Pagina 1 van 1

Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 9:54
door dre
Goedemorgen

In de woonkamer staat al jaren een Primare A20 MkII te spelen,nooit hard alleen voor de tv.
Maar de laatste tijd zit er een brom in. :(
Nu heb ik de servicemanual beschikbaar,dus ik heb er maar eens aan gemeten....
Nu heb ik de ballen verstand van vertserkers,dat wil ik ook zo laten trouwens. :mrgreen:

De bias opgemeten en beide kanalen zitten rond de 13mV.
De manual zegt 22mV.
Hij is ook prima naar 22mV te regelen.
Dan moet je na een uurtje hem nog 1x afregelen en klaar......

Maar.......
Ik heb ook een manual om te upgraden naar de MKIII.
Maar die moet op 13mV bias ingesteld worden..... :lol:
Dus welke heb ik nu..... 8-[

E staat dat je enkele weerstand en een condensator moet veranderen.
R4 moet naar 7.5K op R4 SMD) staat volgens mij 1016.
hfe_primare_a20_mk2_service_en.pdf
(295.93 KiB) 87 keer gedownload
How-To-Update-A20-From-MKII-To-MKIII (1).pdf
(767.98 KiB) 128 keer gedownload

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 9:55
door dre
20240128_093832.jpg
R4 zit rechtsonder naast de blauwe cap.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 10:00
door dre
20240128_095924.jpg
20240128_095858.jpg

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 10:07
door Pjotr
Wat zeggen je oren bij de verschillende instellingen? Hoe oud is ie? Brom duidt er vaak op: "Ik wil verse elco's in het voer". Maar dan moet ie ook brommen zonder bronnen aangesloten.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 10:08
door MarcoSQ
dre schreef: zo 28 jan 2024, 9:54

R4 moet naar 7.5K op R4 SMD) staat volgens mij 1016.
Volgens mij lees je het per ongeluk op zijn kop, en staat er dus geen 1016 maar 9101 ;-). En die laatste betekent 9.1kOhm, wat precies de waarde is voor R4 in jouw schema van versie 2.

Je zult lijkt me dus een versie 2 hebben (ken het apparaat zelf niet, hoor!).

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 10:15
door dre
Pjotr schreef: zo 28 jan 2024, 10:07
Wat zeggen je oren bij de verschillende instellingen? Hoe oud is ie? Brom duidt er vaak op: "Ik wil verse elco's in het voer". Maar dan moet ie ook brommen zonder bronnen aangesloten.
Hij is flink op leeftijd inderdaad.
Dus een elco revisie kan ook zeker nodig zijn.
Maar meet je dan geen extra DC op de uitgang?
MarcoSQ schreef: zo 28 jan 2024, 10:08
dre schreef: zo 28 jan 2024, 9:54

R4 moet naar 7.5K op R4 SMD) staat volgens mij 1016.
Volgens mij lees je het per ongeluk op zijn kop, en staat er dus geen 1016 maar 9101 ;-). En die laatste betekent 9.1kOhm, wat precies de waarde is voor R4 in jouw schema van versie 2.

Je zult lijkt me dus een versie 2 hebben (ken het apparaat zelf niet, hoor!).
Dat denk ik ook.
Maar omdat de bias op de instelling van de MKIII stond begon ik te twijfelen.
Kan de bias zo ver terug lopen eigenlijk?

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 10:29
door Pjotr
dre schreef: zo 28 jan 2024, 10:15
Hij is flink op leeftijd inderdaad.
Dus een elco revisie kan ook zeker nodig zijn.
Maar meet je dan geen extra DC op de uitgang?
Niet per se.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 10:32
door dre
Daar was ik al bang voor....
Ik ga hem straks eens testen.
Dan weet ik meer.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 11:40
door dre
De test:1 kanaal ruist wat en het andere kanaal ruis en wat brom.
Wel een minder als voorheen.
Dan maar een elco revisie.....

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 15:57
door Shadow
Pjotr schreef: zo 28 jan 2024, 10:29
dre schreef: zo 28 jan 2024, 10:15
Hij is flink op leeftijd inderdaad.
Dus een elco revisie kan ook zeker nodig zijn.
Maar meet je dan geen extra DC op de uitgang?
Niet per se.
Vooral AC als de voedingselco's zijn gaan hemelen lijkt me?

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 20:21
door ray5150
Je kunt hem ook wegbrengen naar Jeroen Machielse in Bennebroek.
Word ie weer helemaal nagekeken en eventueel gerecapt indien nodig.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: zo 28 jan 2024, 20:26
door dre
Ook geen verkeerd plan! :goedzo:

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 2:53
door Olaf Analogue
@dre:
Mocht dat plan uiteindelijk niet lukken dan wil ik het toestel weer netjes maken voor je.
Dat kost je dan alleen maar de materiaal kosten begeleid door de Mouser factuur.

Dus kijk maar even hoe het uitpakt, je kunt me altijd even contacten.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 18:49
door dre
Bedankt Olaf

Na het opnieuw instellen van de bias,bleef de brom en ruis aanwezig...
Nu na een paar dagen is de brom eigenlijk weg,maar wel wat ruis....
Eerlijk gezegd weet ik niet of hij dat al had..... :mrgreen:

Dus ik twijfel een beetje wat te doen.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 20:54
door Olaf Analogue
Vaak is het zo dat wanneer de elco's verouderen en in capaciteiten teruglopen dat er inderdaad een brom ontstaat. Wanneer het toestel langer aan staat en dus warmer wordt dan komt er net wat meer capaciteit terug. Dit zie je ook als je een verouderde elco op meet en deze dan verwarmt met een föhn.
Daardoor is de brom weer even weg.

Je zou het dus nog even kunnen aankijken, maar wacht echter ook niet te lang, als de elco's te ver teruglopen in capaciteiten dan kunnen er op een gegeven moment ook andere defecten gaan optreden.

Hoe dan ook. Indien nodig dan weet je mij te vinden.

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: di 22 apr 2025, 0:24
door cool
Nog nieuws hierover ?

Re: Bias Primare A20 mkII

Geplaatst: wo 23 apr 2025, 6:30
door dre
:Hij staat klaar om getest te worden.... :mrgreen: