Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Geplaatst: zo 02 apr 2023, 11:39
Wellicht voor anderen ook interessant. Ik heb eindelijk een goed bruikbare interface gevonden voor een Pi streamer. Linn Kazoo (android) en Linn Music op iOS !
Al tijden loop ik er tegenaan dat
1. ik Roon wel erg duur vind
2. je eigenllijk veroordeeld bent tot Roon, er is gewoon geen alternatief in dezelfde klasse, betaald danwel onbetaald.
3. zelfs als je je eisen (naar beneden) bijstelt er geen goed bruikbare interface is voor de gratis UPNP/DLNA spelers (nee, Volumio telt niet, de web interface van Moode en consorten is ellende, ellende en ellende, Mopidy/Iris is leuk maar instabiel etc etc etc).
4. de meeste open source dingen knutselwerk blijven.
Maarrrrr, na lang zoeken eindelijk een combinatie gevonden die mij bevalt. Het oogt lekker en werkt als een zonnetje (op iOS), en is tenminste goed bruikbaar op android. Nee, je hebt niet de zaken die Roon Roon maken (meta informatie e.d.) maarja, dan moet je maar voor Roon betalen.
Wil je een systeem dat in ieder geval goed werkt, vlot is, stabiel is en "gewoon werkt" zonder poespas, dan kan je onderstaande combi proberen.
1. Installeer ergens een UPNP server. Minimserver 2 draait op ongeveer alles en de gratis variant biedt (mij) genoeg mogelijkheden, speciaal voor audio, helemaal prima. Je kan ook de Moode ingebouwde variant gebruiken maar die vond ik niet zo.
2. Knal Moode op een Pi, richt via de webinterface (yuk!) in zoals je wil qua system settings, dac, upsampling, whatever.
3. Klik op Menu rechtsboven > Configure > Renderers > Scroll naar UPNP Client for MPD. Klik op Edit (upnp settings). Zet service type op OpenHome. Save, UPNP wordt opnieuw gestart.
4. Voor android: pluk Linn Kazoo uit de play store. Voor iOS de Linn Music app (of Kazoo, maar is minder soepel).
Et voila, eindelijk lossless streaming met een goeie interface. Qobuz en Tidal kunnen via de Linn apps denk ik (ik heb geen accounts), Spotify streamt gewoon naar Moode als je deze renderer aanzet.
Al tijden loop ik er tegenaan dat
1. ik Roon wel erg duur vind
2. je eigenllijk veroordeeld bent tot Roon, er is gewoon geen alternatief in dezelfde klasse, betaald danwel onbetaald.
3. zelfs als je je eisen (naar beneden) bijstelt er geen goed bruikbare interface is voor de gratis UPNP/DLNA spelers (nee, Volumio telt niet, de web interface van Moode en consorten is ellende, ellende en ellende, Mopidy/Iris is leuk maar instabiel etc etc etc).
4. de meeste open source dingen knutselwerk blijven.
Maarrrrr, na lang zoeken eindelijk een combinatie gevonden die mij bevalt. Het oogt lekker en werkt als een zonnetje (op iOS), en is tenminste goed bruikbaar op android. Nee, je hebt niet de zaken die Roon Roon maken (meta informatie e.d.) maarja, dan moet je maar voor Roon betalen.
Wil je een systeem dat in ieder geval goed werkt, vlot is, stabiel is en "gewoon werkt" zonder poespas, dan kan je onderstaande combi proberen.
1. Installeer ergens een UPNP server. Minimserver 2 draait op ongeveer alles en de gratis variant biedt (mij) genoeg mogelijkheden, speciaal voor audio, helemaal prima. Je kan ook de Moode ingebouwde variant gebruiken maar die vond ik niet zo.
2. Knal Moode op een Pi, richt via de webinterface (yuk!) in zoals je wil qua system settings, dac, upsampling, whatever.
3. Klik op Menu rechtsboven > Configure > Renderers > Scroll naar UPNP Client for MPD. Klik op Edit (upnp settings). Zet service type op OpenHome. Save, UPNP wordt opnieuw gestart.
4. Voor android: pluk Linn Kazoo uit de play store. Voor iOS de Linn Music app (of Kazoo, maar is minder soepel).
Et voila, eindelijk lossless streaming met een goeie interface. Qobuz en Tidal kunnen via de Linn apps denk ik (ik heb geen accounts), Spotify streamt gewoon naar Moode als je deze renderer aanzet.