Pagina 1 van 5

Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 14:30
door Vhond
Hallo mede forumgenoten.

Ik weet dat de meningen nogal uiteen liggen aangaande het nut van netfilters voor de audioketen...
Toch vroeg ik me af of er wel eens mensen zijn geweest hier die een poging hebben gewaagd om een filter te bouwen om de nodige rommel uit het net te filteren (meer dan de aanwezige filtering in de bronnen danwel versterkers)??

Een tweetal voorbeelden op basis van een flinke scheidingstrafo gebaseerd filter
audes_nf_01.jpg
sygnus-x1-5477_600.jpg
Ik snap dat je R&D niet mag verwaarlozen en dat een betere trafo geen tientjes werk is (zeker als het behoorlijke belasting moet verdragen), maar een paar duizend euro voor een trafo een behuizing (waar natuurlijk ook veel geld in gaat zitten als je het mooi wil afwerken) en 'wat' regelelectronica en wat betere outlets??

Is er hier nooit iemand geweest die een poging gewaagd heeft??

Beste wensen alvast voor 2023

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 14:53
door beijert
Hoewel ik de fout altijd bij de aan te sluiten apparatuur vindt liggen snap ik best dat dit soort zaken nuttig kunnen zijn. Ook gezien de kosten.

Een eindversterker dient voor mij gewoon een overbemeten voeding te hebben wat gezien het thuisgebruik bijna altijd het geval is. (Niet qua filtering) Maar als ik naar mijn bronnen kijk kan ik mij voorstellen dat daar nog wel eens wat rommel van het net tussendoor glipt.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 14:59
door ds23man
Ha fijn, toch nog op de valreep in 2022 een netfilterdiscussie... :lol:

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 15:30
door Henkjan
iirc had Shadow toch wat gebouwd (niet met zo'n trafo)

[edit]gevonden
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=21157

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 16:26
door Vhond
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 15:30
iirc had Shadow toch wat gebouwd (niet met zo'n trafo)
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=21157
Dat is een is zeker een interessante poging waarbij spanningsbeveiliging het grootste uitgangspunt was. Het doet ook wat DC blocking, maar ik vroeg me af of er toevallig ook iemand is geweest met een scheidingstrafo als uitgangspunt (eventueel met daarna wat regelelektronica/filterelectronica). Ik zoek wat meer projecten richting passief filter dan actief filter :relax:

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 20:14
door Henkjan
waarom specifiek met een scheidingstrafo?

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 20:37
door ray5150
Een jaar of 15 geleden heeft Elektuur een artikel gepubliceerd voor een netfilter specifiek voor het audiogebeuren.
Elektuur Netfilter.png
Het geheel is onderbouwd met metingen die aantonen dat er daadwerkelijk stoorsignalen weg gefilterd worden.

Nadeeltje is wel dat er een paar prijzige transformatoren gebruikt worden.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: za 31 dec 2022, 21:35
door Henkjan
ik had dit in de voeding van m'n pearl2 geklust:
netfilterke.PNG

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 0:59
door Vhond
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 20:14
waarom specifiek met een scheidingstrafo?
Welke andere passieve varianten had jij voor ogen?
Goede scheidingstrafo is beproefd concept (ook in medische wereld). Het zal vast niet de enige 'weg' zijn.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 9:52
door Shadow
Vhond schreef: za 31 dec 2022, 16:26
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 15:30
iirc had Shadow toch wat gebouwd (niet met zo'n trafo)
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=21157
Dat is een is zeker een interessante poging waarbij spanningsbeveiliging het grootste uitgangspunt was. Het doet ook wat DC blocking, maar ik vroeg me af of er toevallig ook iemand is geweest met een scheidingstrafo als uitgangspunt (eventueel met daarna wat regelelektronica/filterelectronica). Ik zoek wat meer projecten richting passief filter dan actief filter :relax:
Als je het Omron spanningsbewakingsrelais weglaat dat heb je met de passieve filters en zekeringen een prima filter, als je met trafo's aan de gang gaat is dat ook leuk natuurlijk, heeft in de huidige tijd zeker zin met al die inverters op het net.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 10:20
door ds23man
Vhond schreef: zo 01 jan 2023, 0:59
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 20:14
waarom specifiek met een scheidingstrafo?
Welke andere passieve varianten had jij voor ogen?
Goede scheidingstrafo is beproefd concept (ook in medische wereld). Het zal vast niet de enige 'weg' zijn.
Nu haal je er iets bij wat niet klopt. Een scheidingstrafo wordt alleen gebruikt in de medische wereld vanwege veiligheid:

https://www.digikey.nl/nl/articles/how- ... vent-shock

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 11:48
door Vhond
ray5150 schreef: za 31 dec 2022, 20:37
Een jaar of 15 geleden heeft Elektuur een artikel gepubliceerd voor een netfilter specifiek voor het audiogebeuren.

Elektuur Netfilter.png

Het geheel is onderbouwd met metingen die aantonen dat er daadwerkelijk stoorsignalen weg gefilterd worden.

Nadeeltje is wel dat er een paar prijzige transformatoren gebruikt worden.
Dat is een leuke: ik zal er eens wat verder naar kijken. Dank hiervoor.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 11:50
door Vhond
ds23man schreef: za 31 dec 2022, 20:14

Nu haal je er iets bij wat niet klopt. Een scheidingstrafo wordt alleen gebruikt in de medische wereld vanwege veiligheid:

https://www.digikey.nl/nl/articles/how- ... vent-shock
Maar ik dacht dat eea ook werd gebruikt vanwege interferentie met externe apparatuur???

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 11:52
door ray5150

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 11:59
door ds23man
Vhond schreef: zo 01 jan 2023, 11:50
ds23man schreef: za 31 dec 2022, 20:14

Nu haal je er iets bij wat niet klopt. Een scheidingstrafo wordt alleen gebruikt in de medische wereld vanwege veiligheid:

https://www.digikey.nl/nl/articles/how- ... vent-shock
Maar ik dacht dat eea ook werd gebruikt vanwege interferentie met externe apparatuur???
Nee, gaat puur om de veiligheid. Voor interferenties worden medische netfilters gebruikt.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 12:24
door Kappa7
Wat ik hier en daar gelezen heb van mensen die een scheidingstrafo gebruikt hebben deze allemaal weer verwijderd hebben.
Zeker op zware eind trappen maakte dat het geluid niet beter maar juist slechter.
Bij de bronnen en pre amp kan het wel wat doen maar is erg afhankelijk van je setup en de vervuiling op het net.
Misschien eerst eens kijken welk probleem je hier mee wil oplossen?

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 12:32
door beijert
Tot hoever reikt vervuiling eigenlijk?

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 12:57
door Kappa7
HF vervuiling kan niet echt lekker over het koper dus het is vooral de LF waar je last van kunt hebben.
Denk dan aan vervorming van de 5Hz sinus en DC op het net.
Voor DC los je dan met een transformator wel op natuurlijk maar de vervorming van je sinus zal gewoon door de transformator heen gaan.
Wil je dat goed doen dan zul je moeten regenereren bvb.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 16:08
door beijert
Is dit verder geen nette start? Ruimte zat om mee te spelen. (Kast is bijna leeg)

https://www.audiophonics.fr/en/multiplu ... 14487.html

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 20:21
door Marp
Kappa7 schreef: zo 01 jan 2023, 12:57
HF vervuiling kan niet echt lekker over het koper dus het is vooral de LF waar je last van kunt hebben.
Denk dan aan vervorming van de 5Hz sinus en DC op het net.
Voor DC los je dan met een transformator wel op natuurlijk maar de vervorming van je sinus zal gewoon door de transformator heen gaan.
Wil je dat goed doen dan zul je moeten regenereren bvb.
Dat lijkt mij ook, als een zuivere sinus het doel is. Maar wat heb je eraan, voor zover een geregenereerde sinus al perfect is, als je eigenlijk heel die sinus niet wilt? Wat blijft uiteindelijk over van een onvolkomenheidje in een sinus, als een voeding die gehele sinus weet plat te slaan (= ook vervorming) tot een vlak lijntje met minimale rimpel?

Is het niet zo dat de voeding onvoldoende afvlakt als je ook maar iets van die vervorming terugziet in de resterende rimpel? En dat die rimpel dan duidelijker waarneembaar moet zijn, en dus vele malen zorgwekkender is?

Ps: dit ter relativering en voor mijn begrip. Als het goed voelt, moet je zo'n filter natuurlijk gewoon bouwen.

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 20:50
door pvanlingen
Met een bezem kun je ook de nodige vervuiling buiten de deur houden. :schoon: :lol:

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 4:27
door ds23man
pvanlingen schreef: zo 01 jan 2023, 20:50
Met een bezem kun je ook de nodige vervuiling buiten de deur houden. :schoon: :lol:
Volgens mij was het meer een dweil... :lol:

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 8:22
door Vhond
ds23man schreef: zo 01 jan 2023, 11:59
Vhond schreef: zo 01 jan 2023, 11:50
Maar ik dacht dat eea ook werd gebruikt vanwege interferentie met externe apparatuur???
Nee, gaat puur om de veiligheid. Voor interferenties worden medische netfilters gebruikt.
En hoe werken die medische filters?

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 8:24
door Vhond
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 21:35
ik had dit in de voeding van m'n pearl2 geklust:

netfilterke.PNG
pearl2?

Re: Netfilter bouwen

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 8:25
door Vhond
Als je het Omron spanningsbewakingsrelais weglaat dat heb je met de passieve filters en zekeringen een prima filter, als je met trafo's aan de gang gaat is dat ook leuk natuurlijk, heeft in de huidige tijd zeker zin met al die inverters op het net.
Ja een er komt steeds meer rommel het net op...