Pagina 1 van 2

Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 19:37
door Pcdg
Ik moet even ergens een eenvoudig setje installeren en daar heb ik oa deze oude Akai voor ogescharreld. Nu heeft het ding een raar probleem. Hij speelt over beide kanalen, maar vrij zwak. Met vol volume nog niet in de buurt van mijn 3,5 watt buizenversterkertje en vrijwel zonder bas. Dit probleem ken ik niet. Ik ben gewend dat er een issue per kanaal is en dan meestal alles of niets. Maar een beetje over beiden? Iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken? Ik heb verschillende bronnen gebruikt en verschillende speakers. Geen verschil.

Mvg, Paul
IMG_20230829_192435.jpg

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 19:44
door democles
Even mijn kristallen bol er bij.
Iets in de voeding of evt. mute schakeling?

Kan er weinig van zeggen,opschroeven en eerst visueel checken.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 19:59
door Pcdg
Kristallen bol hoeft niet. Ik denk misschien slaat iemand aan op wat ik omschrijf op basis van ervaring.

Visueel: niets zichtbaar ontploft, beetje oud en vies en het was natuurlijk nooit top of the line....

Enfin, inderdaad maar eens systematisch nagaan. Iets bij de bronkeuze lijkt logisch waarbij er nog half gemute wordt of zo....

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 20:11
door ray5150
Die heb ik ook gehad. lang geleden. ding heeft een STK plak als eindversterker.
Die willen wel eens raar gaan doen.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 20:21
door Pcdg
Dat klinkt als einde verhaal. Ik heb er wel eens aan gedacht om de eindtrap van zo'n apparaat te vervangen door het binnenste van zo'n klein klasse D versterkertje van AliExpress van 14 euro

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 21:20
door Kappa7
Misschien eerst maar eens naar een service manual zoeken en de spanningen meten.
Als het in beide kanalen zit is het waarschijnlijk iets wat gemeenschappelijk is.
Als eerste maar eens wat voedingsspanningen meten zou ik denken.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: di 29 aug 2023, 21:39
door Pcdg
Service manual heb ik en inderdaad, dat is de logische next step.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 8:33
door Pcdg
Ik kan geen goede rubriek vinden voor mijn volgende vraag, maar dan maar gewoon hier:

Wat is tegenwoordig een goed adres voor passieve componenten wanneer je voor een project een handjevol nodig hebt? Er is veel verdwenen. Okaphone? AliExpress?

Mvg, Paul

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 8:38
door Leeuwarden
Ray’s huisleverancier: http://eoo-bv.nl/

Zit er in heel Den Haag geen enkele fysieke zaak meer?

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 8:42
door Pcdg
Twente zit er nog, maar die heeft ook niet alles. Ik ga ff op je link drukken!

Mvg, Paul

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 9:07
door Leeuwarden
Mocht je willen bestellen bij EOO dan moet je ze mailen met een lijstje van benodigde spullen want via hun website wil dat nog steeds niet. Als ik bij ze bestel doe ik meestal linkjes van de benodigde spullen erbij. Ray zweert erbij om daar te bestellen, ikzelf heb het nog maar een paar keer gedaan en dat ging op zich goed…

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 9:29
door Jan Geert
Pcdg schreef: zo 10 sep 2023, 8:33
Ik kan geen goede rubriek vinden voor mijn volgende vraag, maar dan maar gewoon hier:

Wat is tegenwoordig een goed adres voor passieve componenten wanneer je voor een project een handjevol nodig hebt? Er is veel verdwenen. Okaphone? AliExpress?

Mvg, Paul
In Haarlem naast het station zit Display. Hij heeft ook de boedels van nogal wat winkels die ermee stopten opgekocht. Maar ook hij klaagt over verkrijgbaarheid, met name van TH componenten.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 9:32
door Pcdg
Naast het station klinkt handig! An sich heb ik geen exotische dingen nodig: wat voedingscomponenten en zo. Ik ga er een keertje langs. Nooit verkeerd!

Mvg, Paul

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 10:47
door Gerrittube
Onderdelen vind je ook bij Conrad.nl

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 11:21
door 90000006
Reichelt is ook een betrouwbaar adres. Wel iets langere levertijden soms.

En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.

Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 11:56
door ds23man
Conrad is ook niet de snelste trouwens ondanks dat ze heel veel voorraad hebben. Vandaag besteld morgen in huis gaat bij hen niet op, kan zo een paar dagen duren voordat een pakket verstuurd wordt.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 12:19
door ray5150
Wat heb je nodig, Paul ?
Ik heb een aardige voorraad opgebouwd in de loop der jaren.

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 12:39
door ray5150
Leeuwarden schreef: zo 10 sep 2023, 8:38
Ray’s huisleverancier: http://eoo-bv.nl/
Ik zal toch niet de enigste op het forum zijn die daar wel eens wat besteld ?

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 12:42
door Pcdg
90000006 schreef: zo 10 sep 2023, 11:21
Reichelt is ook een betrouwbaar adres. Wel iets langere levertijden soms.

En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.

Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.
Reichelt en Farnell zijn grote jongens. Ik weet niet of dat onder de definitie valt van 'een paar onderdelen ' Conrad heeft ook niet alles (meer), maar ik ga er uit komen!

Mgv, Paul

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 12:43
door Pcdg
ray5150 schreef: zo 10 sep 2023, 12:19
Wat heb je nodig, Paul ?
Ik heb een aardige voorraad opgebouwd in de loop der jaren.
Ik stuur je even een PB Ray! :D

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 13:29
door Regenpak
Is er al eens iets bekend over dat gekke probleem? Zijn er metingen verricht? Scoop erop? Dit is een simpel ding, volume/balans, opamp voor toonregeling, powerplak. Met DC servo, dat dan weer wel. Het enige wat gemeenschappelijk is aan beide kanalen is de balansregelaar. En de voeding voor de opamp. Een fout die in beide kanalen tegelijk optreedt is vrijwel onmogelijk.

Tjerk

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 14:03
door Pcdg
Ik moet de scoop even uitgraven, maar dat is nu te warm. Wat ik vermoed is dat er iets verkeerd gaat in de symmetrische voeding. Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 17:16
door Regenpak
Pcdg schreef: zo 10 sep 2023, 14:03
Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld
Dat bedoel ik ook met die opampvoeding. Ik kan me voorstellen dat als daar één kant van mist er wel signaal doorheenkomt maar niet veel. Daar is geen scoop voor nodig, multimeter is voldoende. Pas als de voeding OK is wordt het tijd om de scoop uit te graven...

Tjerk

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 17:41
door ray5150
Haje en Elektro Andijk zijn hier nog niet genoemd.
https://www.haje.nl/
https://www.electro-andijk.nl/

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 18:02
door Pcdg
Regenpak schreef: zo 10 sep 2023, 17:16
Pcdg schreef: zo 10 sep 2023, 14:03
Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld
Dat bedoel ik ook met die opampvoeding. Ik kan me voorstellen dat als daar één kant van mist er wel signaal doorheenkomt maar niet veel. Daar is geen scoop voor nodig, multimeter is voldoende. Pas als de voeding OK is wordt het tijd om de scoop uit te graven...

Tjerk
Ha! Dat kan ik vanavond wel even doen. Dank voor de aanvulling!

Mvg, Paul