Overvoltage: probleem?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Overvoltage: probleem?

Bericht door pompebled »

Mijn 18V 4,44A ringkerntrafo levert onbelast vrolijk 20V, bij 225V uit de wandcontactdoos.
Na gelijkrichting kom ik onbelast op 26,2V. Onder last zakt dit niet noemenswaardig.

De meeste versterkermodules, die op 24V werken hebben als bovengrens 25V (waarschijnlijk door de budget caps van 25V op de print, maar dat weet ik niet zeker).

Is dit schadelijk?
Verkort het de levensduur?
Kan het brom/ruis genereren?
Is het zinvol een paar dikke diodes in serie te zetten, om de voedingsspanning onder de 25V te brengen? Of haal ik me dan weer andere ellende op de hals?

Groeten, Jan.
douwebakker
Contacteer:

Re: Overvoltage: probleem?

Bericht door douwebakker »

Ik zou er wel wat mee uitkijken jan. Nu is de netspanning 225V, maar deze kan ook zomaar 245V zijn. Dat is nog bijna 10% erbij. Met name elco's hebben daardoor een kortere levensduur of gaan zelfs kapot. Voor wat betreft de IC's kun je de data sheets raadplegen. Het is sowiso verstandig om de voeding spanning te begrenzen.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ik vervang de elco's op de print meestal door exemplaren met een hoger Voltage, 50V i.p.v. de 25V die er oorspronkelijk op zat.
Wat betreft het Voltage van de chip, de TPA3116D2 bijvoorbeeld wordt aangegeven met 26V max, daar zit ik met de huidige trafo al overheen.

Reduceer ik dat Voltage met een paar dikke diodes (die waarschijnlijk lekker warm zullen worden), of wikkel ik de trafo af zodat die nog maar 17V secundair levert?
Dat zou bij 225V neerkomen op 24,8V gelijkgericht onder last.

Groeten, Jan.
douwebakker
Contacteer:

Je kunt er misschien beter een regelaar in zetten.
Zoek maar even op shunt regelaar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nu is het wel zo dat moderne elco's rated zijn voor wat er op staat. Maar je moet zoals Douwe al opmerkte, rekening houden met netspanningsvariaties. In dit geval zit je dan met 35V exemplaren goed. En ze mogen kortstondig 10% meer hebben (surge). Oudere en zeker die blauwe van Flipse uit Eindhoven kon je maar beter minstens 20% lager zetten dan wat er op staat, dat klopt wel! W.b.t. het IC moet je uitgaan van wat er onbelast langdurig op komt te staan. Hou daar ook zeker rekening met de netspanning --> zie verder datascheet.
pompebled

Bericht door pompebled »

douwebakker schreef: wo 14 jun 2023, 15:16
Als ik daar op google, vind ik dit: https://eu.robotshop.com/nl/products/po ... 10-ohm-15w

Bedoel je zoiets? Maar dan voor 24V?

@Pjotr: In het geval van de TPA3116D2 is dat dus 26VDC, trafo afwikkelen of andere maatregelen?

Groeten, Jan.
douwebakker
Contacteer:

pompebled schreef: wo 14 jun 2023, 17:52
Als ik daar op google, vind ik dit: https://eu.robotshop.com/nl/products/po ... 10-ohm-15w
Iets dergelijks ja. Maar dan voor 24V
Pjotr

Bericht door Pjotr »

pompebled schreef: wo 14 jun 2023, 17:52
@Pjotr: In het geval van de TPA3116D2 is dat dus 26VDC, trafo afwikkelen of andere maatregelen?
Ja, heb het even opgezocht. Dat is de max. continue bedrijfsspanning en boven de 30V gaat ie stuk. Ik zou in dit geval de trafo afwikkelen totdat je ong. 24V in rust op het IC hebt staan. Of als alternatief een 24V @ 60 Watt Meanwell SMPS, dan wel een 24V 60watt blok van Amazon
90000006

Bericht door 90000006 »

+1 voor afwikkelen

In plaats van afwikkelen kan je ook bijwikkelen en de extra windingen in tegenfase in serie zetten. Iets minder elegant misschien maar het werkt net zo prima en dan hoef je de trafo niet open te maken. Bijwikkelen is erg simpel op een ringkern :D
pompebled

Bericht door pompebled »

Daar had ik niet aan gedacht, windingen in tegenfase, scheelt de trafo kaal halen inderdaad.
Eens kijken hoe goed dat gaat i.v.m. de dikke secundaire draden.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

In tegenfase wikkelen is inderdaad een eenvoudige oplossing; drie wikkelingen waren voldoende om het gelijkgerichte Voltage op 23,4V te krijgen.

Daar ik niet wist hoeveel wikkelingen er nodig zouden zijn, heb ik dus zitten worstelen om anderhalve meter 2,5mm²massief door de ringkern te halen...
Eens kijken of dit werkt zoals beoogd.

Groeten, Jan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is wel dik veul koper. Vuistregel is 5A/mm2 voor zoiets. Dus 1mm2 was genoeg geweest. Overigens heb ik deze manier altijd gebruikt om goed te kunnen bepalen hoeveel wikkelingen er af moeten bij afwikkelen.
pompebled

Bericht door pompebled »

De secundaire draden van deze trafo zijn 1,5 mm Ø, dat heb ik niet liggen, nog wel de wereld aan 2,5 mm², van de laatste verbouwing, vandaar...

Niet hetzelfde probleem, maar wel gerelateerd aan wikkelingen toevoegen:
Voor een andere versterker heb ik 12-0-12V AC nodig voor het lowpass filter en 12V AC voor de in/uitschakelvertraging.

Moet ik nu voor beide een aparte secundaire wikkeling aan de ringkern toevoegen, of kan ik de enkele 12V gebruiken van de 12-0-12 V wikkeling?

De in/uitschakelvertraging heeft bij voorkeur een eigen voeding nodig, volgens de omschrijving...

Groeten, Jan.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

douwebakker schreef: wo 14 jun 2023, 15:16
Een parallelregelaar is toch onpraktisch bij hoge vermogens? Je hebt dan een stroombron van amperes nodig, of een serieweerstand waar amperes doorheen gaan, en de parallelregelaar voert die bij lage volumes allemaal af naar massa. Een serieregelaar of de voorgestelde aanpassingen aan de trafo lijken me veel praktischer.
douwebakker
Contacteer:

MarcelvdG schreef: vr 16 jun 2023, 6:15
Een serieregelaar of de voorgestelde aanpassingen aan de trafo lijken me veel praktischer.
Een serieregelaar zou inderdaad een betere oplossing zijn als het spanningsverschil wat groter zou zijn. Misschien dan toch een paar wikkelingen erbij in fase met de bestaande.
timpert

Bericht door timpert »

Voor de TPA3116 schijnt 19V de sweet spot te zijn. Dat is precies wat de meeste wat oudere (pre-USB C) laptop adapters leveren, soms kan je daar gratis aan komen als je even de mensen van de IT helpdesk aardig aankijkt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup of voor een paar euro bij de kringloop. Maar neem wel minimaal een 60W of liever een 90W.
pompebled

Bericht door pompebled »

timpert schreef: vr 16 jun 2023, 9:11
Voor de TPA3116 schijnt 19V de sweet spot te zijn.
Wat doet 4-5V extra dan? Kortere levensduur, of slechtere prestaties?

Als pensionado heb ik geen IT personeel bij de hand...

Groeten, Jan.
timpert

Bericht door timpert »

Levensduur is in de regel geen probleem. Ik denk dat de spoeltjes in het uitgangsfilter door de hogere stroom iets meer gaan vervormen, maar dat hangt natuurlijk ook sterk af van de kwaliteit van die spoeltjes.
pompebled

Bericht door pompebled »

Oké, het is dus verstandig (ruim) binnen de maximale waarde van de chip te blijven, want die vervorming is hoorbaar neem ik aan?

De TPA 3116 op de XH544 (b)ruist (on)behoorlijk, ondanks het gereduceerde Voltage. Ik heb hierover contact met de leverancier, want ik heb er twee, voor een stereo opstelling, en beide zijn lawaaiig, zonder signaal.

Groeten, Jan.
Plaats reactie