Pagina 1 van 1

Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 12:53
door hannesie
Ik gebruik al sinds 1995 een set rubbers onder mijn luidsprekers, en die zorgen naast een goed geluid ook voor ontkoppeling van de vloer, en dat is wel zo prettig voor de buren.

Mijn luidsprekers waren voor wat betreft het gewicht best wel pittig, toen ik op zoek was naar een oplossing van de storende trillingen die mijn buren hoorden, moest ik dus weten welke uitvoering ik nodig had.
Dus de personenweegschaal gepakt en daar kwam ik op de uitkomst van 92 Kilo.

Dat zit er nog steeds onder.
voet.jpg
Mijn audio kompaan uit die tijd heeft een paar grote Duntech's waar wij dezelfde oplossing voor vonden.
duntech.jpg
Dan weet je dat je soms wel wat kunt proberen, en dat gebeurt dan ook wel.
toppie.jpg
Dan de zoektocht naar wat doet het was bij een gesprek met Leo Busscher dan, zou jij die ringen ook eens willen proberen?

Hij wilde blijkbaar een serieuze beoordeling, en wist wel dat ik redelijk nuchter met dit soort dingen omga.
Ik kreeg de set van 4 opzetten en de manier waarop ze toegepast/gebruikt zouden moeten worden.

De 4 blokken met de kogels er maar eens onder gezet zoals aanbevolen, en nu alweer wat gewend aan de huidige situatie, eens zitten luisteren.

De oplettende kijker had ze al kunnen ontdekken.
alwel.jpg
Door het feit dat je tegelijker tijd ook met andere dingen bezig bent is dat niet de juiste methode, dus nu eens met/zonder en anders gedaan.
de goede.jpg
1.

op.jpg
2.

De laatste foto, maar het effect was correct.
zicht.jpg

Dan natuurlijk het resultaat, ik hoor nog geen grote verschillen als die er zijn, onder de voet foto 2. is het iets stabieler, lijkt het.

Bij de geduide correcte foto 1. daar is het mogelijk wat losser in beeld.


De effecten in geluidsbeeld zijn niet zo groot als bij de voeten van de luidspreker, die er ook voor zorgen voor een wiebelende opzet, maar het gewicht van de streaming Soekris DAC is niet zo idioot groot.
Als iemand het wil horen, je bent welkom.
De bedoeling om het met een paar andere luisteraars te doen is nog niet gelukt, tijd en afspraken. :shock: :think:

Ik zal eens contact opnemen met Leo, voor hoelang de proef mag duren, anders zie ik hem waarschijnlijk aankomende donderdag bij de AVMN.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 13:30
door Leobus
Hans,
Je mag ze best nog een paar weken houden. De AVMN avond is immers eerder dan normaal en jouw tijd om te testen dus korter. Kunnen diegenen die je uitnodigt om te luisteren ook nog langs komen.
Ik zou trouwens wel dat apparaat bovenop je dac er af halen bij de tests.
Groet,
Leobus

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 13:35
door Pjotr
Dan doet ie het niet meer Leo, dat is het WiFi sprietje.

Leuk Hans dat je ze eens onbevooroordeeld test! Dat dempers onder je speakers de trillingen van de speakerkasten isoleren en dempen kan ik snappen. Daar zitten wapperende conussen in die reactiekrachten veroorzaken en derhalve de kast doen trillen. Maar wat moeten die dempers onder je DAC nu eigenlijk dempen/isoleren? De impact van rondvliegende en inslaande bits?

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 13:42
door hannesie
Die met dat sprietje is dan de Mytek Brooklyn Bridge, van mijn oude hifi-maatje.

De kast die er bovenop staat is de Topping A90 discrete VV, en voor wat betreft de ruimte, dat is dan best lastig, maar wel een flink aantal zware kabels die er aan vast zitten, maar ik zal eens kijken wat ik kan doen.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 13:47
door hannesie
Maar wat moeten die dempers onder je DAC nu eigenlijk dempen/isoleren? De impact van rondvliegende en inslaande bits?
Met DSD512 gaat het wel erg snel, 8) maar de ruimte is wel wat beperkt om er veel te kunnen doen.
De voeding van de DAC is wel erg precies, maar hangt nu niet aan de audiogroep, met daar dan weer een snoer voor pakken, en het ligt klaar. :-$
snoer.jpg

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 13:50
door Pjotr
Die bovenste kast is toch je DX7Pro DAC? Je lijkt Walt wel met die foto's :lol:

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 13:55
door hannesie
Klopt, we hebben toen geëxperimenteerd om die dac met een ander streamer aan te sturen als de geïntegreerde, en dat scheelde behoorlijk.
Dat is een set met Duntech Marquis en een Krell eindtrap, de Mytek fungeert als VV.

Toen met tegenlicht genomen en de oude mobile camera, met de huidige gaat dat een stukje beter.
wel veel isolatie van de internet provider, Ziggo heeft het daar niet zo lekker, dus galvanische scheiding d.m.v. glasvezel in het netwerk.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 14:10
door Leobus
Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 13:35
Dan doet ie het niet meer Leo, dat is het WiFi sprietje.

Leuk Hans dat je ze eens onbevooroordeeld test! Dat dempers onder je speakers de trillingen van de speakerkasten isoleren en dempen kan ik snappen. Daar zitten wapperende conussen in die reactiekrachten veroorzaken en derhalve de kast doen trillen. Maar wat moeten die dempers onder je DAC nu eigenlijk dempen/isoleren? De impact van rondvliegende en inslaande bits?
Die speakers zijn zelfs in staat om je trommelvliezen in beweging te brengen. In mindere mate kan dus ook de kast in beweging gebracht worden. Bij mij wordt zelfs de bank waar ik op zit in trilling gebracht. Maar jij vindt waarschijnlijk dat trillingen geen kwaad kunnen.
Mijn ervaring met de ringen wijst in de richting dat het wel invloed heeft.
Groet,
Leobus

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 15:53
door Walt
Ik kan het niet goed zien, maar voor een licht apparaat zou ik 3 ringen nemen, geen 4. En de kogel direct tegen de onderplaat, niet tegen een voetje.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 16:16
door hannesie
Niet mee bemoeien, ik probeer hier alles uit, desnoods op z'n kop.

Jij bent de laatste die ik het vraag.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 16:21
door Walt
Afgezien van je nogal botte reactie (zou niet mogen op een forum..?) ben ik het wel met je eens dat zelf testen altijd het beste is… :rock:

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 18:22
door Leeuwarden
Beide even een lolly en maar weer door! :lol:

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:18
door Pjotr
Leobus schreef: wo 19 apr 2023, 14:10
Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 13:35
Dan doet ie het niet meer Leo, dat is het WiFi sprietje.

Leuk Hans dat je ze eens onbevooroordeeld test! Dat dempers onder je speakers de trillingen van de speakerkasten isoleren en dempen kan ik snappen. Daar zitten wapperende conussen in die reactiekrachten veroorzaken en derhalve de kast doen trillen. Maar wat moeten die dempers onder je DAC nu eigenlijk dempen/isoleren? De impact van rondvliegende en inslaande bits?
Die speakers zijn zelfs in staat om je trommelvliezen in beweging te brengen. In mindere mate kan dus ook de kast in beweging gebracht worden. Bij mij wordt zelfs de bank waar ik op zit in trilling gebracht. Maar jij vindt waarschijnlijk dat trillingen geen kwaad kunnen.
Mijn ervaring met de ringen wijst in de richting dat het wel invloed heeft.
Groet,
Leobus
Ja, dat kan zeker Leo. En dat is met alles in de kamer in meer of mindere mate. Maar is dat een probleem? Dat wil ik dan wel eerst eenduidig vastgesteld zien zoals b.v. rammelende theelepeltjes op het dressoir e.d. Maar als geluidsgolven mijn versterker dermate in beweging gaan brengen dat dat kwaad kan, dan denk eerder aan een andere versterker waarbij dat geen kwaad kan. En anders zou ik de versterker in geluidsdichte doos zetten en niet op rolletjes. Met dat laatste kunnen de geluidsgolven er nog steeds makkelijk bij.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:27
door douwebakker
Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 20:18
Leobus schreef: wo 19 apr 2023, 14:10
Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 13:35
Dan doet ie het niet meer Leo, dat is het WiFi sprietje.

Leuk Hans dat je ze eens onbevooroordeeld test! Dat dempers onder je speakers de trillingen van de speakerkasten isoleren en dempen kan ik snappen. Daar zitten wapperende conussen in die reactiekrachten veroorzaken en derhalve de kast doen trillen. Maar wat moeten die dempers onder je DAC nu eigenlijk dempen/isoleren? De impact van rondvliegende en inslaande bits?
Die speakers zijn zelfs in staat om je trommelvliezen in beweging te brengen. In mindere mate kan dus ook de kast in beweging gebracht worden. Bij mij wordt zelfs de bank waar ik op zit in trilling gebracht. Maar jij vindt waarschijnlijk dat trillingen geen kwaad kunnen.
Mijn ervaring met de ringen wijst in de richting dat het wel invloed heeft.
Groet,
Leobus
Ja, dat kan zeker Leo. En dat is met alles in de kamer in meer of mindere mate. Maar is dat een probleem? Dat wil ik dan wel eerst eenduidig vastgesteld zien zoals b.v. rammelende theelepeltjes op het dressoir e.d. Maar als geluidsgolven mijn versterker dermate in beweging gaan brengen dat dat kwaad kan, dan denk eerder aan een andere versterker waarbij dat geen kwaad kan. En anders zou ik de versterker in geluidsdichte doos zetten en niet op rolletjes. Met dat laatste kunnen de geluidsgolven er nog steeds makkelijk bij.
Lees ik dit wel goed Peter. Gaat het eventueel meetrillen van de versterker ten koste van het geluid?

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:36
door Pjotr
I.i.g. bij Leo lijkt het. Eigenlijk ging het over de kast van een DAC als ik het even terug lees, maar dan zou het met de kast van een versterker toch niet anders uitpakken?

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:40
door douwebakker
Het gaat mij wel een beetje boven de pet hoor. Ik ben eigenlijk ook wel blij dat ik geen absoluut gehoor heb hoor.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:54
door Pjotr
Ja , jij bent gezegend. Maakt het een stuk makkelijker :mrgreen: Maar laten we verder maar eens de luisterresultaten en de verslagen afwachten.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: ma 22 mei 2023, 17:05
door Leobus
Luisterresultaten en verslagen beperken zich tot nu toe tot het eerste verslag van Hannesie. Aanstaande donderdag is het weer AVMN avond.
Als Hannesie vindt dat de testperiode nog niet voorbij is, verlengen we de testperiode nog een keer met een maand. Als hij het nu wel weet, dan graag de ringen donderdag retour.
Groet,
Leobus

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: ma 22 mei 2023, 17:50
door FR_Aad
:think:

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: ma 22 mei 2023, 23:49
door hannesie
Ja, dit geeft stof tot nadenken. :P

Het groepje waar ik dan de test mee zou doen was zo druk met een draaitafel te bouwen en een luidspreker tot leven te brengen dat er weinig tijd was.
Ik heb dan de ontwikkeling met de Pure dac, en dat geeft dan naast de dagelijkse beslommeringen als de Kiltunnel naar Heinenoord, en de tijd die je dan hebt om dat samen op te lossen en tot de uiteindelijke uitkomst als resumé.

Het lijkt niet erg te lukken, en met een nieuwe DIY draaitafel en een Ortofon Cadenza Black elementje, en die staat dan ook op het lijstje om te beluisteren.
cadenza.jpg
Het is dan lastig.
Ik neem ze in ieder geval mee a.s. donderdag, we zien wel.

Re: Op losse groeven/rollen/kogels of iets dergelijks

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 14:52
door hannesie
zonder.jpg
De kogels zijn er onder uit, en dan weer luisteren naar en de Soekris en de Topping A90 d combinatie.
Voor mij geen duidelijk verschil, de vorige keer dan geluisterd met de Topping en de Pure dac, de Soekris deed niet mee, maar stond wel onder de Topping. Met de situatie met alleen de Pure dac dan geen foto's gemaakt.

De kast hangt aan een betonnen muur die 35 cm dik is en is een deel van de totale constructie met de fundering, dus als er een zware vrachtwagen door de straat rijd kan het soms wel zijn dat je wel iets merkt van een trilling, maar dat is zeldzaam.

Dat zal toch wel wat uitmaken, heb ik zo het idee.