[vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

[vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

Deze advertentie is aangepast omdat ik blijkbaar twee zaken door elkaar had gehaald :oops:
Ter modificatie van een CD-speler zoek ik een originele Philips 74HCU04N of een goed alternatief daarvoor, dit een bufferchip. Tevens zoek ik een Sharp GP1F32T of een goed alternatief daarvoor, dat is een optische zender voor Toslink. Zie foto’s:
IMG_7702.jpeg
IMG_7690.jpeg
Omdat deze zaken op een daarvoor voorbereide print moeten worden gemonteerd mag de volgorde van de pinnen niet afwijken. Mede daarom maakt ook een alternatief van ome Ali mij niet vrolijk. Maar wie weet heeft er iemand nog deze zaken (of èèn ervan) in een bakje liggen? De prijs komen we wel uit.
Alvast bedankt voor het nazoeken :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door VintageHarry op wo 03 jan 2024, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door Pjotr »

Dat is gewoon een standaard HCU buffertje. Niks bijzonders en wordt nog gewoon origineel gemaakt: https://nl.farnell.com/texas-instrument ... st=74hcu04 Is dit wel het juiste IC wat je zoekt? Is niet een specifiek Toslink dingetje. Zal vanavond even in het bakje kijken voor je.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door Regenpak »

Kijk, meerdere lijntjes uitgegooid!

Overigens, moet het niet zijn EN in plaats van OF? Die Sharp is een Toslink TX.

Tjerk
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door VintageHarry »

EN in plaats van OF? Geen idee, de Philips is in ieder geval goed en de Sharp is wat ik doorkreeg van de bij jou bekende Bram.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door VintageHarry »

Even voor de volledigheid dan, dit is wat er in mijn speler zit:
IMG_7707.jpeg
En dit zit er in z’n sjiekere broertje:
IMG_7706.jpeg
De verschillen moet ik aan onderdelen zien te vinden ;) Of, als dat te moeizaam wordt, de speler verkopen en een andere aankopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door VintageHarry »

En ja, Tjerk, het moet EN zijn begrijp ik inmiddels. Ik zal de advertentie aanpassen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door Pjotr »

Die HCU04N zal niet het probleem zijn maar die sharp transmitter wordt al lang niet meer gemaakt. Ik zou anders toch gewoon een Ebay gokje wagen. Nee heb je al........ Of aan Bram vragen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door ray5150 »

Harry, wat is het typenummer van de CD speler ?
Dan kunnen we kijken of er een schema van voorhanden is, en zien wat de benodigde componentenwaardes zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: di 02 jan 2024, 17:34
Die HCU04N zal niet het probleem zijn maar die sharp transmitter wordt al lang niet meer gemaakt. Ik zou anders toch gewoon een Ebay gokje wagen. Nee heb je al........ Of aan Bram vragen?
Ik heb wel zo'n ding liggen. weet alleen niet of het TX of RX is. zal wel kijken vanavond of morgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door Pjotr »

Zo'n ding moet dan wel hetzelfde nummer hebben! De pinout kan nogal verschillend zijn en wel of geen ingebouwde driver hebben.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N of Sharp GP1F32T chip

Bericht door VintageHarry »

ray5150 schreef: di 02 jan 2024, 17:36
Harry, wat is het typenummer van de CD speler ?
De CD-speler waar deze componenten al in zitten is een Marantz CD5001, de speler waarbij de print wat minder onderdelen heeft is een Philips CD753.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door ray5150 »

Uit het schema van de 753 :
753.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door ray5150 »

En een knipsel uit het schema van de CD5001 :
5001.png
Pjotr schreef: di 02 jan 2024, 17:43
Zo'n ding moet dan wel hetzelfde nummer hebben! De pinout kan nogal verschillend zijn en wel of geen ingebouwde driver hebben.
Okee...ging er in mijn naïviteit van uit dat dat gestandaardiseerd was en dus ook makkelijk uitwisselbaar.
Dan inderdaad maar eens aan Bram vragen.

(voor wie zich nu afvraagt wie Bram is : https://www.bramjacobse.nl/wordpress/ )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

Bram is hierin al betrokken via het MFBfreaks forum. Maar ook die heeft geen uitgebreid scala van dit soort oude onderdelen liggen, dus vandaar ook maar eens op dit mooie forum gevraagd. Waar immers veel aan zelfbouw en reparatie wordt gedaan :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door Pjotr »

Op zich is er met een alternatieve Toslink transmitter wel een mouw aan te passen maar dan moet die wel 1:1 passen. Dat vereist toch wat uitzoekwerk.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

Peter, we maken het niet te moeilijk hoor! Ik heb dit als leek blijkbaar te simplistisch ingeschat, sorry… #-o .
Dan ga ik gewoon over op plan B, de CD753 verkopen en daarna iets anders zoeken. En wil ik graag iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door ds23man »

Maar waarom wil je nou eigenlijk een Toslink?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef: di 02 jan 2024, 19:20
Peter, we maken het niet te moeilijk hoor! Ik heb dit als leek blijkbaar te simplistisch ingeschat, sorry… #-o .
Dan ga ik gewoon over op plan B, de CD753 verkopen en daarna iets anders zoeken. En wil ik graag iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic!
Snap ik helemaal. Het moet ook overzichtelijk blijven. Er zijn overigens losse coax naar Toslink en VV conversiedoosjes te koop. Zijn op zich wel mooie spelers die Philipsen! Beter dan de Sony's vind ik.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

Conversiedoosjes ken ik en heb ik overwogen, maar dan moet er weer een apart kastje bij plus (meestal) zo’n energiezuinig USB voedingsgeval met ingebouwde storingsbron. Wordt ik ook niet zo blij van.

Met deze Philips speler ben ik verder geheel tevreden, mijn zoektocht zal zich dus na de verkoop daarvan vooral richten op de Marantz CD5000 die hierboven als “luxe model” wordt genoemd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

ds23man schreef: di 02 jan 2024, 19:30
Maar waarom wil je nou eigenlijk een Toslink?
Omdat mijn AntiMode DSP alleen een Toslink input heeft voor CD-spelers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door ray5150 »

VintageHarry schreef: di 02 jan 2024, 19:20
Peter, we maken het niet te moeilijk hoor! Ik heb dit als leek blijkbaar te simplistisch ingeschat, sorry… #-o .
Een chippie van 2 kwartjes erin kleien, paar weerstandjes, en een spoeltje van een kwartje. veel simpeler kan niet.
Het gat zit er ook al in de kast zo te zien ?
ja, die transmitter kan lastig zijn, maar moet te vinden zijn. die is met miljoenen tegelijk geproduceerd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door ds23man »

VintageHarry schreef: di 02 jan 2024, 19:59
ds23man schreef: di 02 jan 2024, 19:30
Maar waarom wil je nou eigenlijk een Toslink?
Omdat mijn AntiMode DSP alleen een Toslink input heeft voor CD-spelers.
https://www.allekabels.nl/spdif-kabel/5 ... ormer.html
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gevraagd: Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

VintageHarry schreef: di 02 jan 2024, 19:54
Conversiedoosjes ken ik en heb ik overwogen, maar dan moet er weer een apart kastje bij plus (meestal) zo’n energiezuinig USB voedingsgeval met ingebouwde storingsbron. Wordt ik ook niet zo blij van.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: [vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door AntonZ »

Ik heb in het verleden wel eens iets geknutseld met een TOSLINK transmitter. Er staat me bij dat die onder de aanduiding TOTX werd aangeboden. Mogelijk kun je het daarmee vinden.

Ook zal ik in mijn rommelhok werkkamer vanavond even zoeken of ik er nog een heb liggen. Dan kunnen we nog bezien of de bouwvorm en pin-out overeen komt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: [vervallen] Philips 74HCU04N en een Sharp GP1F32T

Bericht door VintageHarry »

TOTX, dat lijkt een hele serie Toshiba optische zenders te zijn. Er is ook nu nog wat onder die naam te koop.
Gesloten