Ray's gitaar knutselhoekje
Geplaatst: za 25 feb 2023, 12:20
Mja, behalve luidsprekers en elektronica wil ik ook nog wel eens wat aan fijnbesnaarde instrumenten sleutelen.
Zo had ik eens het idee dat ik wel een basgitaar zou willen hebben voor erbij.
Simpel toch ? bij een zaak als Thomann (soort Duitse Bax websjop) heb je die dingen al vanaf 99 euro. nee, zo werkt het niet bij mij... ik wilde iets van een beetje een behoorlijk merk, en linkshandig, en een beetje in de buurt op te halen voor een redelijke prijs van zo rond de 100 Euro.
Hoefde niet in nieuwstaat te zijn met eventueel wat werk eraan.
Ik ging dus eens kijken op Marktplaats, zette een zoekopdracht uit voor linkshandig en lefty bij de sectie basgitaren met een straal vanaf 5 kilometer van mijn postcode. In zo'n grote stad als hier zou dat toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, dacht ik. dus niet...
vervolgens mocht ik 15 maanden plaatsnemen in de wachtkamer. (geen grapje, het duurde echt zo lang.)
Op een gegeven moment kwam er iets interessants in de buurt langs.
Een Yamaha RBX350. dus maar eens gaan kijken.
Dat viel niet mee. de bas was goed gebruikt, er miste een snaar, een potmeter zat helemaal los in de body, missende potmeterknopjes, butsen en hier daar de lak eraf, een roestige brug. een tijdje rechtshandig besnaard geweest, wat de topkam niet fijn vond. het ding had een zwaar leven gehad. wel zat er een knappe koffer en een stelsleutel voor de trekstang bij wat weer een pluspunt was.
Ermee thuisgekomen een gaan kijken hoe oud hij was. er staat een serienummer in de kop van de nek gestampt, en op internet staan lijsten waarop de serienummers van Yamaha gitaren staan uitgelegd. deze is van September 2001, en gebouwd in Taiwan.
De bas heeft 2 elementen en 3 potmeters. 1 potmeter is een balansregelaar voor de elementen, er zit ook een center detent in wat handig is. de bas is verder passief. daarna volgen een volume regelaar en toonpotmeter.
De body is voor zover ik kan zien van Elzenhout, de nek van Esdoorn, en de toets is van Palissander. niet spectaculair allemaal, wel degelijk.
Het ding had dus een flinke onderhoudsbeurt nodig om weer een beetje speelbaar te zijn, waarvan ik wat foto's heb gemaakt.
De uitfrezingen in de body waren afgewerkt met elektrisch geleidende verf. dit word gedaan om de elektronica af te schermen.
Ik had nog een rol koperfolietape liggen, daar heb ik iets meer vertrouwen in dus deze erin geplakt.
De potmeters krijgen ook een schoonmaak beurtje.
De toets krijg een grondige schoonmaakbeurt, en de frets worden gepolijst.
Palissander word niet gelakt, maar in de olie gezet, je ziet hier het verschil goed.
Vanavond verder met het verslag.
Zo had ik eens het idee dat ik wel een basgitaar zou willen hebben voor erbij.
Simpel toch ? bij een zaak als Thomann (soort Duitse Bax websjop) heb je die dingen al vanaf 99 euro. nee, zo werkt het niet bij mij... ik wilde iets van een beetje een behoorlijk merk, en linkshandig, en een beetje in de buurt op te halen voor een redelijke prijs van zo rond de 100 Euro.
Hoefde niet in nieuwstaat te zijn met eventueel wat werk eraan.
Ik ging dus eens kijken op Marktplaats, zette een zoekopdracht uit voor linkshandig en lefty bij de sectie basgitaren met een straal vanaf 5 kilometer van mijn postcode. In zo'n grote stad als hier zou dat toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, dacht ik. dus niet...
vervolgens mocht ik 15 maanden plaatsnemen in de wachtkamer. (geen grapje, het duurde echt zo lang.)
Op een gegeven moment kwam er iets interessants in de buurt langs.
Een Yamaha RBX350. dus maar eens gaan kijken.
Dat viel niet mee. de bas was goed gebruikt, er miste een snaar, een potmeter zat helemaal los in de body, missende potmeterknopjes, butsen en hier daar de lak eraf, een roestige brug. een tijdje rechtshandig besnaard geweest, wat de topkam niet fijn vond. het ding had een zwaar leven gehad. wel zat er een knappe koffer en een stelsleutel voor de trekstang bij wat weer een pluspunt was.
Ermee thuisgekomen een gaan kijken hoe oud hij was. er staat een serienummer in de kop van de nek gestampt, en op internet staan lijsten waarop de serienummers van Yamaha gitaren staan uitgelegd. deze is van September 2001, en gebouwd in Taiwan.
De bas heeft 2 elementen en 3 potmeters. 1 potmeter is een balansregelaar voor de elementen, er zit ook een center detent in wat handig is. de bas is verder passief. daarna volgen een volume regelaar en toonpotmeter.
De body is voor zover ik kan zien van Elzenhout, de nek van Esdoorn, en de toets is van Palissander. niet spectaculair allemaal, wel degelijk.
Het ding had dus een flinke onderhoudsbeurt nodig om weer een beetje speelbaar te zijn, waarvan ik wat foto's heb gemaakt.
De uitfrezingen in de body waren afgewerkt met elektrisch geleidende verf. dit word gedaan om de elektronica af te schermen.
Ik had nog een rol koperfolietape liggen, daar heb ik iets meer vertrouwen in dus deze erin geplakt.
De potmeters krijgen ook een schoonmaak beurtje.
De toets krijg een grondige schoonmaakbeurt, en de frets worden gepolijst.
Palissander word niet gelakt, maar in de olie gezet, je ziet hier het verschil goed.
Vanavond verder met het verslag.