Pagina 1 van 9
Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 12:55
door Tomenkobus
Hallo allemaal,
Hier het begin van mijn eerste zelfbouw versterker. Ik heb twee printjes van Pjotr gekocht. En de twee ML3886T heb ik van Knuisje gekocht.
Van Pjotr heb ik ook 2 stukjes siliconen isolatie gekregen om tussen het koelvin en de LM3886T te doen, aangezien de LM's niet geïsoleerd zijn.
Ik maak de versterker voor de Classix II speakers van Paul Carmody, die ik aan het bouwen ben. Zie
viewtopic.php?t=31620
Ik ben begonnen met de stuklijst in het winkelmandje van Mouser te zetten. Het blijkt dat 4 verschillende componenten niet beschikbaar zijn. Ik heb getracht hier vervangende componenten voor te zoeken. Zou iemand kunnen kijken of dit de juiste vervangers zijn?
R43 R44 -- 71-CPF210R000FKE14 -- 603-MFR200FRF52-10R --
https://nl.mouser.com/ProductDetail/YAG ... ahgw%3D%3D
R1 R2 -- 660-MF1/4CC47R0F -- 594-MRS25000C4709FC1 --
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vis ... nRmA%3D%3D
D1 D2 D3 D4 -- 863-MBRF30H100CTG -- 576-MBR40100WT --
https://nl.mouser.com/ProductDetail/576-MBR40100WT
R45 -- 71-CCF2-J-1K -- 594-5083NW1K000J --
https://nl.mouser.com/ProductDetail/594-5083NW1K000J
De vervangende weerstand voor R43 en R44 is wel wat groter dan het origineel. Ik zou de weerstand verticaal kunnen solderen?
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 13:04
door Pjotr
> 71-CCF2-J-1K --> 1K/2W 10mm steek. B.v. 756-MFP2-1K0JI
> 71-CPF210R000FKE14 --> 10ohm/2W 10mm steek. B.v. 756-MFP2-10RJI
> 660-MF1/4CC47R0F -> 47 ohm/0.25W 10mm steek B.v. 660-MF1/4LCT52R470J
> 863-MBRF30H100CTG --> Schottky diode --> 625-VF30100C-E3
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 15:35
door Tomenkobus
Bedankt Pjotr voor de vervangende componenten. De 2watts 10ohms 1% weerstand heb je vervangen voor een veel goedkopere weerstand 10 ohm 5%. Ik neem aan dat dit niet leidt tot een slechtere versterker?
Ik heb een rolletje tin mee besteld bij mouser: Soldeer Soldeer Wire 62/36/2 Tin/Lead/Silver no-clean .015 100g ULTRA THIN 0.38 mm dik
https://nl.mouser.com/ProductDetail/910-SMD3SW015100G Ik neem aan dat dit goede tin is. Prijs valt namelijk wel mee. Ik soldeer normaal gesproken met de meest goedkope tin van AliExpress.
Ik weet nog niet welke voorversterker of dac ik ga gebruiken. In eerste instantie zal het een raspberry pi worden met een HiFiBerry DAC+ en Volumio. Deze heeft cinch uitgangen. Is het mogelijk om te schakelen tussen cinch en XLR, zodat ik kan kiezen? Ofkan ik het beste de versterker uitrusten met XLR en een verloopkabel maken naar cinch
Ik ben niet van plan om een volumepotmeter op de versterker te zetten. Geluid regel ik met de voorversterker/dac/raspberry pi. Of is dit niet verstandig gezien jullie ervaring?
De 220 ohm weerstand en de 100nF condensator, staan deze al op de BOM van de versterker, of moet ik deze zelf bestellen? Welke zijn dan een goede keuze?
Bedrading in de versterker, is daar al een topic over? Als ik overal 1 mm2 kabels gebruik is dat dan goed?
Zo dat zijn weer heel veel vragen

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 16:16
door ray5150
Ik zou voor de audio ingang in ieder geval een coax kabeltje gebruiken. bijvoorbeeld :
https://www.eoo-bv.nl/audio-kabelsnoer/ ... -mono.html
Mouser zal ook wel iets dergelijk hebben, maar ik heb geen idee waar dat te vinden is.
1mm2 is een goede dikte, zou wel verschillende kleuren aanhouden.
Bruin en blauw voor de netspanning, geel/groen voor de aarde, zwart voor massa, rood voor DC positief, DC negatief doe ik meestal wit of oranje.
Heb je ook al een kast en evt koelblok op het oog ?
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 16:27
door Pjotr
Tomenkobus schreef: ↑vr 01 sep 2023, 15:35
Bedankt Pjotr voor de vervangende componenten. De 2watts 10ohms 1% weerstand heb je vervangen voor een veel goedkopere weerstand 10 ohm 5%. Ik neem aan dat dit niet leidt tot een slechtere versterker?
Nee, dat maakt hier helemaal niet uit. Deze zijn net zo goed op deze plek.
Ik heb een rolletje tin mee besteld bij mouser: Soldeer Soldeer Wire 62/36/2 Tin/Lead/Silver no-clean .015 100g ULTRA THIN 0.38 mm dik
https://nl.mouser.com/ProductDetail/910-SMD3SW015100G Ik neem aan dat dit goede tin is. Prijs valt namelijk wel mee. Ik soldeer normaal gesproken met de meest goedkope tin van AliExpress.
Prima keuze! Pas op met goedkoop Chinees soldeer. Is vaak meer loodrommel dan tin en de kwaliteit van het vloeimiddel is vaak ook slecht. Echt niet op beknibbelen, ook niet voor het reguliere werk! Hou je bij de reguliere merken als Chipquick, Stannol, Felder, Edsyn en Multicore. Voor het SMD-werk een fijne soldeerpunt gebruiken en voor de TH componten een wat grotere: 2,45 - 3 mm of zo.
Ik weet nog niet welke voorversterker of dac ik ga gebruiken. In eerste instantie zal het een raspberry pi worden met een HiFiBerry DAC+ en Volumio. Deze heeft cinch uitgangen. Is het mogelijk om te schakelen tussen cinch en XLR, zodat ik kan kiezen? Ofkan ik het beste de versterker uitrusten met XLR en een verloopkabel maken naar cinch
Standaard XLR gebruiken en gebalanceerde kabel! Dan bij de cinch van het sturende apparaat sig- aan massa van de cinch is het meest optimaal.
Ik ben niet van plan om een volumepotmeter op de versterker te zetten. Geluid regel ik met de voorversterker/dac/raspberry pi. Of is dit niet verstandig gezien jullie ervaring?
Wat jou het beste uitkomt
De 220 ohm weerstand en de 100nF condensator, staan deze al op de BOM van de versterker, of moet ik deze zelf bestellen? Welke zijn dan een goede keuze?
Je bedoelt bij de XLR? Nee. Is standaard 1/4 watt weerstandje (660-MF1/4LCT52R221J) en PP condensatortje (667-ECW-FD2W104KQ)
Bedrading in de versterker, is daar al een topic over? Als ik overal 1 mm2 kabels gebruik is dat dan goed?
Ja, is prima voor die korte lengtes. Is verder geen topic over. Zelf gebruik ik meestal 1,5mm2. In principe alle bedrading van voeding en speaker zo kort mogelijk houden en zo ver mogelijk uit de buurt van signaaldraden (ook op de print).
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 16:29
door Tomenkobus
Ik heb nog geen kast uitgezocht, ik dacht aan een AliExpress kast, maar weet nog niet de afmetingen. Liefst zo klein/compact mogelijk. Ook de koelvinnen heb ik nog niet uitgezocht. Waar moet ik opletten qua koelvin?
Ik probeer nu XLR ingang inbouw connector te vinden. Ik heb keuze met of zonder push (lock). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een xlr met lock op de ingang van de versterker zit en dat op de uitgang van de voorversterker deze niet zit, maar op het kabel deel de vergrendeling zit. Klopt dat?
Klopt het ook dat de chassis banaan stekker gat veel duurder is dan de banaanstekker?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-bpfi-g.html
Of kan dit veel goedkoper, maar kwalitatief goed?
Het is een heel uitgezoek, misschien moet ik er maar rekening mee houden dat ik dingen ga vergeten en dat ik een nabestelling moet doen.

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: vr 01 sep 2023, 16:39
door Pjotr
Niet op beknibbelen. Ook niet met die op de speakers dadelijk! Op de goedkope zit alleen wat goudverf, heb je niks aan! Er moet wel een substantieel dik laagje goud op zitten anders ligt het er zo weer af. En dat kost geld. Maar dat werk ook alleen als je goede vergulde bananen gebruikt. Goedkope connectors zijn ook echt meetbaar minder.
Oh eh.....
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 12:02
door Tomenkobus
Pjotr, bedankt voor het filmpje. Over RMA kan ik verder niet zoveel vinden. Ook wordt er niet gepraat over zilver in de tin. In het filmpje wordt aanbevolen voor standaard soldeerwerk 0.032" (0.8mm) 63/37 RMA. Voor SMD componenten een wat dunnere tin. Is zilver belangrijk?
De bestelling bij Mouser is gedaan. Nu opzoek naar 2 ringkerntrafo's en 1 of 2 koelvinnen.
Groeten Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 12:19
door Pjotr
Dat van Chipquick van 0,38mm wat je zelf aangaf is prima! Door de zilver toevoeging vloeit het wat mooier en soldeert het vergulde connectors ook beter.
Trafo's zijn er in vele prijsklassen. Ik gebruik zelf de 100VA of 120 VA Block ringkerntrafo's van 2x 24V. Zijn het goedkoopste bij Conrad en van uitstekende kwaliteit! Brommen niet en lage nullaststroom. Audiofiele trafo's kun je voor een redelijk bedrag bij Toroidy in Polen bestellen:
https://sklep.toroidy.pl/en_US/c/Toroid ... O-GRADE/75 Maar ze klinken echt geen haar beter dan de standaard Block trafo's van Conrad

En qua koeling zou ik zeggen kijk de andere bouwtopics eens door voor ideeën. Veel heb je niet nodig voor normaal muziek gebruik en is meestal de zijkant van een alu kast voldoende.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 13:00
door Tomenkobus
Ik zie dat Toroidy in Polen goedkoper is dan Conrad. Ik lees dat er geen extra montage spul nodig is omdat de transformator met epoxy is gevuld. Een M6 bout is genoeg. Ik heb de volgende ringkerntrafo geselecteerd. Is dit juist? Wil niet verkeerd bestellen, als je alle benodigdheden voor de versterker bij elkaar optelt wordt het toch een aardig bedrag.
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 13:04
door Pjotr
Ja hoor eens, het jouw feestje

Zoals aangegeven: 2x 24v - 100VA a 120VA
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 13:06
door Tomenkobus
Begrepen

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 16:32
door Shadow
74 euro per stuk bij Conrad! Mijn hemel die zijn duur geworden zeg!
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 16:45
door Pjotr
Niet overdrijven hè:
https://www.conrad.nl/nl/p/block-rkd-10 ... 10333.html Maar het is wel flink omhoog. Betaalde daar 2 maanden geleden nog ruim 46 euries voor. Maar Farnell en RS zijn ook flink omhoog. Iets met de koperprijs... Toroidy is overigens een uitstekende keuze en hun vergelijkbare afgeschermde audiograde trafo's zijn zelfs goedkoper.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: za 02 sep 2023, 23:46
door Shadow
Ik heb deze altijd gebruikt;
https://www.conrad.nl/nl/p/block-rte-12 ... 10335.html
Wat is het verschil dan?
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: zo 03 sep 2023, 0:41
door Marp
De niet-verwisselbare zekering bij het RTE-type?
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: zo 03 sep 2023, 7:12
door Barry2001
Shadow schreef: ↑za 02 sep 2023, 23:46
De primaire kant. 10333 heeft 2 x 115V en 10335 1 x 230V.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: zo 03 sep 2023, 8:50
door Shadow
Ja idd, maar die 2 types waren altijd bijna gelijk in prijs...
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: zo 03 sep 2023, 10:10
door Pjotr
Als je die RKD versie opzoekt bij Farnell en RS schrik je helemaal. En dat zijn dan nog ex. btw prijzen. Zal wel het Brexit effect zijn.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: di 05 sep 2023, 14:07
door Tomenkobus
De componentjes van Mouser zijn binnen.

Dat wordt solderen deze week

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: di 05 sep 2023, 17:31
door dre
Lekker weer voor!

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: di 05 sep 2023, 19:10
door Tomenkobus
Ach ja, ventilator aan voor wat wind, dan is het wel vol te houden.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: ma 11 sep 2023, 16:46
door Tomenkobus
Zo, ik heb een paar dagen rustig aan gedaan. De temperatuur in mijn hobbyhok was dusdanig dat ik er niet vrijwillig in wilde zitten.
Ik heb net gecontroleerd of ik alle onderdelen van Mouser heb gekregen en gelijk op de verpakking de code die op de printplaat staat gezet.
De volgende stap is het solderen. Ik heb dus alles, behalve L1 Choke 0.8uH. Ik begrijp dat deze zelf gewikkeld moet worden zoals beschreven in
viewtopic.php?p=1799938#p1799938.

- choke.JPG (21.57 KiB) 733 keer bekeken
Echter deze Choke heeft 20 windingen en ik moet ze maken met 10 windingen als ik het juist heb. Is er iemand die voor mij 2 choke's wikkeldraad heeft? Uiteraard wil ik daar wat voor betalen, maar ik heb niets aan een hele klos. Beschrijving is 0.8 uH D10mm 14Wdg.
Alvast bedankt.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: ma 11 sep 2023, 17:12
door Pjotr
Wikkeldraad is 1 mm dik en een wikkeling of 15. Heb je niet een oude luidspreker filterspoel? Daar maak ik ze van. Anders:
https://display-elektronica.nl/Webwinke ... draad.html
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Geplaatst: ma 11 sep 2023, 19:01
door Tomenkobus
Goed nieuws (voor mij

) HF kits, een winkel voor zendamateurs, is in Gouda gevestigd. Hier kan ik geëmailleerd koperdraad kopen voor 80 cent per meter. En ik kan het afhalen. Elke webshop rekent 5 euro aan verzendkosten. Dat is meer dan wat het spul kost en het zou makkelijk in een envelop kunnen. Dus opgelost. Bedankt Pjotr voor het aangeven wat voor soort draad ik nodig heb, en ik snap nu dat 14 dwg 14 wikkelingen betekent
Groeten, Tom.