Aarding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Aarding
Dit is zeker interessant leesvoer. Zeker de tips om een installatie te testen, waar problemen mee zijn. En om bij een nieuw project (2 monobloks) op voorhand problemen te voorkomen.
Piet
Piet
Re: Aarding
Wel even in het achterhoofd houden dat de presentatie voor de Amerikaanse situatie geschreven is, hier kan de situatie mbt aarding en (indien aanwezig, meestal niet) overspanningsbeveiliging anders zijn. Je komt hier nogal eens een zogenaamd TT stelsel tegen. Daarbij heeft de klant een eigen aardpen die NIET door de straatkabel met de aarde van de wijktrafo en ook niet (in de meterkast) met de nul is verbonden. De resulterende aardweerstand is dan vrij hoog, volgens NEN 1010 mag die maximaal 166 Ω (!) zijn. Een aardfout (zelfs een zachte) kan dus kortstondig een aanzienlijke aanraakspanning van bijvoorbeeld je wasmachine of je tjosti-ijzer veroorzaken. Omdat de stroom die kan worden afgeleid naar aarde maar beperkt is, zal de zekering of automaat niet aanspreken bij een aardfout. Voor het afschakelen bij aardfouten ben je dus op de aardlekschakelaar aangewezen, en die mag dus NOOIT overbrugd worden!
Heb je een TN stelsel, dan is de veiligheidsaarde wel met koper met de nul (sterpunt v/d wijktrafo, TN-S of in de meterkast met de nul, TN-CS) verbonden. Soms heb je thuis nog een extra "backup" aardpen, dus als je een aardpen ziet betekent dat niet automatisch dat je een TT stelsel hebt. In zo'n geval heb je een lage aardweerstand en kan een "harde" aardfout de overstroombeveiliging doen aanspreken. Maar omdat de meeste aardfouten "zacht" zijn is ook hier een aardlekschakelaar verplicht.
In de praktijk maakt het voor de veiligheid niet uit welk stelsel je hebt, maar zorg dat je weet wat je hebt voordat je ermee aan de slag gaat!
Heb je een TN stelsel, dan is de veiligheidsaarde wel met koper met de nul (sterpunt v/d wijktrafo, TN-S of in de meterkast met de nul, TN-CS) verbonden. Soms heb je thuis nog een extra "backup" aardpen, dus als je een aardpen ziet betekent dat niet automatisch dat je een TT stelsel hebt. In zo'n geval heb je een lage aardweerstand en kan een "harde" aardfout de overstroombeveiliging doen aanspreken. Maar omdat de meeste aardfouten "zacht" zijn is ook hier een aardlekschakelaar verplicht.
In de praktijk maakt het voor de veiligheid niet uit welk stelsel je hebt, maar zorg dat je weet wat je hebt voordat je ermee aan de slag gaat!
Re: Aarding
In de praktijk gewoon altijd een aardlekschakelaar gebruiken, liefst regelmatig testen met de testknop 
Re: Aarding
I.d.d. die van ons (een ABB) hebben we al 2x moeten vervangen afgelopen 20 jaar. Roesten die dingen of zo?
Re: Aarding
Is ook gewoon verplicht.
Ze kunnen maar een beperkt aantal keren een fout afschakelen. Meestal kom je daar niet aan en gaan ze gewoon stuk door vervuiling.
Re: Aarding
Vervuilen? In de meterkast
In de tijd van de halogeenlampjes klapte er nog wel eens een groep uit als zo'n lampje het begaf. Denk dat ze i.d.d. de kortsluitstroom niet te vaak tolereren en gewoon dan vast lassen.
Re: Aarding
ik heb een hele serie van ABB op het werk gehad die allemaal na een paar jaar de geest gaven, foutje bedankt.
Ik gebruik ook veel Hager, die heb ik nog niet stuk gehad.
zeker, maar je zal verbaasd zijn hoeveel mensen ze nog niet hebben...
Voor een kortsluit of overstroombeveiliging is dat inderdaad het geval maar een aardlek (verschilstroomschakelaar) moet gewoon honderden keren kunnen schakelen, wat dat betreft is het gemak van een automaat ook maar beperkt, een aardlek met smeltpatroon zou nog steeds mijn voorkeur hebben.
Re: Aarding
Bij de buren heb ik laatst een hele oude (40+) Siemens aardlek moeten bevrijden. Het was vroeg op de zaterdagavond dus een vervanger scoren zat er even niet in. Het ding zat vast door gruis. Gelukkig sprak het ding nog wel aan, maar terug inschakelen kon niet meer. Uiteindelijk heb ik 'm wel weer aan de praat gekregen, maar toch heb ik ze dringend aanbevolen het ding ASAP te vervangen. Volgens mij hangt 'ie er nog... Als je goed kijkt zal het je verbazen hoe smerig/stoffig meterkasten kunnen zijn, met name in oudere huizen.
Aardlekschakelaars werden pas in 1973 algemeen verplicht, en er zijn nog aardig wat oudere installaties in gebruik. Het zou me niet verbazen als er zelfs nog vooroorlogse verdeelkasten her en der in bedrijf zijn.
Aardlekschakelaars werden pas in 1973 algemeen verplicht, en er zijn nog aardig wat oudere installaties in gebruik. Het zou me niet verbazen als er zelfs nog vooroorlogse verdeelkasten her en der in bedrijf zijn.
Laatst gewijzigd door timpert op wo 07 dec 2022, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aarding
Er zijn in verleden automaten geweest die niet meer schakelden door uitgedroogd vet....
Re: Aarding
Ik heb ook mijn twijfels bij zogenaamde "ground lift devices" die bestaan uit twee of meerdere antiparallel geschakelde diodes. Hier zie je een voorbeeld:
https://sound-au.com/project04.htm
Dit mag je alleen doen als de gelifte aarde functioneel is en geen veiligheidsfunctie meer heeft. De trafo moet dus dubbel geïsoleerd zijn.
Wanneer de aarde nog steeds een veiligheidsfunctie heeft (enkel geïsoleerde trafo of ander enkel geïsoleerd element in de behuizing), dan moet de aardverbinding zonder beschadigd te raken de kortsluitstroom van het net kunnen afvoeren totdat de beveiliging aanspreekt. De kortsluitstroom is meestal in de orde van enkele honderden Ampère, maar kan oplopen tot boven de 1000 A. Daarom zijn halfgeleiders in de veiligheidsaarde niet toegestaan, en worden er strenge eisen gesteld aan het verbindingsmateriaal voor de veiligheidsaarde.
https://sound-au.com/project04.htm
Dit mag je alleen doen als de gelifte aarde functioneel is en geen veiligheidsfunctie meer heeft. De trafo moet dus dubbel geïsoleerd zijn.
Wanneer de aarde nog steeds een veiligheidsfunctie heeft (enkel geïsoleerde trafo of ander enkel geïsoleerd element in de behuizing), dan moet de aardverbinding zonder beschadigd te raken de kortsluitstroom van het net kunnen afvoeren totdat de beveiliging aanspreekt. De kortsluitstroom is meestal in de orde van enkele honderden Ampère, maar kan oplopen tot boven de 1000 A. Daarom zijn halfgeleiders in de veiligheidsaarde niet toegestaan, en worden er strenge eisen gesteld aan het verbindingsmateriaal voor de veiligheidsaarde.
Re: Aarding
Klopt wel, ja. mijn indruk is (na een jaar of 30 in de installatie techniek) dat de elektro een ondergeschoven kindje is. net als telecom voorzieningen , daken, leidingen en rioleringen. het is er, en het werkt, pas als het stuk is, is er een probleem en dan mag het zo min mogelijk kostten.timpert schreef: ↑wo 07 dec 2022, 12:42Bij de buren heb ik laatst een hele oude (40+) Siemens aardlek moeten bevrijden. Het was vroeg op de zaterdagavond dus een vervanger scoren zat er even niet in. Het ding zat vast door gruis. Gelukkig sprak het ding nog wel aan, maar terug inschakelen kon niet meer. Uiteindelijk heb ik 'm wel weer aan de praat gekregen, maar toch heb ik ze dringend aanbevolen het ding ASAP te vervangen. Volgens mij hangt 'ie er nog... Als je goed kijkt zal het je verbazen hoe smerig/stoffig meterkasten kunnen zijn, met name in oudere huizen.
In tegenstelling tot tegelzetters, stukadoors, en schilders die alle lof toegezwaaid krijgen. voor een nieuwe badkamer of keuken mag rustig een half ton uitgegeven worden, maar die rioolbuis ligt wel goed, al een jaar of 90, tot ie gaat lekken.
Re: Aarding
Dat is toch logisch?ray5150 schreef: ↑wo 07 dec 2022, 13:30Klopt wel, ja. mijn indruk is (na een jaar of 30 in de installatie techniek) dat de elektro een ondergeschoven kindje is. net als telecom voorzieningen , daken, leidingen en rioleringen. het is er, en het werkt, pas als het stuk is, is er een probleem en dan mag het zo min mogelijk kostten.timpert schreef: ↑wo 07 dec 2022, 12:42Bij de buren heb ik laatst een hele oude (40+) Siemens aardlek moeten bevrijden. Het was vroeg op de zaterdagavond dus een vervanger scoren zat er even niet in. Het ding zat vast door gruis. Gelukkig sprak het ding nog wel aan, maar terug inschakelen kon niet meer. Uiteindelijk heb ik 'm wel weer aan de praat gekregen, maar toch heb ik ze dringend aanbevolen het ding ASAP te vervangen. Volgens mij hangt 'ie er nog... Als je goed kijkt zal het je verbazen hoe smerig/stoffig meterkasten kunnen zijn, met name in oudere huizen.
In tegenstelling tot tegelzetters, stukadoors, en schilders die alle lof toegezwaaid krijgen. voor een nieuwe badkamer of keuken mag rustig een half ton uitgegeven worden, maar die rioolbuis ligt wel goed, al een jaar of 90, tot ie gaat lekken.
Of ga jij je riolering preventief onder je huis en door je tuin laten vervangen na een x aantal jaren?
M'n vader was loodgieter en heeft bij ons vorige huis de riolering door de tuin vervangen, omdat die omgelegd moest worden.
Dat was nog allemaal origineel gresbuis van 60-70 jaar oud, was nog intact. PVC gaat nog veel langer mee.
In datzelfde huis zat nog een stoppenkast met 3 groepen. Werkte nog prima.
Uiteraard heb ik alles vervangen. De bedrading was over dunne litze door hoofdzakelijk metalen buizen, soms was het litze omwikkelt met jute-achtige stof. Maar ik snap best dat je als oude bewoner die spullen niet gaat vervangen.
Huis van de wijlen buurman van ons is net verkocht. Die woning is na +/- 1960 niet meer gemoderniseerd. Niets mis mee hoor.
Re: Aarding
Ik denk vooral dat Ray een beetje gepikeerd is omdat een tegelzetter bewondering krijgt voor fraaie nieuwe tegelwanden, maar dat het werk van de installateur pas de revue passeert (in de vorm van gemekker) als het na decennia trouwe dienst faalt of niet meer voldoet. Ik voel wel met 'm mee. In ons vorige huis zat een elektriciteitsmeter die het na 61 jaar nog prima deed. Voelt dan toch een beetje ondankbaar om zo'n goed ding zomaar te vervangen door een "slimme" meter die waarschijnlijk nog niet half zo lang mee zal gaan.
Zo'n oude woning kan een heel interessante tijdscapsule zijn, heb je er nog in kunnen kijken?
Zo'n oude woning kan een heel interessante tijdscapsule zijn, heb je er nog in kunnen kijken?
Re: Aarding
In mijn ervaring wilden private bouwers altijd besparen op funderingen. Professionele opdrachtgevers wilden op alles besparen behalve op funderingen. Het korte cq lange termijn perspectief maakt veel uit hoe je naar een constructie kijkt.
Re: Aarding
Aha, dan begreep ik zijn verhaal verkeerd, excusestimpert schreef: ↑wo 07 dec 2022, 15:23Ik denk vooral dat Ray een beetje gepikeerd is omdat een tegelzetter bewondering krijgt voor fraaie nieuwe tegelwanden, maar dat het werk van de installateur pas de revue passeert (in de vorm van gemekker) als het na decennia trouwe dienst faalt of niet meer voldoet. Ik voel wel met 'm mee. In ons vorige huis zat een elektriciteitsmeter die het na 61 jaar nog prima deed. Voelt dan toch een beetje ondankbaar om zo'n goed ding zomaar te vervangen door een "slimme" meter die waarschijnlijk nog niet half zo lang mee zal gaan.
Zo'n oude woning kan een heel interessante tijdscapsule zijn, heb je er nog in kunnen kijken?
Jazeker ben ik geregeld bij hem binnen geweest. Er staat ook nog een oude CV "ketel" van ruim 30 jaar oud.
En ik zeg "ketel", want het is een gevaarte van ongeveer 80x20x60cm (LxBxH) wat op de grond gemonteerd staat
In iedere kamer, behalve de woonkamer een wastafel. Allemaal in pasteltinten groen/blauw en roze.
En lambrisering, O-VE-RAL lambrisering
Voorzetramen, nergens dubbelglas. Boven kijk je op op de planken van het dakbeschot waar alleen spaarzaam behang overheen zat.
Je kan het nog bekijken op Funda: https://www.funda.nl/koop/verkocht/soes ... 37/#foto-1
Goed, dit was wel heel erg offtopic, ik zal stoppen.
Re: Aarding
Ach ja, ik wordt voor gek verklaard omdat ik alles zo ruim overbemeet. Terwijl je juist die onderdelen veel goedkoper kan bekomen.
Voor mijn zonnepanelen was 4*6 ruime voldoende maar er ligt 4*10 koper wat nog geen €3,50 per meter kostte.
Glasvezel ipv utp kabels. Kost niets extra, enkel de kastjes zijn soms duurder. Soms.
Sn8 buis in de achtertuin. Nergens voor nodig, maar daarom maar niet gebruiken? Dat zal een beetje dom zijn.
En geen omkijken meer aan.
Voor mijn zonnepanelen was 4*6 ruime voldoende maar er ligt 4*10 koper wat nog geen €3,50 per meter kostte.
Glasvezel ipv utp kabels. Kost niets extra, enkel de kastjes zijn soms duurder. Soms.
Sn8 buis in de achtertuin. Nergens voor nodig, maar daarom maar niet gebruiken? Dat zal een beetje dom zijn.
En geen omkijken meer aan.
