Goede externe CD speler / brander

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Hoi allemaal,

In het verleden ongeveer de helft van mijn c.d. collectie 'geript' en als FLAC bestanden opgeslagen op mijn NAS.
Ik gebruikte destijds EAC. Werkte prima. Toen ging de externe c.d. speler kapot. Nieuwe gekocht van URGOODS. Dat ding kon ik binnen 2 dagen terugsturen wat die liep vast, haperde, werkte echt slecht. C.D.'s branden was eveneens een groot drama. Kreeg een vervangend exemplaar en weer was het drama.

Dus, voor ik wat centen uit ga geven aan een externe drive ..........

Wat is een goede en betrouwbare externe CD speler / brander ? Of een merk wat staat voor kwaliteit ?
Ik zie er zo verschrikkelijk veel en heb geen idee wat goed / slecht / bagger is.

Ga me meteen ook eventjes verdiepen in dbPoweramp want dat schijnt nog gemakkelijker te werken dan EAC als ik het goed lees hier.

Alvast bedankt voor de input.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Henkjan »

dBPoweramp is een aanrader idd, ik gebruik het al jaaaaren

check ook even hun site voor ervaringen met branders, niet alles is geschikt voor audio rippen (btdt)
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Check. Thanks. Dat zijn nog eens lijstjes waar ik iets mee kan. Had al wat 'beste koop' sites gevonden maar die linken allemaal naar bol.kom. Daar lijkt de commercie de boventoon te voeren. Ik ga zoeken en een keuze maken.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Henkjan schreef: do 19 jan 2023, 0:12
check ook even hun site voor ervaringen met branders, niet alles is geschikt voor audio rippen (btdt)
Op de lijst staan erg veel 'interne' drives dus zoeken is wat lastiger. Ook erg veel drives die Blu Ray spelen en branden en die zijn meteen serieus veel duuder. Maar ik zie sowieso dat ASUS er met zeer veel modellen erg goed uitkomt.

Is USB 2.0 in dit geval geschikter / betrouwbaarder dan USB 3.0? Die kom ik namelijk het meeste tegen. Las namelijk dat de wat 'oudere' modellen vaak het beste presteren.

Ik hoef slechts goed te kunnen rippen en een c.d. te kunnen branden.
Bij ASUS kom ik momenteel op deze uit: SDRW-08D2S-U
Die staat (nog) niet in de lijst.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

Eerlijk gezegd heb ik nog geen externe USB drive gevonden die probleemloos ript, ook de ASUS niet. Maar ok, ik heb de laatste 2 jaar er ook niet meer naar gezocht en gebruik uit nood nog steeds de interne Plextor van mijn oude W7 PC i.c.m. dBpoweramp. Dat werkt vlekkeloos en erg fijn, ook met moeilijke CD's. Maar dat systeem stort ook vroeg of laat wel in, dus naar een goede externe USB drive die goed samenwerkt met dBpoweramp, ben ik ook erg benieuwd!

Een goede interne Plextor is ook niet meer aan te komen in Nederland. Ik heb de mijne 8 jaar geleden uit de VS laten komen van Vinpower. Hier is hun Ebay shop: https://www.ebay.com/str/runtechmedia
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 19 jan 2023, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door ray5150 »

Plextor stond inderdaad altijd heel goed aangeschreven voor hun CD-Rom spelers en branders.
Helaas zijn ze gestopt met de fabricage daarvan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

Al een tiental jaar is er nog maar 1 OEM fabriek van die dingen en dat is Lite-On in China. Ook de Plextors komen daar al zo lang vandaan. Neemt niet weg dat die loopwerken nog wel degelijk in kwaliteitsgradaties gemaakt worden.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Pjotr schreef: do 19 jan 2023, 11:50
Al een tiental jaar is er nog maar 1 OEM fabriek van die dingen en dat is Lite-On in China. Ook de Plextors komen daar al zo lang vandaan. Neemt niet weg dat die loopwerken nog wel degelijk in kwaliteitsgradaties gemaakt worden.
Lite-On kwam ik ook enkele exemplaren van tegen op de lijst van dbPoweramp. Daar zie ik ook wel enkele external versies van. Lees hier ook positieve berichten van op enkele fora waar het rippen via EAC aan de orde komt.

Mijn eerdere p.c.'s hadden altijd plextor. Werkte altijd. Maar heb nu een A.I.O. en een groot formaat laptop. Wil daar een fatsoenlijke aan kunnen knopen die het in ieder geval nog 300 c.d.'s gaat volhouden. :lol:

Om vervolgens te gaan streamen via Deezer ..... mmmhhmmm

Weet eigenlijk niet precies waarom al mijn c.d's zo nodig op die NAS moeten maar is zo'n klus die een keer af moet vind ik ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

Ik snap je wel. Je wilt gewoon je eigen CD's veilig stellen. Dat zijn toch andere 1'tjes en nulletjes :D CD's rippen kun je eigenlijk op ieder masjientje wel doen wat nog in redelijk goed werkende staat is. Zelfs op een oude Win98 of XP PC. Misschien een optie om zo iets bij de kringloop op te scharrelen? Rippen gaat toch niet sneller dan 30 a 40 speed maximaal :mrgreen: Heb je al eens op het forum van dBpoweramp rondgeneusd? https://forum.dbpoweramp.com/
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Jazeker. Vannacht al rond geneusd op dbPoweramp. Werd er helemaal in weggezogen en kreeg op m'n donder van vrouwlief dat ik weer zo laat naar bed ging. Ik vind het niet erg om 40 of 50 Euro uit te geven voor een externe speler / brander. Brand zelf graag mix c.d. tjes voor in de auto want daar zit nog een 6 cd wisselaar in ....

Maar ding moet wel werken en niet zo'n rommel als wat ik van Urgoods had laatst.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door ray5150 »

Leonneke schreef: do 19 jan 2023, 23:24
Brand zelf graag mix c.d. tjes voor in de auto want daar zit nog een 6 cd wisselaar in ....
Dat doe ik ook regelmatig, heb ook een 6-CD wisselaar in de auto.
Dat branden doe ik met een interne brander in de PC, weet alleen even het merk niet maar het ding werkt al vele jaren naar tevredenheid.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door hannesie »

Als je een wat stevige PC hebt met meerdere core's dan scheelt het wel in tijd, de periode dat ik dat toen heb gedaan heb ik de licentie betaald en kon hij met 8 core's omzetten, dat ging aanmerkelijk sneller.

Toen ook met de Plextor, heb nu wel een externe DVD drive, wil wel eens kijken hoe die zich houd bij rippen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

Valt wel mee Hans. Het gaat toch niet sneller dan het CD loopwerk draaien kan en de CD hebben kan. Dat is hooguit 30 speed. Meerdere cores is wel handig met comprimeren, naar MP3 en Flac enz. Dan kan ie dat tegelijkertijd met het rippen doen. Maar meer dan 3 cores heb ik dBpoweramp nog niet zien aanspreken. W.d.b. is vrijwel iedere moderne Intel CPU wel capabel.

Ben wel benieuwd naar jouw bevindingen met de externe drive. Ik heb hier een externe Samsung maar die wil echt voor geen meter goed rippen met dBpoweramp. Heb nog even zitten denken om mijn interne Plextor via eSATA extern te gebruiken maar dat eSATA zie je eigenlijk ook niet meer op moderne laptops. Gaat allemaal naar USB3.x met een USB-C connector.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door hannesie »

Dan heb ik wel de ervaring met de 2 situaties, en met die 8 core zie je dus het proces lopen, en ik durf echt wel te zeggen dat het veel sneller gaat.
En inderdaad omzetten van wav naar flac is helemaal flitsend, maar dan leest hij van de HD, wel anders.

Dat de processors met meerdere bestanden dan leest, je ziet dus dat de verschillende nummers worden omgezet, en daarbij de bestandsnaam en de core die het werk doet.
Echt wel behoorlijk snel, en dan weer genoeg geheugen zal ook van invloed zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt. Als ik een CD rip met mijn interne Plextor gaat dat ergens tussen de 20 speed en 35 speed. Sneller kan de drive niet en de CD ook niet, anders spat ie uit elkaar. Tegelijkertijd converteert ie het vorig geripte track zowel naar Flac als MP3 en daar is hij stuk sneller mee klaar dan het rippen van het track.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door hannesie »

Even uitgeprobeerd, de CD wordt eerste geladen, herkend en gecheckt of de gegevens aanwezig zijn bij freedb, en als ik de juiste info zie druk dan op de rip knop. Met de externe via USB is dan al wel wat minder snel als met de interne DVD drive.
2 dvd.jpg
test.jpg
ok.jpg
testcd.jpg
Als je dus met een volledige licentie draait zie dat er meerdere bestanden tegelijkertijd worden geript met het nummer van de core die het werk doet.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

De Samsung externe drive zoals hier genoemd schijnt ook met Exact Audio Copy problemen te hebben. Dus die gaat het zeker niet worden.

Ik lees hier dbPoweramp continue terugkomen. Werkt dit net zo goed als EAC?
En wat krijg je meer of extra bij de betaalde versie?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

Ha Hans, welke drive is dat? Als ik bij Tweakers.net kijk zie ik qua USB3 wel een en ander aan slimlines. Ook Asus zie ik maar daar heb ik met de interne ook niet zo'n succes mee gehad in het verleden. Ik heb het niet zo op slimlines die de CD naar binnen en naar buiten rollen i.v.m. risico op krassen.

https://tweakers.net/optische-drives/vergelijken/
https://tweakers.net/pricewatch/1236587 ... zwart.html

Overigens als we toch bezig zijn is het wel slim om een Blue-Ray te kiezen die M-Disks aan kan voor back-ups en het archiveren van je foto's.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Pjotr schreef: vr 20 jan 2023, 14:14
Overigens als we toch bezig zijn is het wel slim om een Blue-Ray te kiezen die M-Disks aan kan voor back-ups en het archiveren van je foto's.
Ik leer hier van alles. Wat is een M-Disk? Een schijf die enorm veel opsslagruimte heeft?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Pjotr »

M-Disk is een beschrijfbare DVD of Blue-Ray voor archivering. Zijn er in diverse grootten. Van 4,5GB DVD formaat tot 100GB Blue-Ray. Die zou 1000 jaar mee moeten kunnen gaan en is veel beter bestand tegen hitte en zonlicht. Dus bedoeld voor waardevolle zaken die je lang wilt bewaren zoals je foto's. Maar dat vereist wel een krachtiger laser om ze te beschrijven. En dus dito loopwerk. Ze zijn wel afspeelbaar op een gewoon loopwerk. Voor het primair rippen van je CD's heb je dat niet nodig natuurlijk. https://www.verbatim-europe.nl/nl/cat/m ... val-media/

Wat betreft EAC vs dBpoweramp. Destijds gebruikte ik ook EAC maar dat had toen wel moeite met een aantal CD's en sommige copy protectie wilde het helemaal niet doen. Toen probeerde ik de trial van dBpoweramp en die ripte wel alles goed. Werkte ook overzichtelijker en sneller en had meer mogelijkheden voor compressie. Ik ben toen bij dBpoweramp gebleven. Een paar tientjes voor iets wat lekker werkt vind ik geen probleem. Maar dat is zo'n 14 jaar geleden. Wat de huidige staat van EAC is zou ik zo niet weten, zal ook wel verbeterd zijn. Je kunt volgens mij sowieso een gratis trial van dBpoweramp proberen.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Goede externe CD speler / brander

Bericht door Leonneke »

Duidelijk verhaal. Ik ga dbPoweramp proveren zo gauw ik een externe lezer heb.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”