Pagina 1 van 1

Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 16:24
door VintageHarry
Mijn niet al te dure LCR-meter heeft alleen 1000 Hz als meetfrequentie. Voor ijzerkernspoelen is dat te hoog voor een goede meting, dan moet dat liefst tussen de 100 en maximaal 200 Hz liggen.
Heeft er iemand wellicht een meter liggen die dat kan en wil daar wel voor een redelijke prijs afscheid van nemen?

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 19:16
door Pjotr
IJzerkernspoelen en trafo's kun je eigenlijk niet goed met een gewone LCR-meter meten. En zeker geen hobbymeter. Tenzij er een flinke luchtspleet in de spoel zit. Deze meters sturen het ijzer veel te weinig uit en omdat de mu van het ijzer nogal afhankelijk is van de inductie (magnetisatie), krijg je meestal een volkomen verkeerde waarde. Beste kun je dat ouderwets handmatig doen met de stroom-spannings methode met een trafo op 50Hz. Dan kun je het ijzer tenminste een beetje uitsturen.

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 20:33
door VintageHarry
Het gaat echter niet om grote trafospoelen maar om de vrij kleine spoelen die Philips vroeger in scheidingsfilters stopte, jij kent ze ongetwijfeld nog wel ;)
D74E515E-23A7-4855-98BE-C1A76876BE28.jpeg
Aangezien de drivers die daaraan hingen zelden meer dan èèn Watt nodig hadden gaat het ook om de inductie bij een dergelijke minimale stroomsterkte.

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 20:38
door FR_Aad
Bedoel je dat Peter oud is? :lol:

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 20:57
door VintageHarry
O nee, dat zou ik nooit durven suggereren! :mrgreen:. Zelf ben ik oud, Peter heeft gewoon veel ervaring! :)

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 21:20
door Pjotr
VintageHarry schreef: wo 28 dec 2022, 20:33
Het gaat echter niet om grote trafospoelen maar om de vrij kleine spoelen die Philips vroeger in scheidingsfilters stopte, jij kent ze ongetwijfeld nog wel ;)
D74E515E-23A7-4855-98BE-C1A76876BE28.jpeg
Aangezien de drivers die daaraan hingen zelden meer dan èèn Watt nodig hadden gaat het ook om de inductie bij een dergelijke minimale stroomsterkte.
Die kun je dan wel weer meten omdat daar de zelfinductie grotendeels door de luchtspleet wordt bepaald. De magnetische weerstand van het ijzer is erg klein t.o.v. die van lucht. Maar een gebalanceerde UGT zou je er niet mee kunnen meten. Kijk ook even hier: https://www.wikihow.com/Measure-Inductance Als signaalgenerator kun je een gloeitrafo of beltrafo nemen b.v.

Maar ok een losse LCR meter is sowieso altijd wel handig ;)

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 22:38
door VintageHarry
Pjotr schreef: wo 28 dec 2022, 21:20
Daar wordt echter steeds een scoop bij gebruikt, en (op een simpel Chinees ding met mini-lcd scherm na) staat die hier niet :(. Blijft mogelijk alleen deze optie over:
E357539A-F1DA-4093-A452-0C3971079B76.jpeg
Overigens meet mijn UT-603 de meeste spoelen netjes genoeg, alleen bij dit soort lijkt het resultaat nergens op. Liefst zou ik ‘m dus voor een betere meter willen inruilen.

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 23:02
door Pjotr
Die scoop meet alleen spanning. Maar als ik die plaatjes nader bekijk dan klopt er weinig van. Een beetje DVM meet ook spanning! Die heb je toch wel? Maar o.k. die resonantiemeting is wel het nauwkeurigst. Doe ik ook vaak en heb daarvoor het sommetje even in Excel gezet.

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: do 29 dec 2022, 17:31
door VintageHarry
Een digitale multimeter heb ik wel hoor, dat is niet het punt. Sommetjes in Excel zetten is altijd een goed plan, doe ik ook vaak (als boekhouder werk ik toch al voortdurend hiermee).

Het basisidee van dit topic was echter dat er misschien iemand een redelijk meetapparaat nu ongebruikt zou hebben liggen wegens overstap op een nog beter model. Vragen kan immers altijd :)

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 8:38
door OpaBert
Je kan het nog wat ingewikkelder maken als je een laag frekwent versterker neemt
Liefst je allerduurste NEE niet doen grapje een oud ding

Audio generator staat wel een appje op internet
Laagfrequent uitgang telefoon in de aux in eventueel een verzwakker er tussen
En de luidspreker uitgang sluit je af met een weerstand 10 ohm en het circuit wat pjotr getekend heeft Dan kan je over het hele audio spectrum ook meten ( het is geen absolute waarde meeste DVM zijn alleen maar gemaakt voor 50Hz nauwkeurig. maar resonantie moet kunnen )
Kan je ook de resonantie meten van de Condensator in je wisselfilter
Het is misschien onzinnig maar ik meet nu eenmaal graag :D
Maar dat was denk al bekend

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 10:47
door VintageHarry
Ja, dat jij graag meet was al bekend, Bert :lol:. Maar ik heb hier al een toongenerator die voldoende spanning kan leveren om zoiets aan te sturen, en ik maak dingen liever niet ingewikkelder dan nodig is ;)

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 10:53
door Pjotr
Is dat niet het zelfde als veel werk verzetten om zo weinig mogelijk te hoeven doen? :lol:

Je had het allang opgemeten kunnen hebben :mrgreen:

Re: Gevraagd: LCR- meter met lage meetfrequentie

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 11:11
door VintageHarry
Ja, daar heb je ook weer gelijk in…. Gaat ook zeker nog gebeuren hoor, maar beetje te druk met andere zaken momenteel :(