Pagina 1 van 6
Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 11:37
door tigradekat
Nu de LM3886T weer bestelbaar is vind ik het leuk om eens een poging te wagen om deze versterker in dual mono op te bouwen. Ik heb er niet meteen een bestemming voor, maar het kriebelt om weer eens wat te knutselen
Verder is de financiële drempel redelijk laag, mede omdat ik een paar ringkerntrafo's heb liggen uit een setje defecte Hypex AS2.100 die nu niet gebruikt worden. Deze zijn met 100VA en 2x23V prima in te zetten. Het is dus nog eens een duurzaam projectje ook
Bovendien kan ik weer eens mijn zelfbouw soldeerstation opstoken
De printjes van Peter zijn inmiddels binnen, en zojuist heb ik de Mouser bestelling doorgezet. Qua onderdelen heb ik hier en daar andere keuzes gemaakt. OPA1612 vond ik wel erg prijzig. Dat word een OPA1656. Deze heeft een iets hogere voltage noise, maar current noise is weer wat lager. Het zal lood om oud ijzer zijn vermoed ik, beide opamps zijn state of the art.
Ik zal proberen een leuk bouwverslagje te maken

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 11:57
door Shadow
Leuk!
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 11:57
door ray5150
Je soldeerstation ziet er in ieder geval keurig netjes uit.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 12:11
door Pjotr
Mooi, veel suc6!
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 12:27
door Kappa7
Leuk project weer, Gaat vast goedkomen.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 12:58
door VintageHarry
Interessant, ga ik volgen. Succes!

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:27
door tigradekat
Nou was ik er dus zeker van dat ik nog ergens samples van opamps had liggen, ik wist alleen niet meer precies waar, en welke types (ik ben niet zo goed in het netjes bewaren van dingen, na een tijdje is het altijd zoeken...)
Nou, ik heb de sample net gevonden, en wat denk je? Ik heb dus twee nog twee OPA1612 liggen... Net nu ik de bestelling van 4x OPA1656 al gedaan heb
Nu zou ik dus in theorie voor de lus een andere opamp kunnen inzetten als voor de input
@Pjotr: Als ik die OPA1612 toch wil inzetten, om gebruik te maken van de lage voltage noise: is dan de input de beste locatie? Of juist de "lus", als je de OPA1612 vergelijkt met de OPA1656?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:56
door Pjotr
Geen idee, het is jouw experiment

Maar ruis is niet het enige criterium, ook stabiliteit is dat! Qua stabiliteit zou ik de 1612 in de CA lus met de LM3886 zetten. Dat is i.g.g. getest op goed functioneren.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:59
door tigradekat
HAha, ja, we gaan het zien

Ik denk dat ik de OPA1612 dan in de lus ga proberen, welk plekkie is dat? IC1 of IC2?
EDIT: IC2 lijkt me, als ik het schema goed lees?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 16:04
door Pjotr
Ik heb de plek niet uit mijn hoofd maar dacht in het midden

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 16:11
door tigradekat
Op het schema zie ik "Input" via een een 1K weerstand, een 1nF c-tje en een 24K weerstand naar IC1 gaan, die opamp zal dus de "input zijn", en dan blijft er dus nog maar één andere optie open. Gaat vast goed komen.
EDIT: Kan nou niet meer terug
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 16:59
door Pjotr
Spannend!

- spannend.jpg (35.24 KiB) 604 keer bekeken
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 25 sep 2023, 23:01
door tigradekat
Krijg net het verzendbericht van Mouser al, naja!

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 14:39
door tigradekat
Het begin is er!
Zojuist kreeg ik ook de bestelling van Audiophonics binnen, origineel ingepakt, waar zou dat vandaan komen?
Overigens nog een vraagje over de componenten: ik heb nog Schottkys liggen met de juiste waarde, 30A, 100V, zowaar ook nog in TO220. Ze zijn alleen van een iets ander ontwerp, namelijk met één gemeenschappelijke diode. Maar in dit schema maakt dat niet uit ga ik van uit?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 14:42
door Kappa7
Dat ziet er al netjes uit zo dat soldeerwerk

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 15:56
door ray5150
Hebben die diode's ook een typenummer ?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 16:45
door tigradekat
ray5150 schreef: ↑vr 29 sep 2023, 15:56
Hebben die diode's ook een typenummer ?
Jazeker: STPS30M100SFP
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: zo 01 okt 2023, 10:00
door tigradekat
Hier nog even de datasheet
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: zo 01 okt 2023, 10:27
door Shadow
Lijkt mij geen optie door de stromen die er tussen de wikkelingen gaan lopen?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: zo 01 okt 2023, 10:58
door Pjotr
Jah, lekker eigenwijs doen... Voor het dubbeltje wat ie uitspaart moet ie nu voor een kwartje isolatieplaatjes en ringetjes er tussen zetten

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: zo 01 okt 2023, 14:21
door tigradekat
Hoe bedoel je Peter? Het zijn geïsoleerde to220's. Die zijn dan toch gewoon rechtstreeks op de koellichamen te schroeven? Verder zijn ze voor zover ik kan zien gewoon toepasbaar in dit schema?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: zo 01 okt 2023, 14:55
door Pjotr
Ohw, dat was niet erg duidelijk. Ja in dat geval lijkt het geen bezwaar.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 02 okt 2023, 16:53
door tigradekat
Langzaam maar zeker:
(En ja, inderdaad, ik heb toch maar twee opa1612's bijbesteld

)
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 02 okt 2023, 17:16
door Kappa7
Dat Long term geloof ik niet eigenlijk.
Gaat best snel zo
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Geplaatst: ma 02 okt 2023, 17:23
door tigradekat
Mja, als ik eenmaal de smaak te pakken heb kan ik het vaak toch niet laten...
De kast gaat wel wat langer duren hoor! Echt!
