Voorlopig voldoende informatie hier op het forum om me doorheen te worstelen, voor ik 'domme' vragen ga stellen
Restauratie project
Moderator: Beheerdersteam
Restauratie project
Als audio liefhebber al vaker gekeken naar zelfbouw echter nooit verder gekomen dan het ontwerpen en bouwen van een meubel voor bestaande apparatuur. Afgelopen weekeind tot de conclusie gekomen dat een van mijn minipod speakers een scheurtje heeft in de rubber rand (moet me nog een beetje inlezen in de juiste terminologie). Wil me hier dus even gaan inlezen of ik de speaker zou kunnen repareren, of dat vervangen (en upgraden) een optie zou zijn. Weggooien en iets nieuws kopen heeft niet echt mijn voorkeur.
Voorlopig voldoende informatie hier op het forum om me doorheen te worstelen, voor ik 'domme' vragen ga stellen
Voorlopig voldoende informatie hier op het forum om me doorheen te worstelen, voor ik 'domme' vragen ga stellen
Re: Restauratie project
Welkom! Misschien is dit iets voor je om door te lezen? https://speakerrepairshop.nl/nl/
Re: Restauratie project
Bedankt voor het welkom en nuttige tips.
Bestelling reeds geplaatst dus binnenkort eerste poging tot restauratie met het vervangen van rubber speakerrand. Met de heldere uitleg en YT filmpjes moet dat te doen zijn. Het lijkt zo simpel.
Bestelling reeds geplaatst dus binnenkort eerste poging tot restauratie met het vervangen van rubber speakerrand. Met de heldere uitleg en YT filmpjes moet dat te doen zijn. Het lijkt zo simpel.
Re: Restauratie project
Bij het lossnijden kom ik er achter dat rubber volledig vergaan is en heel erg broos. Blijkbaar is dat dus na ruim 20 jaar vergaan.
Voordeel is dat alles dus wel makkelijk los laat en de conus dus snel klaar is voor montage van een nieuwe ring. Alleen de behuizing nog schoon krijgen
Voordeel is dat alles dus wel makkelijk los laat en de conus dus snel klaar is voor montage van een nieuwe ring. Alleen de behuizing nog schoon krijgen
Re: Restauratie project
Lijm van het frame verwijderen was nog het meeste werk maar met stickerverwijderaar en geduld een eind gekomen. Vervolgens er achter gekomen dat de nieuwe randen een andere maat hebben dan de speakers dus nieuwe bestellen op maat (makkelijker opmeten nu ze los zijn) lijkt de volgende stap.
Re: Restauratie project
Na wat contact heen en weer de juiste randjes binnen dus nu een kwestie van lijmen
Zo staat het erbij om te drogen
Re: Restauratie project
Haha ... altijd weer lastig om het juiste maatje voor het gewicht te vinden ... maar je gaat lekker zo!
Re: Restauratie project
Alles volledig gelijmd en speakers weer opgehangen. Nog even een paar dagen de tijd geven om te drogen/uitharden voor ik de boel ga laten inspelen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Restauratie project
Dat ziet er keurig uit! Lekker duurzaam zo, en foam en rubber wordt er allebei met de jaren niet beter op. UV sloopt alles, bij rubber wil het ook nog wel eens hard worden en dan hoeft het niet gemaakt te worden maar klinkt het niet meer zoals zou moeten.
Dus, altijd mooi als het weer gefixt is. Ik denk dat je weer een mooi(er) basje hebt dan even geleden
Dus, altijd mooi als het weer gefixt is. Ik denk dat je weer een mooi(er) basje hebt dan even geleden
