Rel T5 ellende

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Een vriend van me kocht voor 10 euro bij de kringloop een Rel T5, ding deed het prima icm de Scamo 15 speakers die ik voor hem gebouwd had, maar na een maandje was het subje ineens stil...
20230312_100245.jpg
20230312_100249.jpg
Verbrande weerstanden, condensatoren...affijn we gaan maar eens wat gebakken onderdelen vervangen en kijken of we hem kunnen reanimeren...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Rel T5 ellende

Bericht door dre »

Zonde! :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Rel T5 ellende

Bericht door ds23man »

Ik zie vooral verkeerde lijm ( hygroscopisch ).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

2 kapotte elco's naast de warm geworden weerstanden, die nog goed meten maar waar misschien een zwaarder wattage gewenst is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Henkjan »

en wat meer afstand tot die elko's?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Rel T5 ellende

Bericht door hsmeets »

they melt capacitors, don't they?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Rel T5 ellende

Bericht door ray5150 »

Zijn de transistoren nog een beetje courante types ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: zo 12 mar 2023, 12:47
en wat meer afstand tot die elko's?
De weerstanden worden van de print af gehaald en op het koelblok gezet, via een ander forum gezien dat meer mensen daar problemen mee hadden en het zo opgelost hadden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Barry2001 »

Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 15:38
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Ongeveer ieder probleem wat je met Rel subs ziet gaat over de weerstanden in de buurt van de elco's die daar door ploffen, wat hier ook gebeurd is, ik heb alle elco's nieuw besteld bij Mouser en de weerstanden worden Vishay/Dale alu behuizing op het koelblok gemonteerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Barry2001 »

-Nog steeds- veel te dicht bij de elcootjes wilde ik typen. Ja wat je zegt zal het probleem verhelpen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 15:38
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Ze lijken mij ook niet origineel. Volgens de kleuren op de weerstanden zouden ze 33K moeten zijn. Klopt dat? Dan moet erg wel er veel spanning op staan om ze heet te laten worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Barry2001 »

2k2 zijn ze denk ik.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: zo 12 mar 2023, 16:00
Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 15:38
Zo aan de footprint (silk) te zien is het de bedoeling van de ontwerper geweest de weerstanden rechtop te monteren, verticaal. Of past dat niet in de behuizing? Dan zitten ze overigens veel te dicht bij de elcootjes.
Ze lijken mij ook niet origineel. Volgens de kleuren op de weerstanden zouden ze 33K moeten zijn. Klopt dat? Dan moet erg wel er veel spanning op staan om ze heet te laten worden.
Daar hebben wij ook mee zitten klooien, want ze meten gewoon netjes 2,2K (rood, rood, rood, goud) voor de grote en de 2 in serie zijn 750 (violet, groen, bruin) en 560 (groen, blauw, bruin)
Barry2001 schreef: zo 12 mar 2023, 16:05
2k2 zijn ze denk ik.
correct :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Pjotr »

Ja, is niet helemaal goed te zien, dan wil het wel. Succes!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

20230318_220049.jpg
Nieuwe elco's, de 3 heethoofden weg van de print.
20230318_223212.jpg
20230318_223218.jpg
20230318_223220.jpg
En de boel weer op het koelblok, morgen kijken of de boel weer doet wat het moet doen en dan nog wat hotsnot op de elco's en aansluitingen. Kan ie weer 18 jaar mee \:D/
Oh ja de temperatuur bewaking nog vast zetten ](*,)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Die doet het weer \:D/
20230319_113446.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Rel T5 ellende

Bericht door ray5150 »

Nette oplossing zo. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Dankje, hij heeft vanochtend een uur lang 30Hz bursts van 30 seconden aan, 5 seconden uit staan doen op vol vermogen, daar werd ie niet meer dan handwarm van, dus dat is mooi.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Henkjan »

wat zeiden de buren daarvan? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Pjotr »

Hij had toch ook een bataljon van deze aan laten rukken: viewtopic.php?p=2057673#p2057673

Netjes opgelost zo \:D/
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: zo 19 mar 2023, 14:46
wat zeiden de buren daarvan? :lol:
Behuizing open = bijna geen herrie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Rel T5 ellende

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: zo 19 mar 2023, 13:23
Dankje, hij heeft vanochtend een uur lang 30Hz bursts van 30 seconden aan, 5 seconden uit staan doen op vol vermogen.
Mag ik vragen hoe je dat doet ? hardware generator of een stukje software ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rel T5 ellende

Bericht door Shadow »

ik heb een signaal generator, maar ik had nu lui even een test track van spotify gebruikt en die via een usb-c dacje even direct de versterker in.
rickjansen01
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 okt 2024, 11:27

Re: Rel T5 ellende

Bericht door rickjansen01 »

Hallo
Waar zijn deze weerstanden te koop
Gr chris
Plaats reactie