Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Geplaatst: vr 30 jun 2023, 17:34
Bert, Douwe en ik willen nog eens een EL84PP versterker bouwen met BiasAutomaat.
Wat volgt, is een samenvatting van wat we hebben bekokstoofd
In tegenstelling met mijn vorige EL84 versterker zal deze niet met CFB (via 16Ω wikkeling) uitgerust worden maar met een "pseudo CFB". Die hebben we ook gebruikt in de CTA4 en dat viel daar geweldig mee.
De prijs van de Toroidy-UGT was ca. 100€ incl. verzending. Die UGT kon een vermogen van 50W aan en woog daardoor ook 2,5kg! Doe dat x2 en je hebt al 5kg aan UGT's.
Wij gaan hier een UGT van Amplimo gebruiken, nl. de 20PP8K0S, specifiek voor EL84PP met een vermogen van 20W max. en kost € 96.50 (incl. BTW), ingegoten in behuizing = € 130,38.
Technische gegevens, PDF....
Gewicht van de niet ingegoten versie = 680gr !!
Standaard wordt de versterkerprint voorzien van een Baxandall-toonregeling binnen een ECC83 dubbel-triode.
Die toonregeling kan ook onbestukt blijven of uitgeschakeld worden door J2 te verwijderen. Er is een extra input voorzien boven op de volumeregeling, na de toonregeling.
Om voldoende versterking te krijgen is er een SRPP driver voorzien (versterking 8,5) met dubbel-triode ECC82. Daarna volgt de fasedraaier, ook met ECC82 (versterking 6,6).
Voor de instelling van de SRPP vond ik een handige simulator om de instelling van de SRPP te bepalen.
Als we de voedingsspanning op de anode van de bovenste triode instellen op 250V, loopt er een Ia = 4,1mA door het circuit. Instelweerstand R18 wordt dan 50V/4,1mA = 12k.
Je kan vanop die site ook de app DCTriode installeren, die bevat 37 triode-schakelingen die je kan simuleren. Je krijgt telkens uitgebreide meetresultaten.
Na installatie open je #10 ( door in de keuzebalk, bij #10, op de tekening te klikken ) voor instelling van de fasesplitter.
Hierna is het kwestie van de juiste waardes op te geven. De groene, vooraf ingevulde waardes, zijn capacitieve waardes die je best niet wijzigt. Als je eerst niet noteert welke waarde er stond, kan je de oorspronkelijke waarde niet herstellen, zonder te gokken.
De stroombron tussen de kathodes van V3a en b moet zodanig afgeregeld worden met P5, zodat de anodes van V3 op 165V staan. Er loopt dan door elke helft van V3: 5mA.
Uiteindelijk zitten we bij de eindbuizen, gevormd door een push-pull van EL84-buizen, in UL geschakeld.
De BiasAutomaat zorgt voor de instelling van de stuurroosters, gebaseerd op de spanningsval over R31 resp. R32. Deze weerstanden bepalen de instelling van kathode stromen.
In de BiasAutomaat is de referentiespanning 0,61V. We willen de Ik instellen op 40mA: R31 resp. R32 = 0,61V/40mA ~ 15Ω.
Deze BiasAutomaat zit bij op de versterkerprint.
Als feedback is er gekozen voor de pseudo-CFB d.m.v. de weerstanden R27 en R30 tussen anode van V4-5 en de anode van V3a-b.
Mocht dit niet volstaan dan kan de optionele traditionele feedback (C15//P6) gebruikt worden.
De HS moet +300V worden.
Dat hebben we bij de versterkers met PCL86 en de eerste EL84 (ook HS=300V) uitgevoerd met ringkern TST 100/028 van TME, €48 incl. verzending.
Dit is een ringkern van 100VA, die 0,43A kan leveren.
De HS van 300V is hier voorzien van een extra beveiliging, die er voor zorgt dat bij inschakelen van een warme versterker, de HS snel opkomt i.p.v. traag. Een koude versterker heeft 30 à 40 sec nodig voor ie op +300V is.
De gloei wordt voorzien van 12V gelijkspanning, geleverd door een SMPS voeding: Mean Well RS-35-12. Deze voeding kan max. 3A leveren maar we hebben genoeg met 2,42A.
Van deze 12V voeding takken we af om een 5V te maken voor de BiasAutomaat.
Tenslotte voorzien we nog van een voeding van -24V. Hierop zit een relais dat de HS aanstuurt. Het is belangrijk dat bij uitval van de -24V de HS ook uitvalt anders worden de eindbuizen beschadigd.
De max. stroomafname is 2x17mA (max. 2 relais (RE1 op de voeding en RE1 of RE2 van de ingangsselectie)) en 2x10mA (stroombron) = 54mA
Wat volgt, is een samenvatting van wat we hebben bekokstoofd
In tegenstelling met mijn vorige EL84 versterker zal deze niet met CFB (via 16Ω wikkeling) uitgerust worden maar met een "pseudo CFB". Die hebben we ook gebruikt in de CTA4 en dat viel daar geweldig mee.
De prijs van de Toroidy-UGT was ca. 100€ incl. verzending. Die UGT kon een vermogen van 50W aan en woog daardoor ook 2,5kg! Doe dat x2 en je hebt al 5kg aan UGT's.
Wij gaan hier een UGT van Amplimo gebruiken, nl. de 20PP8K0S, specifiek voor EL84PP met een vermogen van 20W max. en kost € 96.50 (incl. BTW), ingegoten in behuizing = € 130,38.
Technische gegevens, PDF....
Gewicht van de niet ingegoten versie = 680gr !!
Standaard wordt de versterkerprint voorzien van een Baxandall-toonregeling binnen een ECC83 dubbel-triode.
Die toonregeling kan ook onbestukt blijven of uitgeschakeld worden door J2 te verwijderen. Er is een extra input voorzien boven op de volumeregeling, na de toonregeling.
Om voldoende versterking te krijgen is er een SRPP driver voorzien (versterking 8,5) met dubbel-triode ECC82. Daarna volgt de fasedraaier, ook met ECC82 (versterking 6,6).
Voor de instelling van de SRPP vond ik een handige simulator om de instelling van de SRPP te bepalen.
Als we de voedingsspanning op de anode van de bovenste triode instellen op 250V, loopt er een Ia = 4,1mA door het circuit. Instelweerstand R18 wordt dan 50V/4,1mA = 12k.
Je kan vanop die site ook de app DCTriode installeren, die bevat 37 triode-schakelingen die je kan simuleren. Je krijgt telkens uitgebreide meetresultaten.
Na installatie open je #10 ( door in de keuzebalk, bij #10, op de tekening te klikken ) voor instelling van de fasesplitter.
Hierna is het kwestie van de juiste waardes op te geven. De groene, vooraf ingevulde waardes, zijn capacitieve waardes die je best niet wijzigt. Als je eerst niet noteert welke waarde er stond, kan je de oorspronkelijke waarde niet herstellen, zonder te gokken.
De stroombron tussen de kathodes van V3a en b moet zodanig afgeregeld worden met P5, zodat de anodes van V3 op 165V staan. Er loopt dan door elke helft van V3: 5mA.
Uiteindelijk zitten we bij de eindbuizen, gevormd door een push-pull van EL84-buizen, in UL geschakeld.
De BiasAutomaat zorgt voor de instelling van de stuurroosters, gebaseerd op de spanningsval over R31 resp. R32. Deze weerstanden bepalen de instelling van kathode stromen.
In de BiasAutomaat is de referentiespanning 0,61V. We willen de Ik instellen op 40mA: R31 resp. R32 = 0,61V/40mA ~ 15Ω.
Deze BiasAutomaat zit bij op de versterkerprint.
Als feedback is er gekozen voor de pseudo-CFB d.m.v. de weerstanden R27 en R30 tussen anode van V4-5 en de anode van V3a-b.
Mocht dit niet volstaan dan kan de optionele traditionele feedback (C15//P6) gebruikt worden.
De HS moet +300V worden.
Dat hebben we bij de versterkers met PCL86 en de eerste EL84 (ook HS=300V) uitgevoerd met ringkern TST 100/028 van TME, €48 incl. verzending.
Dit is een ringkern van 100VA, die 0,43A kan leveren.
De HS van 300V is hier voorzien van een extra beveiliging, die er voor zorgt dat bij inschakelen van een warme versterker, de HS snel opkomt i.p.v. traag. Een koude versterker heeft 30 à 40 sec nodig voor ie op +300V is.
De gloei wordt voorzien van 12V gelijkspanning, geleverd door een SMPS voeding: Mean Well RS-35-12. Deze voeding kan max. 3A leveren maar we hebben genoeg met 2,42A.
Van deze 12V voeding takken we af om een 5V te maken voor de BiasAutomaat.
Tenslotte voorzien we nog van een voeding van -24V. Hierop zit een relais dat de HS aanstuurt. Het is belangrijk dat bij uitval van de -24V de HS ook uitvalt anders worden de eindbuizen beschadigd.
De max. stroomafname is 2x17mA (max. 2 relais (RE1 op de voeding en RE1 of RE2 van de ingangsselectie)) en 2x10mA (stroombron) = 54mA