Pagina 1 van 3
Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 14:52
door Muug
Banaanstekkers,
"
Wat zijn het, wat doen ze, wat drijft hen." (merci Paul Jambers).
Ik ben al enkele dagen het internet aan het afschuimen, en wat een geluk dat mijn stoel een rugleuning heeft, want anders was ik al meermaals achterover gestuikt van verbazing.
Het is een enorm verwarrende wereld, waar de prijsvork begint bij enkele centen voor een setje, tot honderden euro's voor pure edelmetalen objecten in een mooi edelhouten kistje. Voor een nulletje meer mag je een uurtje gebruik maken van de mooie en ruimdenkende dame die ze speciaal voor jou aan huis komt brengen.
Maar ik sta (zit) nog steeds nergens. Men gebruikt tijdens het bewieroken van deze kleine spullen allerlei termen die duidelijk alchemistisch geïnspireerd zijn, maar die mij totaal niets zeggen. Ik kan er echt geen staat op maken. Het is echt ergerlijk. Er is gewoon geen lijn te trekken in deze materie. Je weet niet wat je koopt, enkel wat je betaalt. Het is mij dus totaal onduidelijk of ik 6 euro moet besteden om een goed setje te hebben, of 25 euro, of 100 euro, of méér.
Zijn hier lieden aanwezigdie dankzij hun vakkennis, hun decennia lange expertise, hun achtergrondkennis, of puur op basis van hun ellenlange foutenreeks mij kunnen zeggen waarop ik moet letten als ik aan het selecteren sla? Wat ik zeker moet mijden om geen kat in een zak gekocht te hebben? Wat absoluut zinloze overkill is? Kortom, wat de vergulde middenweg is aub?
Een verwarde geest is u allen zeer dankbaar.
(als er nuttig advies komt, ten minste
)
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 15:00
door douwebakker
Hoi Muug, ik heb hele goede ervaringen met Norstone banaanstekkers. Deze koop je voor € 15.00 voor een setje van 4 stuks.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 15:03
door Kappa7
Ik gebruik zelf deze en ben daar prima te spreken over.
De extra klem geeft een stevig contact in de bus.
https://nl.aliexpress.com/item/32897865 ... pt=glo2nld
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 15:40
door Pjotr
Ik snap je verbazing. Maar er zijn een aantal dingen: 1/ Echt goud is niet goedkoop. Alhoewel meestal nog wel veel goedkoper dan klatergoud zoals je bemerkt hebt. 2/ Goud diffundeert weg in het onderliggende koper/messing. Daarom moet voor een goed resultaat het onderliggende materiaal eerst degelijk vernikkeld worden. Anders is het na een jaartje verdwenen. En dan heb je echt een beroerd elektrisch contact. 3/ Er moet een voldoende dik laagje zijn van een paar μm dik. Anders is het na een paar keer steken ook weg. Je begrijpt dat een goed plugje geen paar kwartjes kan kosten. Het maakt verder niet uit hoe chique ze heten of er uit zien als de stift en bus maar aan voorgaande eisen voldoet!
Ikzelf gebruik bij voorkeur de vergulde industriële bananen van ca. een €5/st (Mouser/Farnell). Dynavox en het aloude QED vind ik ook erg goed:
https://www.soundimports.eu/nl/qed-airl ... -plug.html Deze laatste moet je eigenlijk krimpen maar zijn ook heel goed te solderen.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 15:42
door cool
Ik heb deze van Driade, flink strak door de open constructie
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 15:52
door Pjotr
Ja wel maar als je niet oppast knapt dat type snel af. Welke ook goed klemmen zijn deze van Dynavox
https://www.soundimports.eu/nl/dynavox-207528.html
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 16:39
door Muug
Pjotr schreef: ↑di 21 nov 2023, 15:40
Ik snap je verbazing. Maar er zijn een aantal dingen: 1/ Echt goud is niet goedkoop. Alhoewel meestal nog wel veel goedkoper dan klatergoud zoals je bemerkt hebt. 2/ Goud diffundeert weg in het onderliggende koper/messing. Daarom moet voor een goed resultaat het onderliggende materiaal eerst degelijk vernikkeld worden. Anders is het na een jaartje verdwenen. En dan heb je echt een beroerd elektrisch contact. 3/ Er moet een voldoende dik laagje zijn van een paar μm dik. Anders is het na een paar keer steken ook weg. Je begrijpt dat een goed plugje geen paar kwartjes kan kosten. Het maakt verder niet uit hoe chique ze heten of er uit zien als de stift en bus maar aan voorgaande eisen voldoet!
Dank je wel voor deze mooie uitleg! Maar: hoe bepaal je op basis van verkoopspraatjes of ze inderdaad voldoen aan die technische eisen (goede vernikkeling en lekker dik laagje). Die informatie krijg je toch niet?
En nou ga ik even de linkjes aflopen.

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 16:52
door Pjotr
Dat kun je helaas aan de buitenkant niet zien. Goud blinkt al bij 0,1 μm dik... en nieuw ook zonder nikkel er onder. Dat maakt het i.d.d. knap lastig. Het is doorgaans wel zo dat de hele dure gerenommeerde merken zoals Nordost en WBT wel van degelijke kwaliteteit zijn. Maar er is ook een duur merk dat uitsluitend puur rood koper gebruikt
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Rood koper oxideert vrij snel en koper oxide is een halfgeleider. Dat levert juist extra vervorming op.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 16:55
door Muug
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 17:28
door ds23man
Vergeten we even niet het feit dat goudoxide een slechtere geleider is dan zilveroxide? Vanuit dat standpunt moet je al die al dan niet vergulde troep voorbij lopen. Lekker op zilver over en hoe zwarter des te beter.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 17:43
door Pjotr
Nee hoor, dat zwart is zwavelpoep van de zilvertrol...
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 17:47
door Shadow
Vernikkeld dan maar
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 17:58
door Kappa7
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 18:02
door beijert
Gewoon zoals het hoort, direct gesoldeerd vanaf het filter.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 18:35
door Kappa7
beijert schreef: ↑di 21 nov 2023, 18:02
Gewoon zoals het hoort, direct gesoldeerd vanaf het filter.
Bij fabrieks speakers???
Dan zijn ze wel gelijk afgeschreven.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 18:38
door beijert
Ach, wat niet weet wat niet deert. Zolang je de onderdelen maar bewaart. (En onthoud waar)
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 19:35
door Pjotr
Hier zo'n voorbeeldje van een duur niche product en dito stekkers wat je dus
NIET hebben moet:
https://www.hificollective.co.uk/catalo ... -6282.html
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 19:42
door ds23man
Wat is er nou opeens weer mis met koper? Ons huizen zitten er vol mee qua bedrading en grotendeels ook het distributienet. De wikkelingen van je wijktrafo bestaan ook voor 100% uit koper en de trafo's in het bovenliggende transportnetten ook. Wat je wel ziet is dat bepaalde transportkabels in de grond uit aluminium bestaan.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 21:29
door Muug
Pracht van een discussie, die exact mijn punt bewijst. QED.
Maar doe gerust verder, misschien komen we nog tot een bruikbare consensus.

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: di 21 nov 2023, 22:05
door Henkjan
ds23man schreef: ↑di 21 nov 2023, 19:42
Wat is er nou opeens weer mis met koper? ....
Pjotr schreef: ↑di 21 nov 2023, 16:52 ... (*,) Rood koper oxideert vrij snel en koper oxide is een halfgeleider. Dat levert juist extra vervorming op.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 0:23
door SSassen
Wat Peter zegt, industriele vergulde banaanstekkers, en die soldeer je vast, schroeven is voor amateurs.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 0:29
door SSassen
Deze vind ik zelf wel prettig werken, verkrijgbaar in zwart en rood.
https://nl.rs-online.com/web/p/banana-c ... rs/1806658
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 9:59
door Muug
SSassen schreef: ↑wo 22 nov 2023, 0:23
Wat Peter zegt, industriele vergulde banaanstekkers, en die soldeer je vast, schroeven is voor amateurs.
Linkje naar zulke industriële vergulde banaanstekkers is altijd welkom.

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: wo 22 nov 2023, 10:09
door Pjotr
In jouw geval zou ik dan wel de speakerkabel omsolderen met een Y-verbinding naar beide aansluitingen op de speaker. En niet gaan tobben met stackable stekkers. Ik weet niet hoe de andere kant van de kabel er uit ziet maar wellicht kan die kant ook wel frisse bananen gebruiken

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geplaatst: vr 24 nov 2023, 9:27
door ray5150
Muug schreef: ↑wo 22 nov 2023, 12:49
@SSassen: In jouw antwoord staat NERGENS dat het hier gaat om industrële vergulde banaanstekkers. Sorry dat ik dat niet geroken had.
Nou ja, eigenlijk wel. de link is van RS-online. dat is een elektronica groothandel, net als bedrijven zoals Mouser, Farnell en Digikey.
Kenmerkend aan deze firma's is dat zij uitsluitend producten van gerenommeerde fabrikanten verkopen die vrijwel altijd vergezeld gaan van een datasheet.
Dit in tegenstelling tot ebay, aliexpress, en de ouderwetse elektronica winkel waar het eigenlijk altijd een verrassing is wat je uiteindelijk zal krijgen. waarbij je dus ook geen enkele garantie hebt dat het geleverde component aan bepaalde specificatie's zal kunnen voldoen.
Het mag dus duidelijk zijn professionele elektronici hier niet op zitten te wachten, de producten die zij ontwerpen en bouwen moeten over het algeheel aan bepaalde kwaliteits en garantienormen voldoen. dus feitelijk is alles wat RS en aanverwanten levert industrieel. dat is namelijk hun grootste klantengroep.
Van de hobbyisten die af en toe spulletjes voor een CA versterker bestellen kunnen zij absoluut niet bestaan.