Wie kent deze vroege(?) Audiostatics

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

90000006

Wie kent deze vroege(?) Audiostatics

Bericht door 90000006 »

Zijn er hier mensen bekend met de historie van Audiostatic? Alweer een hele tijd geleden heb ik dit heel oude setje opgepikt via marktplaats. Niet met een vooropgezet plan eigenlijk, ik heb al twee paar zelf gerestaureerde ES200RS waar ik al jaren mee speel. Maar het was een koopje, in de buurt en ik vond ze wel apart. Dus opgehaald en op zolder geparkeerd. Inmiddels de tijd gevonden om ze eens wat nader te bekijken. De optische staat is prima, technisch natuurlijk drama zoals te verwachten viel. De coating doet niet veel meer, de elementen vallen bijna uit elkaar door alle vergane lijmverbindingen, veel corrosie op de bekabeling. Dus veel geluid komt er niet meer uit. Allemaal best te herstellen maar of het de moeite waard is? Denk ik nog over.

Meest opvallende is het frame dat sterk afwijkt van de bekende ES100/200/300R(S) modellen, het is een ongeverfd MDF frame uit één stuk wat iets achterover op twee eiken voetjes staat. Element zit daar achter tegenaan geplakt, over het geheel zit een sok van luidsprekerdoek en twee eiken hoeklatjes werken de zijden af. Het type dat er op staat is ES200. Handgeschreven serienummers, resp 1010861 M en 1010872 M.
vooraanzicht.jpg
zijaanzicht.jpg
frame.jpg
typeplaat.jpg
Het ESL element dat erin zit is qua opbouw en afmetingen grofweg gelijk aan de latere ES200R/RS. Met het verschil dat er witte draden gebruikt zijn die ook wat dunner lijken dan de latere zwarte staven. En dat het handwerk eraf straalt. De onderlinge spacing van de draden is verre van constant, verlijming is ook nogal kneuterig. Ziet er allemaal vrij slordig uit. Mijn idee om ze te lakken en dan zonder doek te gebruiken is daarom eigenlijk geen optie. Er zitten de bekende siliconendotjes op. Nu weet ik niet zeker of ze niet al eens herbouwd zijn natuurlijk, maar daar lijkt het eerlijk gezegd niet op.
element.jpg
elementen.jpg
De elektronica bestaat op het oog uit exact dezelfde trafo's als de bekende 100/200/300 RS serie. Er zit zelfs al een mirror drive trafo in ("Audiostatic Tranducer Research Mirror Drive"staat er trots achterop).
Verschillen zijn er ook genoeg, de RC combinatie die normaal in serie met de ingang zit ontbreekt hier, het is een DCI dus :lol: Zal lekker laagohmig gaan in het hoog. Er zit verder alleen een dikke 47u MKT in voor de mirrordrive trafo, zonder serie weerstand. HV cascade hangt direct aan het net. Opvallend is dat alle trafoboutjes doorlopen tot door de print, da's een stuk beter dan bij de latere waar de print alleen aan de solderingen hangt.

Ik zou heel graag wat meer te weten komen over dit specifieke model, dus als er mensen zijn die ze herkennen hoor ik dat graag. Het is mij in elk geval niet gelukt om online ook maar iets van een verwijzing naar of afbeelding naar dit modelletje te vinden.
Bijlagen
interface.jpg
Plaats reactie