Restauratie project

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Restauratie project

Bericht door MacSjon »

Als audio liefhebber al vaker gekeken naar zelfbouw echter nooit verder gekomen dan het ontwerpen en bouwen van een meubel voor bestaande apparatuur. Afgelopen weekeind tot de conclusie gekomen dat een van mijn minipod speakers een scheurtje heeft in de rubber rand (moet me nog een beetje inlezen in de juiste terminologie). Wil me hier dus even gaan inlezen of ik de speaker zou kunnen repareren, of dat vervangen (en upgraden) een optie zou zijn. Weggooien en iets nieuws kopen heeft niet echt mijn voorkeur.

Voorlopig voldoende informatie hier op het forum om me doorheen te worstelen, voor ik 'domme' vragen ga stellen O:)
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie project

Bericht door Ouwebok »

Welkom! Misschien is dit iets voor je om door te lezen? https://speakerrepairshop.nl/nl/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restauratie project

Bericht door Henkjan »

welkom hier!

nog een site over speaker reparaties:
https://www.repairyourspeakers.com/nl/
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Re: Restauratie project

Bericht door MacSjon »

Bedankt voor het welkom en nuttige tips.

Bestelling reeds geplaatst dus binnenkort eerste poging tot restauratie met het vervangen van rubber speakerrand. Met de heldere uitleg en YT filmpjes moet dat te doen zijn. Het lijkt zo simpel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie project

Bericht door ray5150 »

Misschien voor je gaat beginnen hier een paar foto's plaatsen ?
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Re: Restauratie project

Bericht door MacSjon »

ray5150 schreef: wo 26 apr 2023, 14:32
Misschien voor je gaat beginnen hier een paar foto's plaatsen ?
Ik was al aan het kijken hoe ik dat moet doen
633AC248-D102-4E0C-81CA-13C61905586F.jpeg
Hierbij de beschadigde rand voor reparatie
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Re: Restauratie project

Bericht door MacSjon »

Bij het lossnijden kom ik er achter dat rubber volledig vergaan is en heel erg broos. Blijkbaar is dat dus na ruim 20 jaar vergaan.
DEBE82D8-66CD-4C92-9AE4-C77D7920B00E.jpeg
Voordeel is dat alles dus wel makkelijk los laat en de conus dus snel klaar is voor montage van een nieuwe ring. Alleen de behuizing nog schoon krijgen
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Re: Restauratie project

Bericht door MacSjon »

Lijm van het frame verwijderen was nog het meeste werk maar met stickerverwijderaar en geduld een eind gekomen. Vervolgens er achter gekomen dat de nieuwe randen een andere maat hebben dan de speakers dus nieuwe bestellen op maat (makkelijker opmeten nu ze los zijn) lijkt de volgende stap.
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Re: Restauratie project

Bericht door MacSjon »

Na wat contact heen en weer de juiste randjes binnen dus nu een kwestie van lijmen
IMG_6676.jpeg
Zo staat het erbij om te drogen
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie project

Bericht door SARK »

Haha ... altijd weer lastig om het juiste maatje voor het gewicht te vinden ... maar je gaat lekker zo!
MacSjon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 13:41

Re: Restauratie project

Bericht door MacSjon »

Alles volledig gelijmd en speakers weer opgehangen. Nog even een paar dagen de tijd geven om te drogen/uitharden voor ik de boel ga laten inspelen
IMG_6697.jpeg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Restauratie project

Bericht door wouter »

Dat ziet er keurig uit! Lekker duurzaam zo, en foam en rubber wordt er allebei met de jaren niet beter op. UV sloopt alles, bij rubber wil het ook nog wel eens hard worden en dan hoeft het niet gemaakt te worden maar klinkt het niet meer zoals zou moeten.

Dus, altijd mooi als het weer gefixt is. Ik denk dat je weer een mooi(er) basje hebt dan even geleden ;-)
Plaats reactie