Pagina 1 van 2
De Sietjé's en Old Stuff
Geplaatst: vr 01 dec 2006, 16:35
door sietse
Tja, ff een leuk projektje erbij. De Quaro's staan te wachten op het hobbybuitenweer en als dat zich voor doet en het mij ook uit komt, kan dit projektje ook gelijk gezaagd en gefreest worden.
Hoezo Sietjé's? Welnu, ik moest ff denken aan een oom van mij, die vroeger bij de Knil zat en gestationeerd in Atjé. Hij noemde mij altijd Sietjé. Prima vent, zodoende dus de titel.
Wat gaat ikke doen. Niet schrikken hoor, dingetje met
breedbanders hum hum....
Kijk:
Kijk, meer dan 40 jaar oud en in prima staat. Whafdales Super 8 RS-DB, 10 a 15 Ohm, rechtstreeks uit het buizen tijdperk en m'n eerste aankoop op hifi gebied. Toen zaten ze in een BR behuizing. Toch nog maar ff afstoffe..
Twee Grundig tweeters ongeveer even oud waarvan ik alleen maar weet dat ze 4 Ohm zijn. Zaten in een gesloten tweewegje.
Zo gaat het frontje er uit zien.
En dit wordt de achterkant. Open en zal later met ls doek worden afgedekt. Lekker ouwerwets dus. Onder de breedbander is ruimte voor een paar filter onderdelen.
De zijpanelen worden nog enigzins gemodelleerd dan wordt het zijaanzicht wat sierlijker. Ze zullen ook iets achterover hellen.
Geplaatst: vr 01 dec 2006, 16:50
door Leeuwarden
Sietse strikes again! Go Sietse!
Geplaatst: vr 01 dec 2006, 17:16
door lepain
Wat zijn die wharfedales.....apart zeg.

Ze hebben in ieder geval een stevige korf. Heb je niet je bedenkingen over de Grundig tweeters?
Leuk budget project, ik ga binnenkort iets dergelijks doen.

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 17:29
door bartsegers
ik had ookeen stel oude dome tweeters, maar de dome zelf had zn tijd gehad was helemaal verhard en vies geworden.
schoonmaken hebben ze niet overleefd helaas
leuk projectie!
Geplaatst: vr 01 dec 2006, 17:43
door KT88
Even nitpicken: het is de Wharfedale Super 8 RS-DD.
Ik moet nog ergens van die STC tweetertjes hebben die in de DM1 ook zaten, en in de eerste KEF types. Ook 40+ jaar oud.
Zou een leuke match zijn............
Geplaatst: vr 01 dec 2006, 20:07
door sietse
Even nitpicken: het is de Wharfedale Super 8 RS-DD.
Klopt, zit een knikje in de sticker die er nog steeds op zit.
Ze zaten zoals gezegd, in BR kastjes, die ik destijds gekocht heb bij een bedrijf dat toen Aurora Kontakt heette. Later heb ik er tweeters (phillips) bij in gezet gewoon met een C' tje in serie en dat heeft heeft mij vrij lang gezelschap gehouden tot ik dus een set TL tegen kwam. Eeeeuuhhm, er is nog al wat verschil in schemerlampjes snoer en "echte" ls kabel..

.
In die tijd had ik nog nooit zoiets gezien. Kwam allemaal wat later. Zoals wel meer dingen.
Waarom een tweeter er bij? Och, ik ben geboren in het tijdperk van buizen en breedbanders. En ze kunnen het ook heel goed doen hoor. Maar ja, ze hebben niet voor niets het meerweg systeem uitgevonden hé..
Ik moet nog ergens van die STC tweetertjes hebben die in de DM1 ook zaten, en in de eerste KEF types. Ook 40+ jaar oud.
Zegt me ff niks, heel misschien heb ik de gegevens als jij een type nr weet op te sporen.
Geplaatst: vr 01 dec 2006, 21:59
door KT88
Ik meen de 4301, maar ben er niet zeker van.
Zij die het genoegen hebben mogen smaken om mijn zolder te aanschouwen, weten hoe moeilijk het is om iets vanachter vandaan te trekken.........

Geplaatst: za 02 dec 2006, 15:56
door sietse
Misschien is het volgende ook wel even leuk om te vertellen. Waar moesten wij het in de jaren 60 mee doen? Nou, de gevens die ik heb uit 1969 van de Wharfdale : Vermogen 6 W, impedantie 15 Ohm, freq. bereik 40-20000 Hz, Fs 50/60 Hz en wat inbouw maten.
Met deze gegevens op zoek naar een passende BR kast via een tabel, uitgaande van de dia en de Fs van de unit, kastinhoud 60,5 ltr, oppervlakte poort 160 cm^ lengte poort 10 cm.
Toch wel een verschil bij vandaag de dag nietwaar.
Hoewel ik van plan was dit ontwerpje van achter open te laten, kan ik er natuurlijk ook nog wel een BR-retje van maken. Heb ik een inhoud van 16 ltr. BR poortje bereken met de formule " schaal 1 op 't oog " ? Twee of drie wc papier rolletjes ?

Geplaatst: za 02 dec 2006, 16:24
door Paul
KT88 schreef:Ik meen de 4301, maar ben er niet zeker van.
Zij die het genoegen hebben mogen smaken om mijn zolder te aanschouwen, weten hoe moeilijk het is om iets vanachter vandaan te trekken.........

als je weet waar 't ligt valt dat wel mee toch

Geplaatst: za 02 dec 2006, 17:51
door KT88
Je weet hoe mijn geheugen is, Paul..............
Soms vind ik dingen terug waarvan ik echt niet meer wist dat ik ze had, en soms zoek ik me scheel naar onderdelen die al lang en breed ergens ingebouwd zitten

Geplaatst: za 02 dec 2006, 18:36
door audiomanics
KT88 schreef:Zij die het genoegen hebben mogen smaken om mijn zolder te aanschouwen, weten hoe moeilijk het is om iets vanachter vandaan te trekken.........

Is 't zo erg??
Kees

Geplaatst: za 02 dec 2006, 18:38
door KT88
Als ik niet snel wat ga opruimen, dan komt het daar zo ongeveer wel op neer, ja.
Maar je zou het zelf mogen/kunnen zien, je weet waar mijn huis woont.......

Geplaatst: za 02 dec 2006, 19:09
door audiomanics
Hier toch ergens?
Kees
Geplaatst: za 02 dec 2006, 20:15
door sietse
Ja ja, weet je waar het van komt? Besluiteloosheid van de gebruiker(s) enne 'k zal morge es zien of ik het zal weggooien..... En als je het dan na enige jaren hebt weggegooit, zit je ff later te schelden omdat je juist dát nu had kunnen gebruiken enzo...
Maar goed, ff verder met de kastjes. Want kijk, ik zou dus eigenlijk niet ikke zijn als ik het niet als open- en BR kast ga proberen. Nog maar even een paar achterwandjes zagen. Heb nog wel een stukje mdf. Alles is trouwens van rest materiaal. Komt dat ook es van de zolder..

Geplaatst: zo 03 dec 2006, 16:37
door b_force
Altijd weer grappig om van die oude meuk te zien.
Ik heb zelf ook nog een set Wharfdale's, die kon je vroeger (ver ver voor mijn tijd

) per kit kopen.
http://tweakers.net/ext/f/09d4ea77e9539 ... 9/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/103d4c252e130 ... 1/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/29c8b6377bfcc ... 6/full.gif
De spoelen zijn iets van 4mH, 1mH en 0,39mH uit mijn hoofd.
Zou graag van de woofer wat spec's willen, en anders wordt het opmeten denk ik
Ze zijn iig toe aan een ander kastje, en die 10ohm is serie met de tweeter is ook niet alles.
Geplaatst: zo 03 dec 2006, 19:58
door sietse
Als je die stickers er voorzichtig af zou kunnen halen, zou dan de originele type aanduiding er nog op staan? Ze zijn inderdaad vrij oud.
Geplaatst: zo 03 dec 2006, 20:12
door KT88
Wharfedale met ITT units?
Gilbert Briggs zou zich in zijn graf omdraaien.
Ik denk dat dit iets is van ITT zelf, of een Solosound kitje.
Zal eens in de oude Radio Bulletins snuffelen tzt.
Geplaatst: zo 03 dec 2006, 20:23
door Pjotr
Ze zien er anders verdacht veel als Heco tweeters uit
Oh nee, misschien toch niet die hadden igg nog een stevige fromtplaat.
Geplaatst: zo 03 dec 2006, 21:59
door b_force
KT88 schreef:Wharfedale met ITT units?
Gilbert Briggs zou zich in zijn graf omdraaien.
Ik denk dat dit iets is van ITT zelf, of een Solosound kitje.
Zal eens in de oude Radio Bulletins snuffelen tzt.
Mijn vader heeft iig altijd beweerd dat et wharfedales waren, misschien is het wel helemaal fout hoor
Ze komen uit 1972 (stond nog een "keurmerk" stikker op).
En klinken nog best aardig eigenlijk, er mist alleen heel veel bas, dus ik denk dat de kast een beetje te groot is, of dat we BR moeten gaan oid.
Kunnen we er gelijk een mooier soort zuiltje van maken, want dit ziet er nogal lomp uit.
(Sietse, sorry dat ik heeeeel misschien je topic bombardeerder, maar ik kwam op een idee

)
Geplaatst: zo 03 dec 2006, 23:00
door sietse
Geeft niet. Al onder die stickers gekeken?
Geplaatst: zo 03 dec 2006, 23:41
door b_force
sietse schreef:Geeft niet. Al onder die stickers gekeken?
Ik heb ze helaas bij mijn moeder liggen, daar ben ik aankomend weekend weer. (Sinterklaas)
Geplaatst: ma 04 dec 2006, 3:57
door Marp
sietse schreef:Al onder die stickers gekeken?
Bij mijn weten plakte ITT vroeger nooit stickers op andermans luidsprekers (wel andersom, ondermeer SchaubLorenz en Grundig), maar werkten ze enkel met eigen fabrikaat. Middentoners en tweeters vond ik altijd wat minder, maar de woofers klonken goed (ook nu nog) en gingen behoorlijk diep.
Overigens had ik van Wharfedale wel het vermoeden dat ze drivers van diverse merken gebruikten. Zo heb ik hier bijv. een setje Visatons WSP21S liggen welke tesamen met Visaton tweeters uit Wharfedale boxen afkomstig zijn. Dat zegt niet alles, maar de kasten leken er toch echt op gemaakt te zijn.
KT88 schreef:Ik denk dat dit iets is van ITT zelf, of een Solosound kitje.
Zal eens in de oude Radio Bulletins snuffelen tzt.
Als ik hier ook nog even op mag inhaken: al jaren zoek ik tevergeefs onformatie over 12"woofers van ITT (LPT 300). Mocht je daar ook nog iets over tegenkomen... ?

Wellicht ten overvloede: ze komen uit een origineel ITT bouwpakket waarvan elke box bestond uit 1 woofer, 2 gesloten ovale middentoners (LPM 915), 2 gesloten ronde tweeters (LPH 100) en een filter met op de metalen afscherming 49913 en 52565 gedrukt (op de printplaat staat fw-bk-300 en 52560). Alle drivers hadden een papieren conus, en de pakketten dateren vermoedelijk van halverwege de jaren 70.

- ITT met LPT 300 woofer
Geplaatst: ma 04 dec 2006, 16:13
door b_force
@ Marp, site doet het niet

Zo ver ik weet is dit helemaal volgens het boekje gebouwd, dus 1 woofer, 1 midden en 1 tweeter.
midden en tweeter zijn wel op te meten. (als ik eens die verdomde impedantie meting aan de praat krijg

)
Maar voor een leuke kast zou ik toch echt de specs van de woofer moeten hebben.
Het liefst zou ik een model willen maken om de woofer aan de zijkant die doen. Zo kan je je kast lekker compact maken. Voor die tijd niet normaal en er zijn wellicht mensen die me dan afmaken (omdat je het origineel anders maakt).
Maar deze lompe grote dingen kan je nergens kwijt en passen natuurlijk nergens meer bij.
Tevens klinken ze erg dof, ligt waarschijnlijk aan de elco's, maar ook de tweeter vind ik wel heel erg gedempt met die 10ohm.
@KT88, al iets gevonden ?
Geplaatst: ma 04 dec 2006, 17:13
door KT88
b_force schreef:
@KT88, al iets gevonden ?
Uhm.........ik moet hiervoor door 10 kubieke meter rommel in de kasten duiken.
Reken op een paar weken minstens, dat geldt ook voor Mario.
Overigens waren TS-parameters in die tijd nog onbekend, dus heel veel detail info zal er niet bijstaan vrees ik..............
Geplaatst: ma 04 dec 2006, 17:14
door b_force
KT88 schreef:b_force schreef:
@KT88, al iets gevonden ?
Uhm.........ik moet hiervoor door 10 kubieke meter rommel in de kasten duiken.
Reken op een paar weken minstens, dat geldt ook voor Mario.
Overigens waren TS-parameters in die tijd nog onbekend, dus heel veel detail info zal er niet bijstaan vrees ik..............
Ok (zo'n vermoede had ik al

)
Wordt het denk ik toch zelf meten vrees ik...