Pagina 1 van 2
[vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 15:47
door VintageHarry
Deze advertentie is aangepast omdat ik blijkbaar twee zaken door elkaar had gehaald
Ter modificatie van een CD-speler zoek ik een originele Philips 74HCU04N of een goed alternatief daarvoor, dit een bufferchip. Tevens zoek ik een Sharp GP1F32T of een goed alternatief daarvoor, dat is een optische zender voor Toslink. Zie foto’s:
IMG_7702.jpeg
IMG_7690.jpeg
Omdat deze zaken op een daarvoor voorbereide print moeten worden gemonteerd mag de volgorde van de pinnen niet afwijken. Mede daarom maakt ook een alternatief van ome Ali mij niet vrolijk. Maar wie weet heeft er iemand nog deze zaken (of èèn ervan) in een bakje liggen? De prijs komen we wel uit.
Alvast bedankt voor het nazoeken

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 16:05
door Pjotr
Dat is gewoon een standaard HCU buffertje. Niks bijzonders en wordt nog gewoon origineel gemaakt:
https://nl.farnell.com/texas-instrument ... st=74hcu04 Is dit wel het juiste IC wat je zoekt? Is niet een specifiek Toslink dingetje. Zal vanavond even in het bakje kijken voor je.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 16:19
door Regenpak
Kijk,
meerdere lijntjes uitgegooid!
Overigens, moet het niet zijn EN in plaats van OF? Die Sharp is een Toslink TX.
Tjerk
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 16:35
door VintageHarry
EN in plaats van OF? Geen idee, de Philips is in ieder geval goed en de Sharp is wat ik doorkreeg van de bij jou bekende Bram.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 16:41
door VintageHarry
Even voor de volledigheid dan, dit is wat er in mijn speler zit:
IMG_7707.jpeg
En dit zit er in z’n sjiekere broertje:
IMG_7706.jpeg
De verschillen moet ik aan onderdelen zien te vinden

Of, als dat te moeizaam wordt, de speler verkopen en een andere aankopen.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:29
door VintageHarry
En ja, Tjerk, het moet EN zijn begrijp ik inmiddels. Ik zal de advertentie aanpassen.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:34
door Pjotr
Die HCU04N zal niet het probleem zijn maar die sharp transmitter wordt al lang niet meer gemaakt. Ik zou anders toch gewoon een Ebay gokje wagen. Nee heb je al........ Of aan Bram vragen?
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:36
door ray5150
Harry, wat is het typenummer van de CD speler ?
Dan kunnen we kijken of er een schema van voorhanden is, en zien wat de benodigde componentenwaardes zijn.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:37
door ray5150
Pjotr schreef: ↑di 02 jan 2024, 17:34
Die HCU04N zal niet het probleem zijn maar die sharp transmitter wordt al lang niet meer gemaakt. Ik zou anders toch gewoon een Ebay gokje wagen. Nee heb je al........ Of aan Bram vragen?
Ik heb wel zo'n ding liggen. weet alleen niet of het TX of RX is. zal wel kijken vanavond of morgen.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:43
door Pjotr
Zo'n ding moet dan wel hetzelfde nummer hebben! De pinout kan nogal verschillend zijn en wel of geen ingebouwde driver hebben.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip
Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:45
door VintageHarry
ray5150 schreef: ↑di 02 jan 2024, 17:36
Harry, wat is het typenummer van de CD speler ?
De CD-speler waar deze componenten al in zitten is een Marantz CD5001, de speler waarbij de print wat minder onderdelen heeft is een Philips CD753.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 18:03
door ray5150
Uit het schema van de 753 :
753.png
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 18:40
door ray5150
En een knipsel uit het schema van de CD5001 :
5001.png
Pjotr schreef: ↑di 02 jan 2024, 17:43
Zo'n ding moet dan wel hetzelfde nummer hebben! De pinout kan nogal verschillend zijn en wel of geen ingebouwde driver hebben.
Okee...ging er in mijn naïviteit van uit dat dat gestandaardiseerd was en dus ook makkelijk uitwisselbaar.
Dan inderdaad maar eens aan Bram vragen.
(voor wie zich nu afvraagt wie Bram is :
https://www.bramjacobse.nl/wordpress/ )
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 18:49
door VintageHarry
Bram is hierin al betrokken via het MFBfreaks forum. Maar ook die heeft geen uitgebreid scala van dit soort oude onderdelen liggen, dus vandaar ook maar eens op dit mooie forum gevraagd. Waar immers veel aan zelfbouw en reparatie wordt gedaan

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 18:58
door Pjotr
Op zich is er met een alternatieve Toslink transmitter wel een mouw aan te passen maar dan moet die wel 1:1 passen. Dat vereist toch wat uitzoekwerk.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 19:20
door VintageHarry
Peter, we maken het niet te moeilijk hoor! Ik heb dit als leek blijkbaar te simplistisch ingeschat, sorry…

.
Dan ga ik gewoon over op plan B, de CD753 verkopen en daarna iets anders zoeken. En wil ik graag iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic!
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 19:30
door ds23man
Maar waarom wil je nou eigenlijk een Toslink?
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 19:42
door Pjotr
VintageHarry schreef: ↑di 02 jan 2024, 19:20
Peter, we maken het niet te moeilijk hoor! Ik heb dit als leek blijkbaar te simplistisch ingeschat, sorry…

.
Dan ga ik gewoon over op plan B, de CD753 verkopen en daarna iets anders zoeken. En wil ik graag iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic!
Snap ik helemaal. Het moet ook overzichtelijk blijven. Er zijn overigens losse coax naar Toslink en VV conversiedoosjes te koop. Zijn op zich wel mooie spelers die Philipsen! Beter dan de Sony's vind ik.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 19:54
door VintageHarry
Conversiedoosjes ken ik en heb ik overwogen, maar dan moet er weer een apart kastje bij plus (meestal) zo’n energiezuinig USB voedingsgeval met ingebouwde storingsbron. Wordt ik ook niet zo blij van.
Met deze Philips speler ben ik verder geheel tevreden, mijn zoektocht zal zich dus na de verkoop daarvan vooral richten op de Marantz CD5000 die hierboven als “luxe model” wordt genoemd.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 19:59
door VintageHarry
ds23man schreef: ↑di 02 jan 2024, 19:30
Maar waarom wil je nou eigenlijk een Toslink?
Omdat mijn AntiMode DSP alleen een Toslink input heeft voor CD-spelers.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 20:15
door ray5150
VintageHarry schreef: ↑di 02 jan 2024, 19:20
Peter, we maken het niet te moeilijk hoor! Ik heb dit als leek blijkbaar te simplistisch ingeschat, sorry…

.
Een chippie van 2 kwartjes erin kleien, paar weerstandjes, en een spoeltje van een kwartje. veel simpeler kan niet.
Het gat zit er ook al in de kast zo te zien ?
ja, die transmitter kan lastig zijn, maar moet te vinden zijn. die is met miljoenen tegelijk geproduceerd.
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 20:31
door ds23man
VintageHarry schreef: ↑di 02 jan 2024, 19:59
ds23man schreef: ↑di 02 jan 2024, 19:30
Maar waarom wil je nou eigenlijk een Toslink?
Omdat mijn AntiMode DSP alleen een Toslink input heeft voor CD-spelers.
https://www.allekabels.nl/spdif-kabel/5 ... ormer.html
Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 02 jan 2024, 20:52
door VintageHarry
VintageHarry schreef: ↑di 02 jan 2024, 19:54
Conversiedoosjes ken ik en heb ik overwogen, maar dan moet er weer een apart kastje bij plus (meestal) zo’n energiezuinig USB voedingsgeval met ingebouwde storingsbron. Wordt ik ook niet zo blij van.
Re: [vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 09 jan 2024, 17:45
door AntonZ
Ik heb in het verleden wel eens iets geknutseld met een TOSLINK transmitter. Er staat me bij dat die onder de aanduiding TOTX werd aangeboden. Mogelijk kun je het daarmee vinden.
Ook zal ik in mijn rommelhok werkkamer vanavond even zoeken of ik er nog een heb liggen. Dan kunnen we nog bezien of de bouwvorm en pin-out overeen komt.
Re: [vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T
Geplaatst: di 09 jan 2024, 19:06
door VintageHarry
TOTX, dat lijkt een hele serie Toshiba optische zenders te zijn. Er is ook nu nog wat onder die naam te koop.