Pagina 1 van 1

Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: vr 26 mei 2023, 16:21
door afroham
Hi!

Ik heb Focal Shape Twin's. en op de 1 van de passive radiators aan de zijkant is de lijm losgelaten, daardoor klinkt de bas nu uiteraard waardeloos. Ik vroeg me af - is dit iets wat zelf eenvoudig te repareren is? Ik ga er vanuit dat lijmen hier de way to go is. Welke lijm zou ik moeten gebruiken en is het te doen zonder de speaker uit elkaar te halen? Ik wil voorkomen de hoofdprijs te betalen en mijn speaker een tijd kwijt te zijn.

Hopelijk zit ik goed in dit deel van het forum, kon geen specifieke reparatie corner vinden. Maar dit lijkt me toch de juiste plek met al deze experts

Hartelijk dank!

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: vr 26 mei 2023, 16:27
door ray5150
Mijn gevoel zegt me dat goed te doen zou moeten zijn met Bison-kit of Tix.
Maar ik weet het niet zeker, eerst maar even verdere reacties afwachten.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: vr 26 mei 2023, 16:58
door FredM
Ik zou iets veiliger optie kiezen: https://speakerrepairshop.nl/nl/lijm/g-10

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: vr 26 mei 2023, 17:08
door Henkjan
welkom hier afroham!
afroham schreef: vr 26 mei 2023, 16:21
zonder de speaker uit elkaar te halen
ik zou die toch wel ff uit de kast schroeven, dan kan je de lijm tenminste goed aandrukken enzo

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: vr 26 mei 2023, 17:32
door afroham
Hartelijk dank voor de reacties en het warme welkom!
Goed idee henkjan,
en bedankt voor de link naar speaker lijm Fred!
Ik ga het aanschaffen en zelf proberen.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: za 27 mei 2023, 1:37
door Olaf Analogue
Inderdaad wel even uit de kast schroeven omdat anders de lijm naar beneden weg loopt, en dat wil je niet hebben.
De driver gewoon even horizontaal leggen, op zijn rug. De lijm gelijkmatig aanbrengen, niet te veel gebruiken, en even aandrukken.
Laat de driver voor de veiligheid maar gewoon 24 uur liggen.

En inderdaad de lijm gebruiken uit de link van Fred.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: za 27 mei 2023, 12:09
door markbakk
Gewoon om de keuze een beetje aan de consument te laten:hier kun je ook terecht.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: za 27 mei 2023, 18:19
door afroham
Nog maals erg bedankt voor alle vriendelijke reacties. Ik heb de lijm van de link van Fred aangeschaft, en ga hem er indd afschroeven en 24uur laten liggen!

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 29 mei 2023, 11:27
door SARK
Controleer meteen of het deel wat nu nog "vast" zit ook niet eerdaag los gaat komen ... voorzichtig de rolrand wegtrekken en als het blijft zitten niets aan doen maar als het ook neigt los te komen dan zou ik meteen de hele rand doen zodat je je daar de komende jaren niet druk om hoeft te maken.

ps.
Weet je overigens van wat voor materiaal de passieve conus is gemaakt?

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 29 mei 2023, 14:34
door pompebled
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, ik heb vorige week de rubber rand van mijn 10"Vifa sub deels opnieuw verlijmd, omdat de rand op sommige plaatsen los liet.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.

Zit weer als een huis.

Groeten, Jan.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 29 mei 2023, 15:54
door SARK
pompebled schreef: ma 29 mei 2023, 14:34
universele contactlijm van de Action
Altijd handig om te weten!
Maar welke dan want volgens mij hebben ze meerdere merken in het assortiment.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 29 mei 2023, 17:15
door Olaf Analogue
pompebled schreef: ma 29 mei 2023, 14:34
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, ik heb vorige week de rubber rand van mijn 10"Vifa sub deels opnieuw verlijmd, omdat de rand op sommige plaatsen los liet.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.


Hopelijk is het inderdaad mosterd na de maaltijd.
Alsjeblieft geen lijm op aceton basis gebruiken op je rubber randen en conus materiaal!

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 29 mei 2023, 22:52
door pompebled
SARK schreef: ma 29 mei 2023, 15:54
pompebled schreef: ma 29 mei 2023, 14:34
universele contactlijm van de Action
Altijd handig om te weten!
Maar welke dan want volgens mij hebben ze meerdere merken in het assortiment.
Cre-Ation All purpose glue 100ml.

Werkt een beetje als UHU POR: twee zijdig dun aanbrengen, laten uitdampen (10-20 minuten) en stevig op elkaar drukken.
Als je het op deze manier gebruikt, is er weinig aceton meer over om een rubberrand aan te tasten.

Sluit je de lijm op, dan is het en ander verhaal en moet het oplosmiddel door het rubber heen diffunderen, wat de boel meestal verzwakt en in het ergste geval oplost...

Groeten, Jan.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 29 mei 2023, 23:15
door Pjotr
Rubber laat zich uitstekend op metaal (en van alles en nog wat) lijmen met secondelijm! Maar gebruik bij voorkeur toch maar dat spul van speakerrepairshop...

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: di 30 mei 2023, 22:41
door wouter
pompebled schreef: ma 29 mei 2023, 14:34
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, ik heb vorige week de rubber rand van mijn 10"Vifa sub deels opnieuw verlijmd, omdat de rand op sommige plaatsen los liet.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.

Zit weer als een huis.

Groeten, Jan.
Denk dat de Vifa een magnesium korf heeft...

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 0:06
door ds23man
Met een laag poedercoating erover heen....

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: do 01 jun 2023, 20:19
door afroham
Dank iedereen! ik heb de lijm binnen en ga dit weekend een poging doen. ik zal een update plaatsen in dit draadje zodra het is afgerond

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: za 03 jun 2023, 2:24
door Marp
Hopelijk met fotoverslag. O:)

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 21:26
door afroham
gezien ik de lijm er snel op moest doen kon ik geen foto's maken ondertussen. Maar deze de stappen die ik ondernomen heb.

1. De passive radiator los geschroefd met een elektrische schroevendraaier
2. De radiator met de woofer naar boven op een bureau gelegd met genoeg licht
3. De rubber rond op tillen met duim en wijs vinger
4. Kwast in lijm dopen en onder de rand beginnen bij duim en wijsvinger, vervolgens naar links & rechts uitspreiden
5. meer lijm op kwast en herhalen
6. Overtollige lijm voorzichtig weghalen met natte doek.
7. 20 uur laten drogen (ik gok dat het ook minder kan)
8. terug schroeven

Bij stap 6 heb ik niet goed op de website van de lijm gelezen en probeerde eerst een droge doek te gebruiken. Daardoor zitten er wat lijm resten, maar dit interesseert me niet zoveel. Na 20 uur vond ik het wel genoeg geweest en heb ik de passive radiator weer gemonteerd, en hij klinkt weer als vanouds zonder te ruften. Helaas kan ik hier geen filmpje uploaden dus hier een foto van mijn ondergemiddelde lijm poging. Die overigens functioneel was. Als laatste - iedereen hier is een stuk handiger dan ik maar kijk dus wel uit dat je met de (elektrische) schroevendraaier niet uitschiet en de woofer kapot ratst. was mij dus bijna gebeurt :oops:

Nogmaals erg bedankt iedereen!

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: di 06 jun 2023, 18:34
door Henkjan
mooi man, t resultaat is wat telt

ps: filmpjes moeten idd via youtube

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 19:16
door richard
afroham schreef: ma 05 jun 2023, 21:26
...maar kijk dus wel uit dat je met de (elektrische) schroevendraaier niet uitschiet en de woofer kapot ratst. was mij dus bijna gebeurt :oops:
Bij een luidspreker met sterke magneet wil dat ook wel eens gebeuren.

Mooi dat het verder gelukt is.

Re: Zelf reparaties uitvoeren

Geplaatst: za 10 jun 2023, 15:36
door afroham
richard schreef: wo 07 jun 2023, 19:16
afroham schreef: ma 05 jun 2023, 21:26
...maar kijk dus wel uit dat je met de (elektrische) schroevendraaier niet uitschiet en de woofer kapot ratst. was mij dus bijna gebeurt :oops:
Bij een luidspreker met sterke magneet wil dat ook wel eens gebeuren.

Mooi dat het verder gelukt is.
Yes dit merkte ik toen ik mijn Sennheisers HD650's probeerde schoon te maken (er zat een haar in de driver) ik probeerde hem er uit te halen met een metaal pincet, niet zo handig. #-o