Zelf reparaties uitvoeren
Moderator: Beheerdersteam
Zelf reparaties uitvoeren
Hi!
Ik heb Focal Shape Twin's. en op de 1 van de passive radiators aan de zijkant is de lijm losgelaten, daardoor klinkt de bas nu uiteraard waardeloos. Ik vroeg me af - is dit iets wat zelf eenvoudig te repareren is? Ik ga er vanuit dat lijmen hier de way to go is. Welke lijm zou ik moeten gebruiken en is het te doen zonder de speaker uit elkaar te halen? Ik wil voorkomen de hoofdprijs te betalen en mijn speaker een tijd kwijt te zijn.
Hopelijk zit ik goed in dit deel van het forum, kon geen specifieke reparatie corner vinden. Maar dit lijkt me toch de juiste plek met al deze experts
Hartelijk dank!
Ik heb Focal Shape Twin's. en op de 1 van de passive radiators aan de zijkant is de lijm losgelaten, daardoor klinkt de bas nu uiteraard waardeloos. Ik vroeg me af - is dit iets wat zelf eenvoudig te repareren is? Ik ga er vanuit dat lijmen hier de way to go is. Welke lijm zou ik moeten gebruiken en is het te doen zonder de speaker uit elkaar te halen? Ik wil voorkomen de hoofdprijs te betalen en mijn speaker een tijd kwijt te zijn.
Hopelijk zit ik goed in dit deel van het forum, kon geen specifieke reparatie corner vinden. Maar dit lijkt me toch de juiste plek met al deze experts
Hartelijk dank!
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Mijn gevoel zegt me dat goed te doen zou moeten zijn met Bison-kit of Tix.
Maar ik weet het niet zeker, eerst maar even verdere reacties afwachten.
Maar ik weet het niet zeker, eerst maar even verdere reacties afwachten.
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Ik zou iets veiliger optie kiezen: https://speakerrepairshop.nl/nl/lijm/g-10
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Hartelijk dank voor de reacties en het warme welkom!
Goed idee henkjan,
en bedankt voor de link naar speaker lijm Fred!
Ik ga het aanschaffen en zelf proberen.
Goed idee henkjan,
en bedankt voor de link naar speaker lijm Fred!
Ik ga het aanschaffen en zelf proberen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Inderdaad wel even uit de kast schroeven omdat anders de lijm naar beneden weg loopt, en dat wil je niet hebben.
De driver gewoon even horizontaal leggen, op zijn rug. De lijm gelijkmatig aanbrengen, niet te veel gebruiken, en even aandrukken.
Laat de driver voor de veiligheid maar gewoon 24 uur liggen.
En inderdaad de lijm gebruiken uit de link van Fred.
De driver gewoon even horizontaal leggen, op zijn rug. De lijm gelijkmatig aanbrengen, niet te veel gebruiken, en even aandrukken.
Laat de driver voor de veiligheid maar gewoon 24 uur liggen.
En inderdaad de lijm gebruiken uit de link van Fred.
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Gewoon om de keuze een beetje aan de consument te laten:hier kun je ook terecht.
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Nog maals erg bedankt voor alle vriendelijke reacties. Ik heb de lijm van de link van Fred aangeschaft, en ga hem er indd afschroeven en 24uur laten liggen!
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Controleer meteen of het deel wat nu nog "vast" zit ook niet eerdaag los gaat komen ... voorzichtig de rolrand wegtrekken en als het blijft zitten niets aan doen maar als het ook neigt los te komen dan zou ik meteen de hele rand doen zodat je je daar de komende jaren niet druk om hoeft te maken.
ps.
Weet je overigens van wat voor materiaal de passieve conus is gemaakt?
ps.
Weet je overigens van wat voor materiaal de passieve conus is gemaakt?
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, ik heb vorige week de rubber rand van mijn 10"Vifa sub deels opnieuw verlijmd, omdat de rand op sommige plaatsen los liet.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.
Zit weer als een huis.
Groeten, Jan.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.
Zit weer als een huis.
Groeten, Jan.
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Altijd handig om te weten!
Maar welke dan want volgens mij hebben ze meerdere merken in het assortiment.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Zelf reparaties uitvoeren
pompebled schreef: ↑ma 29 mei 2023, 14:34Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, ik heb vorige week de rubber rand van mijn 10"Vifa sub deels opnieuw verlijmd, omdat de rand op sommige plaatsen los liet.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.
Hopelijk is het inderdaad mosterd na de maaltijd.
Alsjeblieft geen lijm op aceton basis gebruiken op je rubber randen en conus materiaal!
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Cre-Ation All purpose glue 100ml.
Werkt een beetje als UHU POR: twee zijdig dun aanbrengen, laten uitdampen (10-20 minuten) en stevig op elkaar drukken.
Als je het op deze manier gebruikt, is er weinig aceton meer over om een rubberrand aan te tasten.
Sluit je de lijm op, dan is het en ander verhaal en moet het oplosmiddel door het rubber heen diffunderen, wat de boel meestal verzwakt en in het ergste geval oplost...
Groeten, Jan.
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Rubber laat zich uitstekend op metaal (en van alles en nog wat) lijmen met secondelijm! Maar gebruik bij voorkeur toch maar dat spul van speakerrepairshop...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Denk dat de Vifa een magnesium korf heeft...pompebled schreef: ↑ma 29 mei 2023, 14:34Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, ik heb vorige week de rubber rand van mijn 10"Vifa sub deels opnieuw verlijmd, omdat de rand op sommige plaatsen los liet.
Dit betrof een rubber surround en een aluminium korf, dus waarschijnlijk andere lijm nodig dan het klusje van de topic starter.
Ik heb de universele contactlijm van de Action gebruikt, dat is een lijm op aceton basis, dus wel vooraf testen of de te lijmen materialen daar tegen kunnen.
Zit weer als een huis.
Groeten, Jan.
Re: Zelf reparaties uitvoeren
Dank iedereen! ik heb de lijm binnen en ga dit weekend een poging doen. ik zal een update plaatsen in dit draadje zodra het is afgerond
Re: Zelf reparaties uitvoeren
gezien ik de lijm er snel op moest doen kon ik geen foto's maken ondertussen. Maar deze de stappen die ik ondernomen heb.
1. De passive radiator los geschroefd met een elektrische schroevendraaier
2. De radiator met de woofer naar boven op een bureau gelegd met genoeg licht
3. De rubber rond op tillen met duim en wijs vinger
4. Kwast in lijm dopen en onder de rand beginnen bij duim en wijsvinger, vervolgens naar links & rechts uitspreiden
5. meer lijm op kwast en herhalen
6. Overtollige lijm voorzichtig weghalen met natte doek.
7. 20 uur laten drogen (ik gok dat het ook minder kan)
8. terug schroeven
Bij stap 6 heb ik niet goed op de website van de lijm gelezen en probeerde eerst een droge doek te gebruiken. Daardoor zitten er wat lijm resten, maar dit interesseert me niet zoveel. Na 20 uur vond ik het wel genoeg geweest en heb ik de passive radiator weer gemonteerd, en hij klinkt weer als vanouds zonder te ruften. Helaas kan ik hier geen filmpje uploaden dus hier een foto van mijn ondergemiddelde lijm poging. Die overigens functioneel was. Als laatste - iedereen hier is een stuk handiger dan ik maar kijk dus wel uit dat je met de (elektrische) schroevendraaier niet uitschiet en de woofer kapot ratst. was mij dus bijna gebeurt
Nogmaals erg bedankt iedereen!
1. De passive radiator los geschroefd met een elektrische schroevendraaier
2. De radiator met de woofer naar boven op een bureau gelegd met genoeg licht
3. De rubber rond op tillen met duim en wijs vinger
4. Kwast in lijm dopen en onder de rand beginnen bij duim en wijsvinger, vervolgens naar links & rechts uitspreiden
5. meer lijm op kwast en herhalen
6. Overtollige lijm voorzichtig weghalen met natte doek.
7. 20 uur laten drogen (ik gok dat het ook minder kan)
8. terug schroeven
Bij stap 6 heb ik niet goed op de website van de lijm gelezen en probeerde eerst een droge doek te gebruiken. Daardoor zitten er wat lijm resten, maar dit interesseert me niet zoveel. Na 20 uur vond ik het wel genoeg geweest en heb ik de passive radiator weer gemonteerd, en hij klinkt weer als vanouds zonder te ruften. Helaas kan ik hier geen filmpje uploaden dus hier een foto van mijn ondergemiddelde lijm poging. Die overigens functioneel was. Als laatste - iedereen hier is een stuk handiger dan ik maar kijk dus wel uit dat je met de (elektrische) schroevendraaier niet uitschiet en de woofer kapot ratst. was mij dus bijna gebeurt
Nogmaals erg bedankt iedereen!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelf reparaties uitvoeren
mooi man, t resultaat is wat telt
ps: filmpjes moeten idd via youtube
ps: filmpjes moeten idd via youtube
