Pagina 1 van 1
CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 10:10
door Johnnyboy
wie kan mij helpen aan de waarden van de componenten?
De (vermoedelijke) waarden van de laagsectie heb ik inmiddels op dit forum gevonden: L2: 1,5mH , R4 33ohm , C2 0,47uF.
de hoogsectie is een lastige voor mij. Ik vermoed dat C1 (rond) 4,7uF zal zijn, gegeven de XO frequentie van 2500Hz. R2/L1 wordt al lastiger... L zal, denk ik, ergens tussen 0,47 en 1mH zitten, R 2 aan de lage kant, rond 1,2Ohm? Dan R1/R3 nog... Kortom, aardig wat variabelen in deze puzzel...
Ik ga de kasten sowieso bouwen en kan dan gaan meten met behulp van meetmicrofoon en diverse waarden , maar tips en aanwijzingen kan ik goed gebruiken!
Graag jullie hulp en de beste wensen voor het nieuwe jaar!
John
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 10:31
door Leeuwarden
Waarom koop je niet gewoon de filter kit. Heb je het in één keer goed en ben je waarschijnlijk minder geld kwijt dan dat je de boel moet finetunen. Gezien de prijs van de units is het ook nog eens een spotgoedkoop filter…
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 11:31
door Shadow
+1 dat is ook de waardering voor Troels die de boel ontworpen heeft.
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 12:49
door Johnnyboy
Omdat ik in dit geval ruim €400,- niet bepaald spotgoedkoop vind. De units gebruik ik nu nog in een K+T Nexus en verder heb ik (waarschijnlijk) alle benodigde filteronderdelen al in bezit vanwege eerdere projecten. Helaas worden de schema’s van Troels niet te koop aangeboden. Was dat maar waar. Want dan had ik die allang met veel plezier en met grote waardering van hem gekocht.
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 13:30
door dre
Tja,die man moet ook wat verdienen....

Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 14:21
door Leeuwarden
Johnnyboy schreef: ↑zo 01 jan 2023, 12:49
Omdat ik in dit geval ruim €400,- niet bepaald spotgoedkoop vind.
In verhouding met wat het oplevert is dit een goedkoop filter, net als in de Nexus. Take it or leave it…
Johnnyboy schreef: ↑zo 01 jan 2023, 12:49
Helaas worden de schema’s van Troels niet te koop aangeboden. Was dat maar waar. Want dan had ik die allang met veel plezier en met grote waardering van hem gekocht.
Die van Tony Gee ook niet, het zal een reden hebben.
Maar heb je Troels überhaupt al gevraagd, of misschien kan je zelfs de vraag beter aan Jantzen stellen. En dan ook even uitleggen wat je aan onderdelen al hebt. (Hint)
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 14:22
door FR_Aad
Je kan ook accepteren dat je het originele filter niet kan/wil betalen en het filter van de SEAS Bifrost gebruiken.
Dan hoef je niet te stelen.

Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 14:23
door Leeuwarden
dre schreef: ↑zo 01 jan 2023, 13:30
Tja,die man moet ook wat verdienen....
Denk niet dat hij er rijk van wordt…
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 20:19
door Johnnyboy
Oprecht dank voor je hint Leeuwarden. Die vraag heb ik zeker gesteld. Compleet met een lijst met onderdelen. Troels verkoopt geen losse schema’s en Jantzen legde vriendelijk uit dat “they don’t work that way”.
Jammer dat er verder niemand tot dusver een antwoord geeft op mijn vraag maar wel de tijd neemt om mij de les te lezen.
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 20:32
door Shadow
Suc6 ermee

Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 01 jan 2023, 20:53
door Leeuwarden
Johnnyboy schreef: ↑zo 01 jan 2023, 20:19
Jammer dat er verder niemand tot dusver een antwoord geeft op mijn vraag maar wel de tijd neemt om mij de les te lezen.
Ik denk dat niemand het antwoord op je vraag weet. Je kan het alleen achterhalen door de kast te bouwen en door te meten het filter opnieuw te ontwerpen. Moet je wel de kennis voor hebben. Maar dan nog ga je na het eerste filter de zaak finetunen. Ik geef je op een blaadje dat je duurder uit bent dan het filter aanschaffen. Je kan het veel geld vinden maar dat betekend nog niet dat het duur is.
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: ma 02 jan 2023, 12:52
door FrancoB
Als je met
![logo[1].png](./download/file.php?id=189735)
- logo[1].png (5.72 KiB) 968 keer bekeken
en
en
niet tot dit
kunt komen, dan is het beter dat je het filter koopt.
Succes!
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: di 03 jan 2023, 0:01
door wouter
Leeuwarden schreef: ↑zo 01 jan 2023, 20:53
Johnnyboy schreef: ↑zo 01 jan 2023, 20:19
Jammer dat er verder niemand tot dusver een antwoord geeft op mijn vraag maar wel de tijd neemt om mij de les te lezen.
Ik denk dat niemand het antwoord op je vraag weet. Je kan het alleen achterhalen door de kast te bouwen en door te meten het filter opnieuw te ontwerpen. Moet je wel de kennis voor hebben. Maar dan nog ga je na het eerste filter de zaak finetunen. Ik geef je op een blaadje dat je duurder uit bent dan het filter aanschaffen. Je kan het veel geld vinden maar dat betekend nog niet dat het duur is.
Hoi,
Met een impedantieplot kun je vrij goed achterhalen wat de componentwaarden zullen moeten zijn. Als het allemaal gewoon in de E-reeks zit, is dat wellicht een kwartiertje puzzelen maar dan ben je er wel dunkt me.
Nou, die staat op de site dus dan lijkt het me goed te doen met gemeten responses in de gebouwde kast, en de impedantiefiles. Dat geheel in boxsim oid mikken en wat pielen met de filterwaarden van de topologie die je gepost hebt totdat de impedantieplot lijkt op die van Troels. Daarvoor hoeft de akoestische meting helemaal niet te kloppen/aanwezig te zijn.
Daarnaast is het een gemiste kans dat het filter niet los te koop is. De kit-prijs minus de onderdelen is de prijs voor het filter. Maar omdat je daar alles als kit koopt krijg je het filter. Bij Klang+Ton kocht ik eens een ontwerp, dat was 25 euro ofzo. Maar waarom Jantzen en Troels het niet verkopen voor bijv 75 euro of 100,- euro is me een raadsel. Iedereen die kan rekenen weet dat je dan goedkoper uit bent bij Jantzen, dus het argument van elders goedkoper de units kopen kun je gewoon wegnemen.
My 2 cts.
Edit: de Alumen lijkt mij een 8,2uF door verhouding lengte en breedte te vergroten en op te meten: 24 x 90 mm. De anderen hebben een 25x87 (6,8uF) en 35x87 (10uF) en 25 x 87 (6,8uF)
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: do 05 jan 2023, 21:03
door Johnnyboy
Heb besloten de kit te kopen.
Dank voor de tips!
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: vr 06 jan 2023, 9:35
door Leeuwarden
Goede keuze. Heb zelf inmiddels 4 Troels kits achter de kiezen, ben heel benieuwd wat je van de CNO 3 vindt…
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: vr 06 jan 2023, 18:39
door Johnnyboy
Welke heb je al gebouwd dan?
Met positieve resultaten neem ik aan.
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: vr 06 jan 2023, 18:52
door Leeuwarden
Jenzen Next (tl uitvoering), NEXT-4, 3WC15 en CNO-Grande en ja, ik ben wel content met zijn bedenksels. De laatste drie heb ik nog, de kast van de Jenzen plus een deel van het filter zijn naar Aad in Rotterdam gegaan. Aad gaat echter afscheid nemen van die Jenzens. De woofers staan te koop op dit forum, filter is misschien ook te koop en staat met waarden gepubliceerd op de site van Troels. Tweet en mid heb je al. Misschien ook een optie voor je…
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: vr 06 jan 2023, 19:55
door Johnnyboy
Kit al gekocht inmiddels. Zat nog een paar dagen te twijfelen over de CNO2. Daarvan heb ik namelijk het schema en bijna alle filteronderdelen. Maar ik kreeg het gevoel dat ik dan nog steeds te nieuwsgierig zou blijven naar de CNO3…
Ik wist overigens in eerste instantie niet dat je veel meer geleverd krijgt bij zo’n kit dan alleen de filteronderdelen. Eigenlijk alles behalve de kasten in feite. Gekozen voor level 2. Ben benieuwd naar de kwaliteit van de onderdelen.
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: vr 06 jan 2023, 20:41
door Leeuwarden
Level 2 zou ook mijn keuze zijn, die Amber condensatoren zijn mij te pittig geprijsd en hier is gebleken dat de Alumen-Z het prima doen. Troels schrijft zelf dat het verschil tussen Amber en Alumen klein is, makkelijke keuze wat mij betreft…
Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 08 jan 2023, 8:40
door Shadow
Als level 2 de Alumen Z is....

Re: CNO mk3 crossover
Geplaatst: zo 30 jul 2023, 19:45
door FR_Aad
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit project van de grond is gekomen.
Kan mij voorstellen dat je liever voor de MK III gaat.
Het aantal onderdelen van de MK III t.o.v. de MK II is flink minder. (less is more??)