aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Dag allen,

Ik heb de volgende vraag en hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Ik heb een Audio Note Kit DAC 4.1. De trafo in deze DAC bedient o.a. de voeding voor het digitale board met de DAC chip.
Nu wil ik een aparte trafo gebruiken voor deze voeding. Het gaat om 18Volt AC die geleverd moet worden aan de voedingsprint voor het digitale board. Zie bijgevoegde foto's
IMG_0286.jpeg
IMG_0287.jpeg
IMG_0289.jpeg
Hoe zou ik dit moeten aanpakken? Is het simpelweg een kwestie van losse trafo aansluiten op de voedingsprint? Dus eentje die 230V AC omzet in 18V AC? Ben bang van niet....


Dank!
Buisbuzz
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door cool »

CT betekent Centre Tap, oftewel midden aansluiting.
Schema klopt dus wel . Alleen nog even kijken of de stroom van de trafo voldoende is....
Laatst gewijzigd door cool op ma 16 okt 2023, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door ray5150 »

Ja, de vraag is nog hoeveel stroom er benodigd is.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Dank. Tja, hoeveel stroom trekt dat digitale board. Ik heb geen idee, staat niet in de manual (het is een kit-model). Heeft iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door douwebakker »

Buisbuzz schreef: ma 16 okt 2023, 18:19
Heeft iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
even aansluiten met een externe voeding en de stroom meten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door ray5150 »

Of 1 van de 9 Volt AC lijnen onderbreken en daar een stroommeter tussen plaatsen.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Dank Douwe en Ray5150! Ga ik doen,

Groet,
Buisbuzz
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Ik heb even contact gezocht met Audio Note Kits in Canada. Volgens de eigenaar trekt het digitale bord heel weinig stroom, volgens hem is een trafo die 0,5 Ampere kan leveren, meer dan genoeg. Nog tips voor een goede trafo voor mijn toepassing? Ik zit zelf te denken aan een Amplio. Tips voor type etc. worden zeer gewaardeerd, ik heb er zelf te weinig verstand van.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Shadow »

Mooie R-core;

https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -8541.html

Heb je wel voeding voor het buisgedeelte?
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Dank voor reactie! Wat grappig, daar heb ik net nog naar gekeken, precies deze!. Is deze echt beter dan een Amplio ringkern denk je? Heb je er zelf ervaring mee?

Ja, voeding voor buizengedeelte wordt verzorgd door de hoofdtrafo, zie foto”s. Deze levert normaal gesproken ook de stroom voor het digitale bord, maar ik wil hiervoor dus aparte trafo. Reden is dat ik het digitale board permanent onder spanning wil hebben. Mijn ervaring is dat hoe langer ik alles aan heb staan, hoe beter het gaat klinken. Las ergens dat de grootste winst gehaald kan worden uit het permanent onder spanning zetten van het digitale board.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door ray5150 »

Niet Amplio, maar Amplimo.
Ik wilde eigenlijk deze voorstellen : https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -15va.html?
Maar die R-core is ook netjes, en wat goedkoper. enige voordeel van de amplimo zou zijn dat je maar 1 gast hoeft te boren ipv 4.
Hoe definieer je "beter" ?
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Dan misschien dan toch maar de Amplimo, is in ieder geval gedegen merk. Hoewel ik in verschillende fora lees dat zo'n R-core erg geschikt is voor digitaal, dus ik twijfel nog steeds.....
Nog even andere vraag voor de zekerheid (ik ben niet technisch): hoe sluit ik de verschillende kleuren draadjes van die Amplimo aan op de voeding (zie foto's boven)?

Dank!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Shadow »

Zal weinig verschil maken, meer voor de gemoedsrust.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door ray5150 »

Dat ben ik helemaal met je eens, Joram.
Maar daar heeft ie verder niet veel aan.
Goed, op de pagina waar ik naar linkte staan 2 datasheets in PDF.
De trafo is in 2 types verkrijgbaar, 2 x 115 Volt, en 1 x 230 Volt. die laatste kun je het beste nemen want minder kans op fouten en ellende.
Dat is de 08011. https://www.amplimo.nl/images/downloads ... /08011.pdf
Wit en wit is voor de 230 Volt. (pas op netspanning, dus wel voorzichtig zijn.)
Geel en blauw soldeer je aan elkaar, deze zijn samen de CT. (Center Tap)
En rood en grijs komen op de AC aansluitingen. (zie plaatjes in startpost)
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Mijn dank is groot! Ik ga aan de slag.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Buisbuzz »

Ik bedacht me dat ik nog geen terugkoppeling had gegeven, beetje ondankbaar.
Ik heb de Amplimo gekocht en aangesloten volgens aanwijzingen van Ray5150. Werkt als een tierelier! Het digitale bord van de DAC blijft nu dus steeds onder spanning staan. Ik meen toch echt te horen dat dit positief effect heeft op de weergave van de muziek. Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: aparte trafo voor voeding digitaal board ANK DAC 4.1

Bericht door Henkjan »

mooi hoor!
Plaats reactie