Boenicke W22
Geplaatst: za 02 dec 2023, 21:29
Vanmiddag was Sven Boenicke bij Studio Wilbert in Utrecht om persoonlijk zijn luidsprekers te demonstreren. Dit ter ere van de introductie van zijn W22 luidspreker. Ik ben daar met Henkjan naar toe geweest om dat eens te beluisteren.
Wilbert had 2 luisterruimtes ingericht en als eerste was de W8 aan de beurt. Het publiek was grotendeels het bekende grijze oude mannen publiek (dit is geen spot, ik behoor daar namelijk zelf ook toe) en opvallend genoeg een dame van middelbare leeftijd. De W8 is een achteroverhellend zuiltje, op dezelfdeambachtelijke nette wijze gemaakt als de W5, 2 helften massief hout met een structuur er in gefreesd en tegen elkaar gelijmd. Er zit een woofertje aan de zijkant, een (fountek) breedbandertje bovenin en een iets groter breedbandertje daaronder met een houten faseplug.
Ik zat aan de zijkant, ver buiten de sweetspot, maar kon wel horen dat het 3d beeld dat werd opgebouwd heel behoorlijk was. De bas klonk een beetje te rond (niet strak genoeg naar mijn zin), een beetje alsof het een kastje met te dunne wanden was. De rest van het klankbeeld was heel redelijk, maar met de beperkingen van kleine breedbandertjes. Een tikje nasaal en als het hard ging, bespeurde ik wel wat vervorming.
Toen togen we naar boven waar de W22 stond opgesteld. Alles zit los aan de kast. De kast kan bewegen op zijn voet, de mid-laag unit zat in een flexibele ring en de breedbander voor het hoog hing aan draadjes in de kast. Alles opgehangen met een heel lage resonantiefrequentie zodat het luidspreker frame de reactiekracht van de konusbeweging wel kwijt kon, maar dan in een gebied waar dat niet hinderde, aldus Sven Boenicke.
De speakers werden aangestuurd met CDspeler, DAC en versterker op accuvoeding.
Er was veel aandacht besteed aan de akoestiek, demping en panelen aan het plafond, basstraps (diffusors volgens een kenner uit het publiek) in de hoeken en een elektrozuiveringstoestel (ik heb niet zoveel met die voodoo) aan de zijkant. Na de uitleg van Sven volgde ook nog muziek. Het publiek was onder de indruk, ik niet. ik dacht echt: "mankeert er nou wat aan mijn gehoor?"
Ik zat hier echt op de sweetspot. Het geluid kwam niet los en bleef aan de speakers plakken. Een kleuring in het middengebied waar ik helemaal niet bien van werd. Als het een beetje harder ging werd het een onverstaanbare brij en liep het geluidsbeeld helemaal dicht. Bas was er wel. Sterk en overdonderend. Of het strak was viel niet te beoordelen omdat de houten vloer onbedoeld meedeed als passieve radiator.
Impressive, zei iemand achter mij. Waar hij van onder de indruk was werd niet vermeld. Het publiek scheen het allemaal prachtig te vinden.
Ik heb 2 referenties. De S1 in de luisterruime van Jeroen_d en de Termino van Dré. Die klinken niet gelijk aan elkaar, maar het zijn beide systemen die volgens mij echt topklasse zijn.
De Boenicke kan je daar niet mee vergelijken, komt bij lange na nog niet eens in de buurt. Ik begrijp niet dat de medewerkers van Wilbert dat niet horen. Of zouden de eurotjes hier belangrijker zijn? Want er hangt nogal een prijskaartje aan.
Het was in ieder geval een leerzame en gezellige middag. Henkjan, bedankt voor de lift.
Wilbert had 2 luisterruimtes ingericht en als eerste was de W8 aan de beurt. Het publiek was grotendeels het bekende grijze oude mannen publiek (dit is geen spot, ik behoor daar namelijk zelf ook toe) en opvallend genoeg een dame van middelbare leeftijd. De W8 is een achteroverhellend zuiltje, op dezelfde
Er was veel aandacht besteed aan de akoestiek, demping en panelen aan het plafond, basstraps (diffusors volgens een kenner uit het publiek) in de hoeken en een elektrozuiveringstoestel (ik heb niet zoveel met die voodoo) aan de zijkant. Na de uitleg van Sven volgde ook nog muziek. Het publiek was onder de indruk, ik niet. ik dacht echt: "mankeert er nou wat aan mijn gehoor?"
Ik zat hier echt op de sweetspot. Het geluid kwam niet los en bleef aan de speakers plakken. Een kleuring in het middengebied waar ik helemaal niet bien van werd. Als het een beetje harder ging werd het een onverstaanbare brij en liep het geluidsbeeld helemaal dicht. Bas was er wel. Sterk en overdonderend. Of het strak was viel niet te beoordelen omdat de houten vloer onbedoeld meedeed als passieve radiator.
Impressive, zei iemand achter mij. Waar hij van onder de indruk was werd niet vermeld. Het publiek scheen het allemaal prachtig te vinden.
Ik heb 2 referenties. De S1 in de luisterruime van Jeroen_d en de Termino van Dré. Die klinken niet gelijk aan elkaar, maar het zijn beide systemen die volgens mij echt topklasse zijn.
De Boenicke kan je daar niet mee vergelijken, komt bij lange na nog niet eens in de buurt. Ik begrijp niet dat de medewerkers van Wilbert dat niet horen. Of zouden de euro
Het was in ieder geval een leerzame en gezellige middag. Henkjan, bedankt voor de lift.