Pagina 1 van 3

Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 21:48
door tigradekat
Oke, oke, ik loop dus al tijden tegen mezelf te zeggen dat ik nou eens een keer die monitors met subs moet gaan bouwen. Afgelopen luisterdag in Ermelo was een mooie stok achter de deur....

Dus... Hoewel ik de drivers al 6 jaar op de plank heb liggen, en ik ook de filter componenten al twee jaar heb, was er voor Ermelo nog geen lijmklem aan het werk gezet...

MAAR!

Voor de luisterdag in Breda word alles anders!

Kom op, ontwerpje maken, zaaplannetje uitdenken, mdf op maat laten zagen, hupsakee!

Ik ben zowaar begonnen:)

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 21:54
door hardbats
Bijna een maand de tijd, wat ga je de andere 3 weken doen? :lol:

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 22:02
door tigradekat
Even het plan: Het idee is de Audioexcite Revelation II MK2 te bouwen http://www.audioexcite.com/?page_id=2909, en wel de gesloten variant. Ik wil ze namelijk aanvullen met een set subs, via de dsp van mijn hypex fusion amps.

Het bouwen op zich is niet zo moeilijk, maar ik heb wat ideetjes qua afwerking die voor mij uitdagend gaan zijn, omdat ik enkel een bovenfrees, decoupeerzaag en 30 jaar oude workmate heb :)

De afrondingen los ik daarom op met profiellatten bijvoorbeeld

Verder wil ik een "baffle in baffle" maken waarbij ik een uitsparing in de baffle frees, waar dan weer een baffle word ingezet, bekleed met leer.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 22:04
door tigradekat
hardbats schreef: zo 09 apr 2023, 21:54
Bijna een maand de tijd, wat ga je de andere 3 weken doen? :lol:

Geloof me, het gaat nog spannend worden :)

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 22:29
door Shadow
Tof! =D>

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 10 apr 2023, 8:05
door Walt
Mooi project!

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: di 11 apr 2023, 7:16
door tigradekat
Gisteren tussen het klussen aan ons huis door ook kans gezien een stukkie aan de hobby te besteden. Hier een vies plaatje voor het glad schuren van sub nummer één.

Plus een Batman masker.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: di 11 apr 2023, 23:26
door tigradekat
Ik wil dus graag een insert in de baffle maken, liefst in een soort van Sonus Faber olympica achtig design

Ik zou alleen niet weten hoe ik dat netjes voor elkaar krijg. Een ronde/ vierkante mal maken is makkelijk, maar zoiets als dit volgens mij alleen met een cnc te maken.

Zou iemand een mal en contramal voor me kunnen cnc frezen als ik een ontwerp aanlever?

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: di 11 apr 2023, 23:30
door Barry2001
FreesKees heeft het voor mij eens gedaan, en voor meer mensen op het forum. Forumnaam Audiomanics, pb-tje sturen.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: di 18 apr 2023, 21:53
door Shadow
Dat kan heel mooi worden! :rock:

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 17:31
door tigradekat
Shadow schreef: di 18 apr 2023, 21:53
Dat kan heel mooi worden! :rock:
Ik heb de front baffles inmiddels gefineerd, nu nog een beslissing maken over hoe ik de insert wil hebben.

Ik denk toch dat ik het eenvoudig ga houden. Vanaf morgen een paar dagen vrij, dus ik hoop dan stappen te maken

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: vr 21 apr 2023, 17:10
door tigradekat
Pff, een van de meest zenuwslopende klussen zit er op: fineer helemaal rond gevouwen om de monitors, met contactlijm. Uitlijnen kan maar één keer... Ik bedacht dat bakpapier wel goed zou werken om de delen tijdelijk te beschermen, zodat ik kant voor kant kon aandrukken met een ronde stok. Dat bleek uitstekend te werken :)

Volgende horde: alle kopse fineer schuren zonder uitbraken. Iemand nog tips?

Dit is overigens gerookt eucalyptus flexfineer, op drager. Het zit tussen Kuiperflex en normaal fineer in qua flexibiliteit, en is nog behoorlijk breekbaar als je het met de draad mee wil buigen, en aan de kopse kant splintergevoelig. Wel heel erg mooi.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: vr 21 apr 2023, 18:21
door tigradekat
De bovenfrees werkt daarvoor prima gelukkig :)

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: za 22 apr 2023, 10:18
door Shadow
:rock:

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 16:25
door tigradekat
Na rijp beraad heb ik besloten om geen leren insert in de baffle te maken. Het fineren van de baffles was een behoorlijke klus om mooi te krijgen, maar dat is echt super goed gelukt vind ik zelf. Ik vind het fineer eigenlijk te mooi om weer grotendeels weg te frezen, met het risico dat het niet helemaal wordt wat ik er van verwacht qua afwerkingsniveau met mijn beperkte tools (en skills :oops: ). Less is more dus :)

Vandaag was het dus tijd om de uitsparingen in de fronts te frezen... Één fout en alles wat ik tot nu gedaan heb aan fineerwerk kan overnieuw... Geen stress :)

Bij het monteren van mijn cirkelgeleider is er een probleem: De minimale cirkel die ik kan afstellen blijkt 106mm te zijn, met de kleinste frees die ik heb. Anderhalve mm te veel... Ik los dit op door de kop van de bout de als as dient gedeeltelijk weg te slijpen, hierdoor win ik 2mm, pfhoee :lol:

Probleem is dan wel dat ik een te kleine rand overhou: de binnenmaat is 80mm, dus moet ik de rest van het vlak waar de flange van de tweeter op rust anders uitfrezen. Een snel gekluste kopieermal lost dat probleem op. De mal is er alleen voor om te zorgen dat ik met de frees niet naar buiten uitschiet, dus het hoeft allemaal niet zo precies, Even een cirkel met de decoupeerzaag uit een stukje multiplex zagen werkt prima.

Ik vind het zelf niet mooi als er ruimte zit tussen de tweeter rand en de baffle, dus de passing moet perfect zijn. Ik ga voor 104,5mm, dat moet nét passen volgens mijn schuifmaat.

Gelukkig blijkt het voorwerk niet voor niets te zijn geweest: De passing is nagenoeg perfect :) Één uitsparing is eigenlijk nét te klein, want de passing is een lichte press fit. Ik had voor het mooie nog een keertje rond moeten gaan met de cirkelgeleider. Maar ik doe het er mee, echt klemmen doet het ook niet. Liever dit dan te ruim.

De woofer is voor een andere keer, het is mooi geweest voor vandaag! Nu een biertje:)

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 13:03
door tigradekat
In de lunchpauze even een malletje voor de Speakon bevestiginsplaten gefikst :rock:

Thuiswerken heeft zn voordelen :D

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 17:31
door Walt
Dat is netjes zo, op zich kan het wat compacter met een speakon met brede flens.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 17:40
door Pjotr
Maar zo ligt de Speakon wel beschermd bij vervoer! Ik frees meestal een uitsparing uit de kast met een plaatje 2 mm alu aan de binnenkant voor de montage van de terminals. Steken ze ook niet uit.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 22:48
door tigradekat
Bedankt Walt!

Ik heb de Speakons met flens ook gezien, maar ik vind dit mooier. De Speakon terminal is nu mooi verzonken, en komt de stekker straks ook iets minder ver naar achteren.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 22:54
door tigradekat
Pjotr schreef: ma 24 apr 2023, 17:40
Maar zo ligt de Speakon wel beschermd bij vervoer! Ik frees meestal een uitsparing uit de kast met een plaatje 2 mm alu aan de binnenkant voor de montage van de terminals. Steken ze ook niet uit.
Dat is ook een mooie oplossing inderdaad. Maar is dat alu plaatje dan nog eenvoudig demontabel? Dat vind ik namelijk nog een voordeel van de "cups" die ik nu gebruik, het is super eenvoudig de boel los te halen als de drivers er een keer uit moeten, en is solderen van de terminals dus geen issue

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 23:12
door Pjotr
Nee dat niet. Naast schroeven lijm ik het dan ook nog luchtdicht extra vast met epoxy. Zit meestal toch tegenover de woofer en kun je er van die kant makkelijk bij.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 23:36
door tigradekat
Pjotr schreef: ma 24 apr 2023, 23:12
Nee dat niet. Naast schroeven lijm ik het dan ook nog luchtdicht extra vast met epoxy. Zit meestal toch tegenover de woofer en kun je er van die kant makkelijk bij.
Dat is waar, het is een klein voordeeltje dat het makkelijk helemaal los kan, maar verder niet zo belangrijk.

Luchtdichtheid heb ik gegarandeerd door de uitsparing 0,5mm te klein te maken, hierdoor fungeert de rand als pakking. De cup zweeft heel miniem boven het oppervlak als de schroeven los zijn. De omdat de cup wanden iets taps naar binnen lopen krijg je zo een mooie seal.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: di 25 apr 2023, 10:34
door Pjotr
Ja mooie oplossing. Moet je wel nauwkeurig frezen. Als het mooi vlak is, ook met speakerranden, stop ik er soms ook wel wat knutselvilt tussen. Dat vergaat ook nooit.

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 30 apr 2023, 11:37
door tigradekat
Nou, de monitors zijn af, maar een kleine tegenslag met de subs: in mijn haast begon ik afgelopen donderdagochtend te vroeg in de ochtend met het verlijmen van de baffles (2x 22mm.mdf op elkaar): Houtlijm hecht blijkbaar erg slecht bij temperaturen van onder de 5 graden Celcius....

Geluk bij een ongeluk was dat ik de twee platen na 1,5 uur persen zo weer van elkaar af kon trekken zonder schade. Maar weer glad schuren gaat niet zomaar dan wordt nog redelijk verse houtlijm weer zacht en stroopt het schuurvel vol.

Er moet dus nog één baffle worden verlijmd, dan de boel strak schuren, dan fineren, dan gaten frezen, dan aflakken met skylt

Dit weekend ben ik met het gezin op stap, dus moet het komende week in de avond uurtjes gebeuren, dat word kielekiele...

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Geplaatst: zo 30 apr 2023, 11:52
door hardbats
Dat lukt jou wel :goedzo: