Pagina 1 van 1
aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 16 okt 2023, 13:06
door Buisbuzz
Dag allen,
Ik heb de volgende vraag en hoop dat iemand me hierbij kan helpen.
Ik heb een Audio Note Kit DAC 4.1. De trafo in deze DAC bedient o.a. de voeding voor het digitale board met de DAC chip.
Nu wil ik een aparte trafo gebruiken voor deze voeding. Het gaat om 18Volt AC die geleverd moet worden aan de voedingsprint voor het digitale board. Zie bijgevoegde foto's
Hoe zou ik dit moeten aanpakken? Is het simpelweg een kwestie van losse trafo aansluiten op de voedingsprint? Dus eentje die 230V AC omzet in 18V AC? Ben bang van niet....
Dank!
Buisbuzz
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 16 okt 2023, 13:24
door cool
CT betekent Centre Tap, oftewel midden aansluiting.
Schema klopt dus wel . Alleen nog even kijken of de stroom van de trafo voldoende is....
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 16 okt 2023, 13:39
door ray5150
Ja, de vraag is nog hoeveel stroom er benodigd is.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 16 okt 2023, 18:19
door Buisbuzz
Dank. Tja, hoeveel stroom trekt dat digitale board. Ik heb geen idee, staat niet in de manual (het is een kit-model). Heeft iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 16 okt 2023, 19:29
door douwebakker
Buisbuzz schreef: ↑ma 16 okt 2023, 18:19
Heeft iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
even aansluiten met een externe voeding en de stroom meten.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 16 okt 2023, 20:14
door ray5150
Of 1 van de 9 Volt AC lijnen onderbreken en daar een stroommeter tussen plaatsen.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: do 19 okt 2023, 13:20
door Buisbuzz
Dank Douwe en Ray5150! Ga ik doen,
Groet,
Buisbuzz
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: zo 29 okt 2023, 17:22
door Buisbuzz
Ik heb even contact gezocht met Audio Note Kits in Canada. Volgens de eigenaar trekt het digitale bord heel weinig stroom, volgens hem is een trafo die 0,5 Ampere kan leveren, meer dan genoeg. Nog tips voor een goede trafo voor mijn toepassing? Ik zit zelf te denken aan een Amplio. Tips voor type etc. worden zeer gewaardeerd, ik heb er zelf te weinig verstand van.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: zo 29 okt 2023, 20:50
door Shadow
Mooie R-core;
https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -8541.html
Heb je wel voeding voor het buisgedeelte?
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: zo 29 okt 2023, 23:31
door Buisbuzz
Dank voor reactie! Wat grappig, daar heb ik net nog naar gekeken, precies deze!. Is deze echt beter dan een Amplio ringkern denk je? Heb je er zelf ervaring mee?
Ja, voeding voor buizengedeelte wordt verzorgd door de hoofdtrafo, zie foto”s. Deze levert normaal gesproken ook de stroom voor het digitale bord, maar ik wil hiervoor dus aparte trafo. Reden is dat ik het digitale board permanent onder spanning wil hebben. Mijn ervaring is dat hoe langer ik alles aan heb staan, hoe beter het gaat klinken. Las ergens dat de grootste winst gehaald kan worden uit het permanent onder spanning zetten van het digitale board.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 30 okt 2023, 0:06
door ray5150
Niet Amplio, maar Amplimo.
Ik wilde eigenlijk deze voorstellen :
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -15va.html?
Maar die R-core is ook netjes, en wat goedkoper. enige voordeel van de amplimo zou zijn dat je maar 1 gast hoeft te boren ipv 4.
Hoe definieer je "beter" ?
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: wo 01 nov 2023, 20:38
door Buisbuzz
Dan misschien dan toch maar de Amplimo, is in ieder geval gedegen merk. Hoewel ik in verschillende fora lees dat zo'n R-core erg geschikt is voor digitaal, dus ik twijfel nog steeds.....
Nog even andere vraag voor de zekerheid (ik ben niet technisch): hoe sluit ik de verschillende kleuren draadjes van die Amplimo aan op de voeding (zie foto's boven)?
Dank!
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: wo 01 nov 2023, 22:08
door Shadow
Zal weinig verschil maken, meer voor de gemoedsrust.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: wo 01 nov 2023, 23:54
door ray5150
Dat ben ik helemaal met je eens, Joram.
Maar daar heeft ie verder niet veel aan.
Goed, op de pagina waar ik naar linkte staan 2 datasheets in PDF.
De trafo is in 2 types verkrijgbaar, 2 x 115 Volt, en 1 x 230 Volt. die laatste kun je het beste nemen want minder kans op fouten en ellende.
Dat is de 08011.
https://www.amplimo.nl/images/downloads ... /08011.pdf
Wit en wit is voor de 230 Volt. (pas op netspanning, dus wel voorzichtig zijn.)
Geel en blauw soldeer je aan elkaar, deze zijn samen de CT. (Center Tap)
En rood en grijs komen op de AC aansluitingen. (zie plaatjes in startpost)
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: do 02 nov 2023, 11:03
door Buisbuzz
Mijn dank is groot! Ik ga aan de slag.
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 25 dec 2023, 11:32
door Buisbuzz
Ik bedacht me dat ik nog geen terugkoppeling had gegeven, beetje ondankbaar.
Ik heb de Amplimo gekocht en aangesloten volgens aanwijzingen van Ray5150. Werkt als een tierelier! Het digitale bord van de DAC blijft nu dus steeds onder spanning staan. Ik meen toch echt te horen dat dit positief effect heeft op de weergave van de muziek. Nogmaals dank!
Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1
Geplaatst: ma 25 dec 2023, 12:01
door Henkjan
mooi hoor!