Pagina 1 van 6
Kringloop verrassing...
Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:43
door TTS
Naja, zit al vanaf dat ik thuis ben na het werk te luisteren naar de laatste kringloop aanschaf, een Yamaha mini setje, r840, dvd840 en 2* NS bp300 spiekertjes, 2 weg basreflex. Het hele zootje voor de som van €75,- meegenomen. En 3 dagen garantie. Daarom moest ik ook meteen gaan luisteren, hahahaa. Was natuurlijk helemaal niet benieuwd.

Nee, die kringloopwinkel is een uur rijden en moest er wat mee zijn dan moet ik de planning van het werk vragen of ik binnen 3 dagen daar nog een x in de buurt zou komen. Kan ik het spul retourneren.
Echter, alles lijkt te werken en ik zit al 2,5 uur de ene na de andere cd te genieten.
Waarom had ik in een ver verleden als puber nou niet ZO'N setje voor zo'n laag bedrag?
Het is best te genieten dit ding.....
Pure direct bovendien.
Kan er nog een tv via hdmi en een sub op aansluiten zelfs....
Het ziet er nog kek uit ook nog...
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:45
door TTS
Mocht er nog iemand van zijn of haar? iPod af willen. Hier past er eentje op/aan. Geen idee welke en of die dingen nog bestaan en werken, maar zou leuk zijn als ik die ook nog zou kunnen scoren.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: do 25 jan 2024, 22:54
door Pjotr
Jazeker bestaan die nog. Alleen is het OS al jaren niet meer bijgewerkt, de accu kuis op en zie maar eens aan appjes van 10 jaar geleden te komen. Althans voor de latere Touch exemplaren.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: do 25 jan 2024, 23:09
door TTS
Er worden nochthans flinke prijzen gevraagd voor die dingen. Kweet niet eens welke precies passen.... Mijn dochter (16) heeft al een Apple eco-systeem, zoals zij het noemt. Ze weet vast meer van iPods dan ik.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: do 25 jan 2024, 23:36
door Pjotr
Mwah, is gewoon een telefoon waar je niet mee kunt bellen

Ja de eerste met die mini HDD er in. Dat zijn i.d.d. verzamelobjecten.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: vr 26 jan 2024, 21:04
door Shadow
Grafdingen
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: vr 02 feb 2024, 13:44
door AntonZ
Ik heb een vergelijkbaar mini setje van Yamaha staan, iets ouder dan die van jou denk ik. Alleen stereo, geen HDMI of sub. Wel receiver met CD en twee luidsprekers. Prima spul inderdaad. De luidsprekers staan nu hier in de huiskamer en ik heb geen andere (werkend) in huis. Anders ging het setje voorlopig naar mijn hoogbejaarde vader. Hij kan niet veel meer, kan nog wel van muziek genieten. Die Yamaha natural sound setjes zien er erg fraai uit. En ze lijken ook niet te zuinig gebouwd. Mijn receivertje is voor het formaat behoorlijk aan het gewicht. Daar lijkt ruim voldoende trafo en koelblok in te zitten. "Zo worden ze niet meer gemaakt", ben ik geneigd te denken.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: za 03 feb 2024, 18:01
door TTS
Het setje gaat naar mijn zus. Maar als ik niks anders zou hebben, zou ik hiermee prima tevreden zijn. Wel heb ik de wooferts er ff uitgeschroefd, brrr dat filter (elko's ijzerkernspoel ) en er wat dempingsmateriaal ingepropt. In het midden van de kast zijn parallel 2 schuin geplaatste plankjes gelijmd. De woofers hebben een plastic basket, net als de sb's die ik op de plank heb liggen. Ik gebruik deze luisterervaring als een soort van referentie voor het bouwen van mijn eigen 2weg. "Het moet minstens zo klinken", maar ben benieuwd hoe veel beter ik het kan krijgen.
Half jaartje terug een setje Wharfedale Diamond 7-2 gekocht, kringloop, en was daarbij al verbaasd hoe volwassen een 2-weg überhaupt kan klinken.
Ik heb zelf, na Translator impact 4 en later 5, een ob systeem gebouwd, met Philips 9710 en eminence alpha15 in h-frame. Dus goed klinkende 2-wegjes zijn verrassend voor me.
Waar ik mede naar op zoek ben nu is de ruimtelijke weergave. Het stereobeeld. Eens zien hoever ik daarin kan komen. Ik heb eens, bij een bekende hifi winkel in Eindhoven, bestaat niet meer, aan de Duitse eigenaar verzocht om juist die ruimtelijke weergave eens te ervaren op hun betere systemen. Mocht niet........ Deze ervaring heeft me richting zelfbouw gedreven.
Overigens heb ik ook nog een setje fostex fe204 liggen, waar ik de 45 liter br voor wil bouwen, simpelweg om te weten hoe dat klinkt.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: za 03 feb 2024, 19:23
door VintageHarry
Als dat een tweeweg setje moet zijn, mag ik je dan de zelfbouw Prestigious Two aanbevelen? Voldoende over te vinden op dit forum, en qua stereobeeld echt geweldig (vind ik).
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: za 03 feb 2024, 20:00
door Shadow
Jij niet alleen hoor
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: za 03 feb 2024, 23:29
door AntonZ
TTS schreef: ↑za 03 feb 2024, 18:01
Het setje gaat naar mijn zus. Maar als ik niks anders zou hebben, zou ik hiermee prima tevreden zijn. Wel heb ik de wooferts er ff uitgeschroefd, brrr dat filter (elko's ijzerkernspoel ) en er wat dempingsmateriaal ingepropt. In het midden van de kast zijn parallel 2 schuin geplaatste plankjes gelijmd.
Heb je de filters zo gelaten, onderdelen vervangen?
En wat me niet helemaal duidelijk is: zaten die twee schuine plankjes er al in of heb jij die geplaatst?
Ik word nieuwsgierig: ik moet die van mij ook maar eens open schroeven.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 0:01
door TTS
Nee, ik heb aan de filters niks veranderd, ook de schuine plankjes laten zitten. Louter demping toegevoegd. Tonaal is het goed genoeg. Ruimtelijke weergave is voor mijn zus nog niet zo' n noodzaak, want ze heeft nog niet de mogelijkheid van een ideale plaatsing.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 0:03
door TTS
VintageHarry schreef: ↑za 03 feb 2024, 19:23
Als dat een tweeweg setje moet zijn, mag ik je dan de zelfbouw Prestigious Two aanbevelen? Voldoende over te vinden op dit forum, en qua stereobeeld echt geweldig (vind ik).
Goeie tip. Topic gevonden.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 14:16
door TTS
AntonZ schreef: ↑za 03 feb 2024, 23:29
TTS schreef: ↑za 03 feb 2024, 18:01
Het setje gaat naar mijn zus. Maar als ik niks anders zou hebben, zou ik hiermee prima tevreden zijn. Wel heb ik de wooferts er ff uitgeschroefd, brrr dat filter (elko's ijzerkernspoel ) en er wat dempingsmateriaal ingepropt. In het midden van de kast zijn parallel 2 schuin geplaatste plankjes gelijmd.
Heb je de filters zo gelaten, onderdelen vervangen?
En wat me niet helemaal duidelijk is: zaten die twee schuine plankjes er al in of heb jij die geplaatst?
Ik word nieuwsgierig: ik moet die van mij ook maar eens open schroeven.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 14:32
door AntonZ
Dank je wel voor het plaatje, leuk om de plankjes te zien. En er lijkt inderdaad ruimte voor verbetering met iets meer demping.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 14:53
door TTS
Ik geloof niet dat ook maar 1 lid hier zo zijn luidsprekers zou bouwen. Desondanks vind ik het heel behoorlijk klinken. Afijn, demping was alles wat ik er aan wilde doen. Mijn focus ligt vanaf nu op zelf bouwen, wat dan hopelijk boven dit (basis)niveau uitkomt.
De laatste maanden wat gereedschappen, materialen, speakers enz. verzameld, teneinde een start te kunnen maken.
Als nou het weer wat beter wil worden en de dagen wat langer. Dan kan ik buiten zagen en frezen. Helaas geen mooie werkruimte binnen beschikbaar voor die werkzaamheden.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: zo 04 feb 2024, 19:28
door AntonZ
Dat is een bekende situatie. Ik droom ook al jaren van een huis met garage of schuurtje. Dat zit er nog steeds niet in en het lijkt ook niet gemakkelijker te worden. Mijn gereedschap en materiaal staat op de 2e etage. Voor zagen, frezen, schuren etc moet alles twee trappen af en de tuin in.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: di 13 feb 2024, 15:17
door TTS
Nahhh, dat iPod verhaal sla ik maar over. Voor zussie een Arilyc S10 gekocht. Kan ze via haar telefoon van een USB stickje streamen, en via internet. Dat opent veel meer wegen dan iPod.
Gisteren wat speakerstands in elkaar gesmurfd van wat hout dat ik hier en daar meekreeg tijdens mijn werk. Was fijn om weer eens wat te knutselen.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: ma 04 mar 2024, 15:43
door TTS
Dat gaat voorlopig zo niks worden he, dat speakers bouwen. Loop net de kringloop binnen en het 1e wat ik zie is een sub-sat set van Canton, Karat 920 met passieve subwoofer.
"Hervorragend" was het eindoordeel van de hern testers destijds. Aluminium-magnesium tweeter. Dat heb ik nog nooit beluisterd. Ben benieuwd hoe dit met en/of zonder passieve sub gaat klangen.
Hopelijk is het zaakje na 35 jaar nog een beetje goed gebleven. Lijkt me een serieus setje zo. En dat voor minder dan een etentje voor 2 personen.
https://audio-database.com/CANTON/speaker/karat920.html
En de sub:
https://audio-database.com/CANTON/speaker/pluse.html
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: ma 04 mar 2024, 18:20
door TTS
Nou, die hoeven voorlopig hun biezen niet te pakken. En dan heb ik de sub nog niet aangesloten.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: ma 04 mar 2024, 21:55
door Kappa7
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: di 05 mar 2024, 0:53
door TTS
Sub DOET HET ook (top).
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: di 05 mar 2024, 22:35
door TTS
Nou. Op audiokarma wordt volop geknutseld aan upgrades voor de filters in deze speakers.:
https://audiokarma.org/forums/index.php ... de.914243/
Zo houd ik toch een beetje de diy vibe
Overigens klinken ze nu al fantastisch....
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: wo 06 mar 2024, 10:35
door AntonZ
Als ik dat zo zie, dan moet ik hier ook eens wat vaker de kringloop winkels binnen stappen. Ik kom er niet regelmatig en heb er tot nu toe niet vaak iets interessants gezien voor een redelijke prijs. Soms ben ik er geweest om op fietsen/fiets onderdelen te oriënteren, meestal niet interessant of te duur. Tot nu toe idem voor audio. Misschien is mijn timing niet goed.
Re: Kringloop verrassing...
Geplaatst: wo 06 mar 2024, 12:30
door TTS
Onlangs een NAD cd speler, een Daphile muziekserver voor €15,- en nu dit setje Canton voor €75,- bij deze specifieke kringloop. Dat Yamaha setje kwam van een andere kringloop. Omgerekend naar prijzen van nu, zou dit Canton setje €2200,- moeten kosten.
Vooralsnog ben ik uiterst tevree. Het spul heeft 35 jaar met weinig beschadigingen doorstaan. Maar toch eens zien wat andere, betere, componenten/weerstanden, condensatoren kunnen brengen. Voor deze aanschafprijs is er wel ruimte voor wat aanpassingen.