door ray5150
Ja, ik ga vanavond even een lijstje maken.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 14:22
door Henkjan
ik voel een nieuw project aankomen. cycloon, header met 70mm buis, aftakkingen op de werkbank bij de diverse plekken waar die nodig is...
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 14:31
door Pjotr
En die werkplek is al zo klein

Een cycloon is alleen handig binnen en neemt wel weer plek in. Met de stofzuiger in de tuin ook niet echt nodig.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: di 06 feb 2024, 14:33
door ray5150
Nee, dat was ik absoluut niet van plan. geen fysieke ruimte en geen budget voor.
Gewoon een slang aan stofzuigert, hulpstukje(s) aan de machines, klaar.
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: wo 07 feb 2024, 8:52
door ray5150
De afmetingen van de stofzuig aansluitingen :
- HBM Lintzaag is 44 mm. (inwendig)
- HBM Vandiktebank is 58 mm. (inwendig)
- Metabo decoupeerzaag is 35 mm. (inwendig)
- Bosch schuurmachine is 24 mm. (inwendig)
- Merkloos schuurmachine is 25 mm. (inwendig)
- Zuigmond Festo stofzuiger is 35 mm (uitwendig)
Ik ga zo'n setje van 3 adapters bestellen. 1 op maat maken voor de lintzaag, 1 voor de Bosch schuurmachine, en 1 voor de vandiktebank.
Dat zijn de grootste stof en zaagsel veroorzakers. die voor de vandiktebank zal ik een overbrugging moeten maken van 50 mm naar 58 mm.
Zal wel iets met zwarte vinyltape worden...
Re: Stofafzuiging in de werkplaats
Geplaatst: wo 07 feb 2024, 9:51
door Pjotr
Yep, met Ducttape kom je een heel eind
