Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Het was voor sommigen al duidelijk dat ik de klassieke 3 weg speakers van Jeroen_d heb over genomen, voor de mensen die niet weten welke dat zijn;

Bouwtopic

Showcase

Ouderwets lekkere dozen met mooie drivers, prima klank en ik was eigenlijk op weg de Faital 3WC10 te gaan bouwen, maar ik had wat moeite met de verschillende basreflex speakers die ik hier getest heb, de ruimte is niet groot en verschillende speakers die veel lucht verplaatsen had ik de poort al volgestopt met BAF om de boel wat te tunen, het kleinere grut zoals de Scamo 15 en AL130/NEO3 monitor waren geen probleem. Toen Jeroen de 3 weg speakers te koop zette begon er dan ook wat te knagen en na overleg met SWMBO kon ik ze overnemen.
Zware 3 weg op tijdelijke stands.jpg
Dit zijn ze dan op tijdelijke stands die ik snel even gemaakt had, de stands zijn inmiddels 5 cm versmald om precies even breed als de speakers te zijn, iets met 2x meten, 1x zagen ofzo :think:
Maar goed, ze bevallen erg goed en de gesloten 10" woofer is echt fijn, mid en hoog open en transparant, geen bijterigheid maar ook niet suf, maar goed we wisten al dat Jeroen dat kan natuurlijk O:)

Wat er gaat gebeuren;

- fatsoenlijke stands maken / kopen (weinig te koop naar m'n zin dat past)
- afwerking is na 10 jaar wel toe aan een update, ze hebben wat beschadigingen en er hebben beugels opgeschroefd gezeten
- banaan terminals achterop, de huidige zijn van die klembekjes en die doen het prima, maar m'n kabels passen daar niet in
- er zit nu een Clarity Cap PWA voor de tweeter, die wordt vervangen door een Alumen-Z, goede ervaringen mee met de Scamo 15.
Voor de rest is het filter erg mooi opgebouwd en zou ik dezelfde componentkeuzes gemaakt hebben (met uitzondering van de tweeter cap dus)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Pjotr »

Klembekjes, op zulke speakers? :shock: Dat had ik niet verwacht. Echt nooit blanke koperdraden onder wat voor klemmen dan ook. Koperoxide is een halfgeleider en vormt hele kleine dioden met een ander metaal. Neem degelijke vergulde klemmen met dito bananen of spades! En dan niet van die goedkope Chinese waar een vergulde vlieg op heeft gezeten. Bezuinig daar gewoon niet op! Maar dat hoef ik je niet te vertellen denk ik ;)

I.i.g. gefeliciteerd er mee. Dat kan heel mooi gaan worden! Zo'n klassieke kastvorm blijft toch klankmatig iets aparts.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Ik heb altijd de Dayton setjes van Rudy besteld, die zijn volgens mij wel in orde?

https://www.rumoh.eu/accessories/termin ... -pole-gold

Er staat wel een Dayton logo bij, maar elders (Audiophonics) zijn die kitjes veeel duurder, heeft Rudy z'n prijs niet aangepast of?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Pjotr »

Heb ikzelf niet in handen gehad maak lijkt mij wel ok. Zien er fraai uit ook. Tis meer dat er een substantieel dik laagje goud op zit met nikkel onderlaag. Anders is het zo weg. Dit verhaal gaat natuurlijk ook op voor de versterkeraansluitingen. Ben wel benieuwd wat deze speakers op de CA doen :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 05 nov 2023, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Ja dat zit wel snor, de Purifi heeft nette vergulde bussen en de kabel is Canare 4S12F, Ali versie via Ghent Audio, daar mag tzt nog wel eens wat van vandenHul voor komen ofzo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Pjotr »

Welnee joh. Connectors niet op bezuinigen qua kwaliteit en degelijkheid. En dat hoeft niet de hoofdprijs te kosten, al is goud niet goedkoop. Maar koperdraad in kabels is koperdraad en dat is allemaal OFC. Kun je eventueel nog voor een Star-Quad gaan. Maar daar hoor ik ook echt geen verbetering van. Enige met dat hele goedkope is dat de weekmakers in de PVC isolatie het koper weer snel kunnen doen oxideren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Ah dan laten we het lekker zo

Dit zijn mooie stands;

https://www.tontraeger-audio.com/lang/e ... h_HL5.html

Maar duur en niet de goeie maat (speciaal voor Harbeth's)

Of die van Zaor maar dan vanaf 50cm ofzo;

https://zaorstudiofurniture.com/product ... mkiii-600/
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

De enige goede keuze…
Bijlagen
IMG_0381.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Smaken verschillen zullen we maar zeggen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Pjotr »

'Moet het dan zo massief? Ik heb ze een keer voor iemand van 70mm verchroomde tafelpoten van Gamma gemaakt, 2 achter elkaar. Is ook wel klassiek maar dat moet je smaak zijn.

En ohw ja, lekker bij die Canare kabels blijven! Al dan niet van Ghent! Top kabel voor een prima prijs. Zou ze wel solderen en ook niet schroeven!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Ah goeie tip! Ja stands is een smaakding merk ik al!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Walt »

Had Jeroen het filter niet speciaal getuned voor gebruik vlak tegen een muur? Vrij opgesteld krijg je dan wellicht te weinig laag. Stond me bij dat hij dat ergens vermeld had in het bouw topic..?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Waar lees jij iets over te weinig laag?
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Jacob »

Shadow schreef: zo 05 nov 2023, 21:38
Ik heb altijd de Dayton setjes van Rudy besteld, die zijn volgens mij wel in orde?

Budget oplossing: Kroonsteentjes
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Hoeveel strafpunten is die tip?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door markbakk »

Shadow schreef: ma 06 nov 2023, 8:01
Waar lees jij iets over te weinig laag?
Als ik dat filter bekijk, denk ik ook niet meteen aan RBSC (reduced baffle step correction). Informatief bouwtopic trouwens, goed leesvoer (nog steeds) voor mensen die een drieweg willen ontwerpen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Ze klinken echt fantastisch en de topics zijn inderdaad zeer leerzaam, de drivers zijn nog te krijgen dus...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Walt »

Ha Joram, ik denk dat ik het fout heb inderdaad, ik kan het niet meer terug vinden, maar de frequentie curves laten normaal laag zien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Ja en zo klinkt het ook hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Vandaag kwam de GLS langs met een pakje
20231107_170436.jpg
20231107_170452.jpg
2 nieuwe Seas 27TBFC/G H1212-06 tweets als reserve,
wat me opvalt is dat er een plastic plakkertje aan de binnenkant van het roostertje zit, bij allebei! :think:
Even nadenken, zijn ze gek bij Seas? Ik loop naar de speakers in de kamer; ook stickertjes \:D/
Laatst gewijzigd door Shadow op wo 08 nov 2023, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door jeroen_d »

Ik verwacht dat dit is om te voorkomen dat de roostertjes gaan meezingen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Je ziet soms bij domes wel vaker een deflectortje in het midden toch?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: di 07 nov 2023, 19:00
Ik verwacht dat dit is om te voorkomen dat de roostertjes gaan meezingen
Nee, het werkt als een soort heel simpel reflectortje voor die mega hoge resonantiepiek.

Is heel normaal, hebben veel Seas tweeters @Shadow:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door markbakk »

Phase shield is de goed Nederlandse benaming.
En volgens mij zorgt het voor een klein beetje meer weglengte van hoge frequenties van het midden van de dome, zodat die on-axis weer mooi in fase lopen met het geluid van de rand van de dome.
Laatst gewijzigd door markbakk op di 07 nov 2023, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door OWC »

markbakk schreef: di 07 nov 2023, 22:21
Phase shield is de goed Nederlandse benaming
Fase schild? :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”