Pagina 1 van 3

aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 13:37
door fred64
Goedemorgen.

Om mijn dual mono opgebouwde lm3886, 3x parallel per kanaal te voeden, had ik een vraag hoe deze voeding te aarden. Ik kan 2x amplimo ringkernen, 2x 30v parallel zetten en zo een 0V line maken maar krijg dan 45/46 Volt na gelijkrichten. (Onbelast). Ik kan ook 1 ringkern, 2x 25Volt gebruiken maar weet niet hoe ik dan aan een gnd of 0volt line kom aan het begin van de brugcellen.

Iemand een idee?

Gr. Fred

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 13:46
door ray5150
Met 2 x 30 Volt AC zit je heel dicht bij het absolute maximum dat de 3886 mag hebben. lijkt me niet verstandig
Is de trafo van 2 x 25 Volt ook van Amplimo ? daar kun je datasheets vinden met hoe de kleuren aan te sluiten.
Indien niet, maak dan een paar foto's van die trafo.

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 13:48
door Pjotr
Yep, 30V is te veel voor een LM3886. Hij gaat dan ook heel snel in de beveiliging. 24V is optimaal, 25V op het randje. Maar 2x 24V trafo's zijn gewoon standaard. Per LM3886 heb je aan 80VA genoeg voor midden en hoog. Met het laag er bij is 120VA goed. Meer heeft geen zin.

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:23
door fred64
Aansluiten van secundair is geen probleem. Heb ook nog 2x 20volt 100va. Maar er moeten wel 3 lm3886 per kanaal vam voeding worden voorzien. En hoe te aarden?

Gr. Fred

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:35
door Pjotr
De voedingsnul van alle 3 de printen per kanaal echt zo kort als het maar kan, met dik koperdraad (min 2,5mm2) met elkaar doorverbinden. Met 2x 24V 250 VA zit je wel goed. Zonder foto is er verder weinig van te zeggen hoe!

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:38
door ray5150
Nul en aarde zijn natuurlijk aparte zaken. Ik denk dat Fred dat een beetje door elkaar gooit.

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:48
door Pjotr
Ja dat denk ik ook. Heb het ook even veranderd. Aarden op de kast doe je in principe bij de cinch ingangen met een 100nF C'je parallel aan en 220 - 470 ohm weerstandje.

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:52
door fred64
Klopt Ray! 1x 2x25v 300va. Foto,s

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:53
door fred64
20230811_144052.jpg

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 15:20
door Pjotr
Hmm dit is wel een erg gefreakte fiele LM3886 versterker. Denk dat je daarvoor bij de maker moet zijn voor schema's. Maak er dan een eigen topic over. Dit is een overzichtstopic.

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 15:56
door fred64
Ik ben de maker pjotr!!!

Gr. Fred

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 16:05
door Pjotr
fred64 schreef: vr 11 aug 2023, 15:56
Ik ben de maker pjotr!!!

Gr. Fred
Waarom vraag je het dan aan ons fred64!! :think:

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 16:10
door fred64
Omdat ik natuurlijk niet alles weet. Het gaat puur om hoe ik een gnd of 0v lijn krijg vanaf mijn ringkern.

Gr. Fred

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 16:26
door ray5150
Knoop 2 willekeurige secundaire draden aan elkaar. 50 % kans dat je het goed doet.
Aan de kleuren te zien is het geen Amplimo of ILP.

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 16:31
door ray5150
Naamloos.png
Standaard plaatje van een Amplimo trafo. daar moet je de gele en de blauwe aan elkaar knopen.
Heeft te maken met het einde van de ene wikkeling, en het begin van de andere.
Daarom staan die zwarte puntjes erbij aangegeven.

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 16:34
door fred64
Ik gebruik maar 1 ringkern voor 2 kanalen ray.

Gr. Fred

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 16:35
door fred64
Of ik gebruik 2x 20v 100va ringkernen.

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 17:41
door ray5150
fred64 schreef: vr 11 aug 2023, 16:34
Ik gebruik maar 1 ringkern voor 2 kanalen ray.

Gr. Fred
Eh, begrijp je het principe van een symmetrische voeding wel ?

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 19:50
door fred64
Dat denk ik wel ray!!

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 20:03
door fred64
Schema van aarding!!

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 20:04
door fred64
De vraag: hoe de "vraagtekens" te vervangen?

Gr. Fred

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 20:08
door ray5150
Dat gaat zo niet. De enige manier is om de voedingsprinten in serie te zetten.
Maar ben nu uithuizig, heb geen schema voorhanden.

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 20:09
door ray5150
Dat zei ik al eerder. Aarde is iets anders dan massa / Gnd.

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 20:35
door ray5150
viewtopic.php?t=27444

De onderste helft van het plaatje in het eerste topic is de enige mogelijkheid in jouw geval.

Mogelijk moeten de voedingsprinten aangepast worden.

Re: aarden van voeding LM3886

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 20:49
door fred64
Hoe bedoel je ray?