Pagina 1 van 2
Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: zo 30 jul 2023, 13:16
door Remco Driesen
Hoi,
Ik ben Remco 28 jaar en kom uit Alphen (NB)
Ik was op de luisterdag in Breda en was erg onder de indruk over de super gave speakers die ik daar heb mogen beluisteren .
Nu ben ik zelf bezig met een 3way speaker waarvan ik de speakers nofg moet meten om in VituixCAD een X over voor te maken .
Nu mijn vraag hoe kan ik de woofer onde de 200hz het beste meten .
Graagv hoor ik jullie expertise.
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: zo 30 jul 2023, 13:24
door Henkjan
gaaf project Remco!
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: zo 30 jul 2023, 18:47
door Ouwebok
Ga je nog een gesloten sectie maken voor je middentoner?
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: zo 30 jul 2023, 19:00
door Remco Driesen
Ouwebok
Ik heb voor de mid's de GRS 5SBM1-8 deze zijn van zich zelf al gesloten.

Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: ma 07 aug 2023, 21:14
door Remco Driesen

Kleine Update ,
De kisten staan nu in elkaar en heb bij 1 ervan ,
de hoeken afgerond, de voor en achterkant met 45graden afgehoekt en staat in de mdf grond verf.
Volgende stap is damping , ik ga acoustic felt 12mm dik gebruiken .
( ik wil nog felt wool gebruiken voor opvulling)
En binding posts, hebben jullie daar suggestie's voor tot op heden heb ik van Dayton audio en van ome Ali gebruikt ,maar weet niet of het veel verschil maakt
Gr. Remco
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: ma 07 aug 2023, 21:29
door hardbats
Ik heb laatste deze gebruikt:
https://www.audiophonics.fr/fr/borniers ... 12742.html
Niet het duurste, ook niet de goedkoopste. Wel prima kwaliteit, materiaal en niet magnetisch.
Of je het hoort, sommige mensen wel

Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: ma 07 aug 2023, 21:40
door douwebakker
Ik gebruik de Cliff poolklemmen van Conrad. Degelijk en zeer betaalbaar.
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: ma 07 aug 2023, 22:36
door pappaleo
Maakt niet zoveel uit. Dit soort
aansluitingen zijn vaak lang genoeg om door het hout heen te kunnen (5mm gaatje).
Ik gebruik deze altijd en maak de filterprint zo dat ie er aan de binnenzijde overheen valt en er geen bedrading nodig is tussen aansluiting en filterprint.
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: ma 07 aug 2023, 23:00
door ray5150
"Binding posts"... zucht...
Vroegah heette die dingen gewoon aansluitklemmen.
En nog vroegah kwam er gewoon een stuk tweelingsnoer uit de achterkant van een box zetten.
Als je mazzel had was dat zwart-rood. anders wit of grijs waarvan je amper kon zien wat de + en - was.
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: di 08 aug 2023, 18:39
door Henkjan
Remco Driesen schreef: ↑zo 30 jul 2023, 13:16
Nu mijn vraag hoe kan ik de woofer onde de 200hz het beste meten
ik heb dat in een gymzaal gedaan :
viewtopic.php?p=1587952
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: di 08 aug 2023, 19:32
door richard
ray5150 schreef: ↑ma 07 aug 2023, 23:00
...En nog vroegah kwam er gewoon een stuk tweelingsnoer uit de achterkant van een box zetten.
Of DIN luidsprekerstekkers bij kwaliteitsaudio.
Deze zijn wat minder gevoelig voor schade dan luidsprekerklemmen die buiten de kast steken:
https://www.rumoh.eu/accessories/termin ... rminal-t82
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: di 08 aug 2023, 20:31
door Henkjan
maar je kan het ook door een dichtbij meting te combineren met een "gated" meting (het excel sheet "frdblender" is daarbij zeer nuttig)
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: di 08 aug 2023, 23:48
door markbakk
VituixCAD heeft ook een functie om de nearfield te combineren met de gated farfield meting. Met de microfoon 1 tot 2 cm van de conus krijg je bij zo’n woofer tot ruim 500Hz een betrouwbare meting, maar je moet de metingen wel combineren onder de baffle stepfunctie.
Mooi project trouwens, leuk dat je met GRS werkt.
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 11:43
door OWC
Inderdaad, gewoon nearfield combineren.
Moeilijk gedoe is echt niet nodig.
Voor een uitgebreide handleiding zie:
viewtopic.php?t=27512
Dit kan uiteraard ook gewoon met VituixCAD.
Re: Even voorstellen en meteen een vraag.
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 11:50
door Olaf Analogue
Remco Driesen schreef: ↑ma 07 aug 2023, 21:14
Volgende stap is damping , ik ga acoustic felt 12mm dik gebruiken .
( ik wil nog felt wool gebruiken voor opvulling)
En binding posts, hebben jullie daar suggestie's voor tot op heden heb ik van Dayton audio en van ome Ali gebruikt ,maar weet niet of het veel verschil maakt
Gr. Remco
Neem ook even een kijkje bij Soundimports.
Groot assortiment. Voorraad hoeveelheden staan aangegeven.
Nette prijzen en snelle levering.
De service is zeer goed.
Het bedrijf zit gewoon lekker hier in Groningen, dus geen vage tentjes aan de andere kant van de wereld.
https://www.soundimports.eu/nl/
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 13:03
door Henkjan
of bij Rumoh, iets kleiner dan SI maar de eigenaar is wel actief hier op t forum en kan je ook inhoudelijk goed advies geven
www.rumoh.nl
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 13:04
door Henkjan
Remco Driesen schreef: ↑zo 30 jul 2023, 13:16
hoe kan ik de woofer onde de 200hz het beste meten
heb je al een meetset?
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 14:01
door Remco Driesen
erg bedankt voor jullie tips .
ik heb als meetset de UMM -6 van Dayton Audio
en ff weer een update
het achterste gedeelte van de kast word nog gevuld met Muhwolle .( van Sound Imports)
en omdat de mid speaker dicht is heb ik hem ook in gepakt met absorb felt om ringing tegen te gaan (trillen)
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 15:33
door Henkjan
is deze gecalibreerd? de Dayton file die meegeleverd wordt is niet zo goed (om t netjes te zeggen), zie dit topic:
viewtopic.php?t=28189
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 17:19
door Remco Driesen
@Henkjan:
ik heb alleen de calibratie via seri nummer van hun site.
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 17:29
door John P
Die kun je beter niet gebruiken en gewoon zonder calibratie meten. de tweeter moet je op het einde toch op gehoor tunen.
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: wo 09 aug 2023, 18:08
door OWC
Henkjan schreef: ↑wo 09 aug 2023, 15:33
is deze gecalibreerd? de Dayton file die meegeleverd wordt is niet zo goed (om t netjes te zeggen), zie dit topic:
viewtopic.php?t=28189
Dat verschilt enorm, ik heb er hier drie gehad die helemaal niet slecht waren.
Enkel wat gekke rimpels, maar daar kun je wel doorheen kijken.
De conclusie is vooral; het kan vriezen het kan dooien.
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: do 10 aug 2023, 9:29
door jvenema
De microfoon is niet slecht, is meer dat de geleverde calibratie de boel vaak slechter maakt.
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: ma 21 aug 2023, 17:13
door Remco Driesen
Update :
Ik heb de metingen gedaan in mijn woonkamer. (omdat dit de plaats is waar ze moeten komen )
Maar nu..? hoe moet ik de bestanden in VirtualCAD krijgen ??
De bestanden zijn in MDAT Bestand IPV FRD hoe kom ik daar ?
Re: Vragen m.b.t. mijn 3-weg speaker
Geplaatst: di 22 aug 2023, 15:00
door OWC
Om goede metingen te kunnen doen, heb je ongeveer 1 meter vrije ruimte rond de (voorkant van de) speaker nodig.
Anders krijg je veel te veel reflecties in je metingen.