Pagina 1 van 1
Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: wo 18 okt 2023, 16:14
door audiomanics
Niet helemaal, of helemaal niet audio gerelateerd, maar bestaat er een electronisch alternatief voor een transformator met middenaftakking dat werkt voor het volgende:
Ik heb een paar joekels van VFD displays die een gloeispanning hebben van 5V. Om het display gelijkmatig te laten oplichten is een wisselspanning (dus 5Vac) gewenst. Verder moet dan het midden aan massa liggen, dus eigenlijk twee wikkelingen van 2,5Vac, ca 200mA per Display. Die gloeidraad fungeert als Kathode en de middenaftakking ligt aan massa en voert ook de gelijkstroom van de Anode die kan oplopen tot 100mA .
De frequentie is volgens mij niet van belang, mogelijk dat 20kHz of hoger zelfs zal werken.
Omdat zelfs een 8VA trafotje redelijk groot is denk ik aan een alternatief, maar heb zelf nog niets kunnen bedenken. Een beetje wisselspanning genereren is niet zo moeilijk, maar om daar een "centre-tap" die ook nog eens stroomvoerend naar massa is bij te bedenken?????....
wie heeft er een
Kees
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: wo 18 okt 2023, 16:20
door Kappa7
Kan dat niet met 2 weerstanden tussen beide AC pootjes die een virtueel 0 punt creëren samen?
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: wo 18 okt 2023, 21:08
door Pjotr
Nee dat gaat niet zo simpel. Er zijn wel oplossingen met een zgn virtuele gnd. In feite is dat een op-amp buffer waarvan de uitgang een laagohmig gnd punt vormt. De ingang is dan ergens halverwege de voeding gezet. Dat is leuk voor een paar mA maar niet voor veel stroom. Als er bv 100mA vanaf de Vb+ loopt via zo'n virtuele gnd dan moet dat afgevoerd worden naar de negatieve kant via de buffer. De negative kant staat derhalve in zijn geheel dat vermogen in warmte om te zetten. Zijn wel speciale IC's voor maar die doen niet meer dan een paar mA.
Bij die VFD's zie je altijd de gloei symmetrisch om de gnd staan. Hetzij direct uit de trafo, hetzij met een HF converter. Bij de modernere zgn LCD vervangers eigenlijk altijd vanuit de 5V middels een converter.
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: do 19 okt 2023, 9:54
door Regenpak
audiomanics schreef: ↑wo 18 okt 2023, 16:14ook de gelijkstroom van de anode die kan oplopen tot 100 mA.
Op zich is dat best veel maar als je een virtueel aardpunt maakt over je 5 V wikkeling met twee weerstanden van 47R in serie dan hoeft elke weerstand maar 50 mA te verstoken. Dat is V=IxR=0.05x47=2.4 V. Veronderstel je anodespanning 20 V dan is dat wel te behappen. Kleinere weerstand kan ook. Bij 2x22R verstookt je 5 V wikkeling P=V²/R=25/44 is een halve watt. Daar kom ik mijn bed niet voor uit.
Tjerk
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: do 19 okt 2023, 22:11
door Piet1950
Je zou een sinus oscillator met trafootje op bijvoorbeeld 25kHz kunnen proberen. De Royer convertor lijkt mij hier heel geschikt voor.
De trafo heeft 3 wikkelingen, 2 voor de oscillator en 1 voor de belasting. De condensator over de collector wikkeling en de serie spoel in de voeding bepalen in hoofdzaak de schakelfrequentie. De beide oscillator wikkelingen hebben geen middenaftakking nodig. Er is ook maar een enkele basisweerstand nodig. De trafo heeft op zich ook geen luchtspleet nodig. De gelijkstroom in de derde wikkeling loopt beurtelings door de 2 wikkelhelften. Het is een vernuftig omvormertje, dat veel toegepast wordt.
Piet
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: vr 20 okt 2023, 8:41
door Regenpak
Piet1950 schreef: ↑do 19 okt 2023, 22:11De beide oscillatorwikkelingen hebben geen middenaftakking nodig
Meestal heeft de collectorwikkeling juist wèl een middenaftakking, Heb je die smoorspoel niet nodig. Ook is het uitvogelen van het aantal windingen nogal een dingetje. LTSpice is je vriendje. Trafootje kan goed worden gemaakt met een ferriet potkerntje.
Edit: effe ingelezen. Het is anders. De
Royer oscillator is een relaxatie-oscillator. Als je hem resonant maakt wordt het een Baxandall-oscillator. Waarbij de smoorspoel wel degelijk nodig is. Weer wat geleerd!
Tjerk
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: vr 20 okt 2023, 10:07
door Pjotr
Volgens mij wil Kees een praktische oplossing, geen filosofische

Die Royer is idd heel effectief en zit in vrijwel alle CFL backlights. Zijn verschillende varianten van. Die smoorspoel kun je wel of kun je niet toepassen. Die smoorspoel maakt er een stroombron van en zie je bij CFL displays. Zonder smoorspoel is het een harde spanningsbron.
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: vr 20 okt 2023, 12:47
door Piet1950
Ik heb de Royers omvormer zelf toegepast in een kleine draagbare radio met buizen. Daar zorgt deze vanaf een 1,5V batterij voor de anodespanning van de buisjes. De omvormer is ingebouwd in de radio, en werkt op ongeveer 3,5Mhz.
Piet
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: vr 20 okt 2023, 19:58
door audiomanics
Ik kom kennelijk niet om een trafo(tje) heen.. Zo'n potkern op "hoog"-frequent lijkt me wel wat... Die hoeven tenminste niet zo groot en lomp te zijn.. Ga me eens verdiepen in zo'n Royer..
Kees
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: za 28 sep 2024, 11:43
door NL7419
Regenpak schreef: ↑do 19 okt 2023, 9:54
audiomanics schreef: ↑wo 18 okt 2023, 16:14ook de gelijkstroom van de anode die kan oplopen tot 100 mA.
Op zich is dat best veel maar als je een virtueel aardpunt maakt over je 5 V wikkeling met twee weerstanden van 47R in serie dan hoeft elke weerstand maar 50 mA te verstoken. Dat is V=IxR=0.05x47=2.4 V. Veronderstel je anodespanning 20 V dan is dat wel te behappen. Kleinere weerstand kan ook. Bij 2x22R verstookt je 5 V wikkeling P=V²/R=25/44 is een halve watt. Daar kom ik mijn bed niet voor uit.
Tjerk
Gaat ook niet werken, waar je even geen rekening mee houd is dat er een schakeling aan wordt gehangen die voor elke voedingsrail een eigen weerstand heeft. Die weerstand komt dus parallel aan de hierboven genoemde weerstand. Daardoor wordt je virtueel aardpunt naar plus of naar min getrokken. Als de belasting varieert kan dat ook nog tot gevolg hebben dat je geen stabiele spanning hebt. Voor kritische schakelingen geen oplossing.
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: ma 30 sep 2024, 19:28
door Regenpak
NL7419 schreef: ↑za 28 sep 2024, 11:43Voor kritische schakelingen geen oplossing.
Voor deze
blast from the past wel.
Tjerk
Re: Electronisch alternatief voor trafo met middenaftakking???
Geplaatst: ma 30 sep 2024, 20:23
door Pjotr
Nope, gaat hier om de gloei van een VFD. Die fungeert als directe kathode en wil gewoon een harde gnd zien in het midden. Met serieweerstanden gaat de kathodepotentiaal aan de wandel afhankelijk van welke pixels aangestuurd worden. En daarmee de helderheid ter plekke.