Pagina 1 van 2

Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 10:07
door Shadow
Een vriend van me kocht voor 10 euro bij de kringloop een Rel T5, ding deed het prima icm de Scamo 15 speakers die ik voor hem gebouwd had, maar na een maandje was het subje ineens stil...
20230312_100245.jpg
20230312_100249.jpg
Verbrande weerstanden, condensatoren...affijn we gaan maar eens wat gebakken onderdelen vervangen en kijken of we hem kunnen reanimeren...

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 10:22
door dre
Zonde! :(

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 10:27
door ds23man
Ik zie vooral verkeerde lijm ( hygroscopisch ).

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 12:16
door Shadow
2 kapotte elco's naast de warm geworden weerstanden, die nog goed meten maar waar misschien een zwaarder wattage gewenst is.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 12:47
door Henkjan
en wat meer afstand tot die elko's?

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 13:40
door hsmeets
they melt capacitors, don't they?

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 14:15
door ray5150
Zijn de transistoren nog een beetje courante types ?

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 15:07
door Shadow
Henkjan schreef: zo 12 mar 2023, 12:47
en wat meer afstand tot die elko's?
De weerstanden worden van de print af gehaald en op het koelblok gezet, via een ander forum gezien dat meer mensen daar problemen mee hadden en het zo opgelost hadden.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 15:38
door Barry2001
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 15:50
door Shadow
Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 15:38
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Ongeveer ieder probleem wat je met Rel subs ziet gaat over de weerstanden in de buurt van de elco's die daar door ploffen, wat hier ook gebeurd is, ik heb alle elco's nieuw besteld bij Mouser en de weerstanden worden Vishay/Dale alu behuizing op het koelblok gemonteerd.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 15:56
door Barry2001
-Nog steeds- veel te dicht bij de elcootjes wilde ik typen. Ja wat je zegt zal het probleem verhelpen.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:00
door Pjotr
Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 15:38
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Ze lijken mij ook niet origineel. Volgens de kleuren op de weerstanden zouden ze 33K moeten zijn. Klopt dat? Dan moet erg wel er veel spanning op staan om ze heet te laten worden.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:05
door Barry2001
2k2 zijn ze denk ik.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:06
door Shadow
Pjotr schreef: zo 12 mar 2023, 16:00
Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 15:38
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Ze lijken mij ook niet origineel. Volgens de kleuren op de weerstanden zouden ze 33K moeten zijn. Klopt dat? Dan moet erg wel er veel spanning op staan om ze heet te laten worden.
Daar hebben wij ook mee zitten klooien, want ze meten gewoon netjes 2,2K (rood, rood, rood, goud) voor de grote en de 2 in serie zijn 750 (violet, groen, bruin) en 560 (groen, blauw, bruin)
Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 16:05
2k2 zijn ze denk ik.
correct :goedzo:

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:11
door Pjotr
Ja, is niet helemaal goed te zien, dan wil het wel. Succes!

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: za 18 mar 2023, 22:54
door Shadow
20230318_220049.jpg
Nieuwe elco's, de 3 heethoofden weg van de print.
20230318_223212.jpg
20230318_223218.jpg
20230318_223220.jpg
En de boel weer op het koelblok, morgen kijken of de boel weer doet wat het moet doen en dan nog wat hotsnot op de elco's en aansluitingen. Kan ie weer 18 jaar mee \:D/
Oh ja de temperatuur bewaking nog vast zetten ](*,)

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 12:08
door Shadow
Die doet het weer \:D/
20230319_113446.jpg

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 12:43
door ray5150
Nette oplossing zo. :goedzo:

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 13:23
door Shadow
Dankje, hij heeft vanochtend een uur lang 30Hz bursts van 30 seconden aan, 5 seconden uit staan doen op vol vermogen, daar werd ie niet meer dan handwarm van, dus dat is mooi.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 14:46
door Henkjan
wat zeiden de buren daarvan? :lol:

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 14:54
door Pjotr
Hij had toch ook een bataljon van deze aan laten rukken: viewtopic.php?p=2057673#p2057673

Netjes opgelost zo \:D/

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 19:34
door Shadow
Henkjan schreef: zo 19 mar 2023, 14:46
wat zeiden de buren daarvan? :lol:
Behuizing open = bijna geen herrie

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: di 21 mar 2023, 9:25
door ray5150
Shadow schreef: zo 19 mar 2023, 13:23
Dankje, hij heeft vanochtend een uur lang 30Hz bursts van 30 seconden aan, 5 seconden uit staan doen op vol vermogen.
Mag ik vragen hoe je dat doet ? hardware generator of een stukje software ?

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: di 21 mar 2023, 13:19
door Shadow
ik heb een signaal generator, maar ik had nu lui even een test track van spotify gebruikt en die via een usb-c dacje even direct de versterker in.

Re: Rel T5 ellende

Geplaatst: zo 20 okt 2024, 11:28
door rickjansen01
Hallo
Waar zijn deze weerstanden te koop
Gr chris