Pagina 1 van 2

Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 20:01
door Woutertje
Ik heb m'n eerste set gemaakt in iets meer als een jaar tijd. Ook vanwege tijdsgebrek duurde het lang. Was super leerzaam! Onwijs tof om te maken en als het resultaat dan ook nog eens top is \:D/

Een ontwerp van Tony Gee gekozen, de Speranza

Geen makkelijke kast om te maken maar dat was weer een extra uitdaging.

Filter zelf ontworpen in Vituix, ben tevreden met het resultaat. Nu een tijd lekker luisteren en daarna daar nog wat mee rommelen :relax:

20211019_150626.jpg
20220220_130534.jpg
20220830_175015.jpg
20230416_143550.jpg
20230417_213332.jpg
20230426_140105.jpg
20230507_152729.jpg

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 20:06
door Shadow
Ow die verdient wel een eigen topic! Ik heb daar ook nog drivers voor liggen nl.

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 22:04
door Woutertje
Shadow schreef: wo 10 mei 2023, 20:06
Ow die verdient wel een eigen topic! Ik heb daar ook nog drivers voor liggen nl.
Ik ga daar nog even op m'n gemak een keer voor zitten.
Even door de wirwar van foto's heen, beetje leuke tekst erbij en wat ik de volgende keer anders zou aanpakken etc.

Vind het al heel wat dat je daar de drivers gewoon voor hebt liggen :goeie:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 22:07
door Shadow
Ja met een BE tweeter en 18m mid ipv de 15m en ringradiator, maar het idee was wel die kast. Eerst de Faital 3wc10 BE van Troels Gravesen bouwen :dank:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 22:20
door Woutertje
Het zijn imposante boxies geworden, ben nu nog de voetplaten aan het afronden. Dus vandaar de ontdreun kurken die eronder liggen :lol:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 22:48
door Douwe84
Dat is een serieuze eerste speaker! Wel zelf het filter ontworpen, had je daar al ervaring mee? En meten enzo?

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 23:03
door Woutertje
Douwe84 schreef: wo 10 mei 2023, 22:48
Dat is een serieuze eerste speaker! Wel zelf het filter ontworpen, had je daar al ervaring mee? En meten enzo?
Helemaal zelf gedaan, had al eerder een 3-weg bassreflex gemeten. Was wel weer even zoeken hoe en wat. Heb vorig jaar een cursus gevolgd van Marius, bekend op YouTube van Audiojudgement. Dat is voor de beginner goud waard imo.

Daarvoor nog nooit een scheidingsfilter gemaakt. :hide:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 23:18
door Douwe84
Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:03
Douwe84 schreef: wo 10 mei 2023, 22:48
Dat is een serieuze eerste speaker! Wel zelf het filter ontworpen, had je daar al ervaring mee? En meten enzo?
Helemaal zelf gedaan, had al eerder een 3-weg bassreflex gemeten. Was wel weer even zoeken hoe en wat. Heb vorig jaar een cursus gevolgd van Marius, bekend op YouTube van Audiojudgement. Dat is voor de beginner goud waard imo.

Daarvoor nog nooit een scheidingsfilter gemaakt. :hide:
En hout bewerken was ook de eerste keer? :goeie:

Ben benieuwd naar het topic er over :)

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 23:22
door Woutertje

En hout bewerken was ook de eerste keer? :goeie:

Ben benieuwd naar het topic er over :)
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: wo 10 mei 2023, 23:31
door Douwe84
Haha dat is in lijn der verwachting :p

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: do 11 mei 2023, 22:01
door richard
Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:22
En hout bewerken was ook de eerste keer? :goeie:
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Dat is helemaal geen garantie hoor. Bij de architect lekt het dak.


Maar een mooi stuk werk =D>

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: do 11 mei 2023, 22:13
door Leeuwarden
Nice! Nu even filter vergelijken met de versie van Tony G.

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 8:06
door Walt
Heb je een foto van je filter en eventueel een schema?

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 9:17
door ray5150
Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:22
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Ik vermoedde al zoiets, gezien de uitgebreide werkplaats. netjes gebouwd zo. :goedzo:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 12:49
door Shadow
Walt schreef: vr 12 mei 2023, 8:06
Heb je een foto van je filter en eventueel een schema?
Daar heb jij in ieder geval niks aan...?
Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:22
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Echt mooi gemaakt =D>

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 15:59
door Walt
Ha Joram,

Ik hoef er zelf ook niks mee, maar ben benieuwd naar de gekozen topologie en component keuze.

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 16:44
door Leeuwarden
Woutertje heeft alleen de kast en driverkeuze overgenomen van Tony G. Dat maakt het zeker interessant wat hij met het filter heeft gedaan gezien Tony m.i. een professional is qua filter ontwerp en Woutertje is… uhhh… timmerman.

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 17:37
door Douwe84
Het is toch ook gewoon leuk om te zien waar iemand voor gekozen heeft, eventueel onderbouwd met verschillende afwegingen. Zonder enig waardeoordeel er aan te hangen...

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 17:39
door WrineX
WOOW dat ziet er mooi uit !!! lekker bezig ! wat een finish !!

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 23:52
door Woutertje
Leeuwarden schreef: do 11 mei 2023, 22:13
Nice! Nu even filter vergelijken met de versie van Tony G.
Hah, ja nee dat gaan we niet doen :shock:

Die van mij staat nog in de kinderschoenen, moest van Tony eerst wat tijd met ze doorbrengen en daarna eventueel verder gaan met fine tunen.

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: za 13 mei 2023, 0:03
door Woutertje
Inmiddels staan de voetpanelen ook in de primer :mrgreen:
IMG-20230510-WA0000.jpeg

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: za 13 mei 2023, 0:13
door Woutertje
Heb tijdens de bouw ook de vraag over dempingsmateriaal hier op het forum gesteld. Uiteindelijk bij 2 maten van me wat spul gekocht.
Eerst een ontdreuningslaag erin verwerkt.
20220830_144439.jpg
Daarna op advies van m'n vriendjes dit er met 2 lagen in verwerkt:

https://www.heatshieldings.com/nl/2m2-12mm-vilt.html
20220830_172533.jpg
20220830_175015.jpg
Dat was een stuk voordeliger dan de intertechnik damping 30 kan ik jullie vertellen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: za 13 mei 2023, 7:15
door dre
Heb je dan 2 lagen op elkaar met de plaklaag er tussen?
Want dan werkt het maar als 1 laag.... :mrgreen:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: za 13 mei 2023, 8:18
door architect
het ziet er netjes uit zeg
komt er ook nog losse polyesterwol in de kast?

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Geplaatst: za 13 mei 2023, 8:44
door Shadow
Walt schreef: vr 12 mei 2023, 15:59
Ha Joram,

Ik hoef er zelf ook niks mee, maar ben benieuwd naar de gekozen topologie en component keuze.
Nou hij heeft in overleg met Tony dit gebouwd, lijkt me dat het filter gewoon een zusje is van wat Tony erin zet.
Leeuwarden schreef: vr 12 mei 2023, 16:44
Woutertje heeft alleen de kast en driverkeuze overgenomen van Tony G. Dat maakt het zeker interessant wat hij met het filter heeft gedaan gezien Tony m.i. een professional is qua filter ontwerp en Woutertje is… uhhh… timmerman.
Nou hij heeft in overleg met Tony dit gebouwd, lijkt me dat het filter gewoon een zusje is van wat Tony erin zet.

Ik ken weinig topics waar het posten van het filter tot positieve feedback heeft geleid, meestal zeuren over goud/platinum/unobtanium
Oh ja en nabouwen zonder toestemming, want dit is nog steeds een ontwerp van een pro die het ontwerp niet vrijgegeven heeft :goedzo: